Ο τοπικός τύπος “πρωταγωνιστεί” στην Ευρώπη

8 Min Read

Σύμπραξη τριών τοπικών ΜΜΕ για προβολή Ευρωπαϊκών θεμάτων

Ένας νέος κύκλος συζητήσεων-συνεντεύξεων για την Ευρώπη ξεκινά ταυτόχρονα με την νέα περίοδο του Ευρωκοινοβουλίου σε σύμπραξη τριών περιφερειακών μέσων ενημέρωσης. Η εφημερίδα «Ο Χρόνος», η εφημερίδα «Χανιώτικα Νέα» και το «Trikala Voice» ενώνουν τις δυνάμεις τους και φέρνουν στο προσκήνιο σημαντικά θέματα που απασχολούν την Ευρώπη και έχουν άμεσο αντίκτυπο στη χώρα μας και δη στην ελληνική περιφέρεια.

- Advertisement -

Από την Κοζάνη μέχρι τα Τρίκαλα και τα Χανιά, τοπικά – κι όχι μόνον – ερωτήματα, τέθηκαν σε μια συζήτηση με τέσσερις Έλληνες ευρωβουλευτές. Στο πρώτο επεισόδιο, οι Σωκράτης Μουτίδης, αρχισυντάκτης του «Χ», Βασίλης Αλεξίου, ιδιοκτήτης του Trikala Voice και Παρασκευάς Περάκης, διευθυντής σύνταξης των «Χ.ν» συνομιλούν με τους ευρωβουλευτές Δημήτρη Τσιόδρα (ΝΔ) και Γιάννη Μανιάτη (ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής) για το μεταναστευτικό και την πράσινη μετάβαση, ενώ σχολιάζουν την επιλογή του χαρτοφυλακίου των μεταφορών για τον νέο Έλληνα Επίτροπο Απόστολο Τζιτζικώστα.

Ευρωπαϊκές Συζητήσεις: Δημήτρης Τσιόδρας (ΝΔ) και Γιάννης Μανιάτης (ΠΑΣΟΚ)

Δείτε εδώ το πρώτο επεισόδιο

Παρασκευάς Περάκης: Θέμα των ημερών δεν είναι άλλο από την απόφαση της Γερμανίας για κλείσιμο των συνόρων, γεγονός που δημιουργεί νέα δεδομένα για τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών στη χώρα και ιδιαίτερα σε περιοχές, όπως η Κρήτη. Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε αυτή τη νέα πραγματικότητα ως χώρα, αλλά και πως η ΕΕ αντιμετωπίζει μια απόφαση που αμφισβητεί προηγούμενες συλλογικές αποφάσεις;

Δημήτρης Τσιόδρας: Ως χώρα αντιμετωπίζουμε το μεταναστευτικό εδώ και πολλά χρόνια και είναι ολοφάνερο ότι δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με μονομερείς ενέργειες. Το ποιος μπαίνει στην Ευρώπη πρέπει να είναι θέμα των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και όχι των διακινητών που στέλνουν καραβιές ανθρώπων που αναζητούν μια καλύτερη ζωή. Πρέπει να υπάρχει αλληλεγγύη μεταξύ των χωρών, κάτι που δεν υπήρχε ως τώρα. Αλλά να δούμε και το ζήτημα των επιστροφών.  Έχει η Ευρώπη τη δυνατότητα με συμφωνίες με τρίτες χώρες να φροντίσει το θέμα της επιστροφής τους;  Σίγουρα η λύση δεν είναι το κλείσιμο των χερσαίων συνόρων και σε καμία περίπτωση η αμφισβήτηση μιας τόσο μεγάλης ευρωπαϊκής κατάκτησης όπως η Ζώνη Σένγκεν. Οι χώρες υποδοχής είμαστε σε μια συνεργασία μεταξύ μας, ώστε να κάνουμε από κοινού κάποια πράγματα.

Γιάννης Μανιάτης: Η απόφαση αυτή πάρθηκε με σαφή επιρροή από την εσωτερική πολιτική σκηνή. Λυπάμαι, αλλά πολλές χώρες παίρνουν τέτοιες αποφάσεις υπό το βάρος των πολιτικών αποτελεσμάτων όταν έχουν εκλογές. Το ζήτημα θίγει κυρίως τις χώρες του Νότου. Πρέπει να αντιμετωπιστεί με αλληλεγγύη και ομοφωνία. Εμείς στην Ελλάδα τα έχουμε δει όλα. Το τελευταίο καιρό αυτό που ζήσαμε, το ζει η Μάλτα, η Ιταλία και εν μέρει και η Κύπρος.

Βασίλης Αλεξίου: Τι Ευρώπη θέλουμε; 

Γιάννης Μανιάτης: Η Ευρώπη σε αντίθεση με ΗΠΑ και Κίνα ακολουθεί μια αυτοκτονική πολιτική περιορισμού των δημόσιων δαπανών. Η λύση είναι αυτή που προτείνει ο Ντράγκι σε όλα τα θέματα, αμυντική βιομηχανία, κοινωνικό κράτος κλπ. Πρέπει να πάμε σε ενιαίους δανεισμούς και να ανοίξουμε περιθώριο επενδύσεων της τάξεως των 700-800 δις εκ. ευρώ.  Η Ευρώπη ή θα επενδύσει ή δεν θα επιβιώσει. Θα πρέπει ή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης, της άμυνας και της ανταγωνιστικής οικονομίας ή θα βιώνει αυτό που λέει ο Ντράγκι slow agony. Ή θα κάνουμε μεγάλα μεταρρυθμιστικά βήματα ή θα έχουμε μια μίζερη Ευρώπη που δεν αντιμετωπίζει τα μεγάλα ζητήματα.

Δημήτρης Τσιόδρας: Ο Ντράγκι κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς θα βρεθούν αυτά τα χρήματα. Αυτό σημαίνει δημόσιες επενδύσεις, κινητοποίηση ιδιωτικών χρημάτων, δηλαδή μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση, ώστε να σταματήσουμε να μένουμε πίσω. Το ευρωκοινοβούλιο χρειάζεται συναινέσεις. 

Βασίλης Αλεξίου: Υπάρχει πεδίο συνεννόησης για το πώς πρέπει να βαδίσουμε;

Δημήτρης Τσιόδρας: Σε πάρα πολλά πεδία υπάρχουν σημεία σύγκλισης. Αυτές οι συνεννοήσεις επιτυγχάνονται και σε πολλές περιστάσεις το είδαμε. Σε ό,τι αφορά στους έλληνες ευρωβουλευτές, πέρα από τις ιδεολογικές διαφορές, πάνω από όλα βάζουμε το συμφέρον της χώρας.

Παρασκευάς Περάκης: Το θέμα της πράσινης μετάβασης απασχολεί πολλές περιοχές της χώρας, από την Κοζάνη έως την Κρήτη. Υπάρχουν, ωστόσο, και αρκετές αντιδράσεις από πλευράς τοπικών κοινωνιών.  Είναι λάθος ο σχεδιασμός, υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης ή υπάρχουν αντιφάσεις στον τρόπο που γίνεται η συζήτηση;

Γιάννης Μανιάτης: Ανοίγετε ένα τεράστιο θέμα. Υπάρχει το περιβόητο φαινόμενο «όχι στη δική μου αυλή». Δηλαδή ναι σε όλα, αλλά μακριά από το χωριό μου. Αυτό δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Αντίστοιχα έχουμε τέτοια φαινόμενα σε Ολλανδία, Γερμανία κλπ. Πρέπει να δούμε πώς θα πείσουμε τις κοινωνίες ότι πρέπει να προχωρήσουμε με έναν άλλο τρόπο. Έχει γίνει τεράστιο λάθος από την κυβέρνηση. Αν οι τοπικές κοινωνίες δεν συμφωνούν με μια επένδυση, δεν πρόκειται να γίνει η επένδυση. Χρειάζεσαι σύμμαχό σου  την τοπική κοινωνία. Από ένα σημείο και μετά οι τοπικές κοινωνίες παρότι καταλαβαίνουν ότι είναι μια ενάρετη πορεία έχουν τα συμφέροντά τους. Αν η κοινωνία δεν πάρει μέρισμα από την επένδυση και τα οφέλη που έχει η κυβέρνηση και ο επενδυτής δεν πρόκειται να αποδεχθεί τίποτα. Πρέπει κοινωνίες να αισθάνονται συμμέτοχες, συνεπενδυτές. Η πράσινη μετάβαση έχει δύο χαρακτηριστικά: το ένα είναι  ο ηλεκτρικός χώρος να δοθεί και στους μικρούς επενδυτές (ενεργειακές κοινότητας) και δεύτερο όταν γίνεται μια επένδυση θέλουμε τεκμηρίωση και πειθώ, ώστε οι τοπικές κοινωνίες να βλέπουν τι θα κερδίσουν. 

Δημήτρης Τσιόδρας: Έχουμε κάνει άλματα. Αυτό πρέπει να έχει αντανάκλαση και στους καταναλωτές. Προχωράμε σε αυτά τα ζητήματα. Το ζήτημα των δικτύων είναι μεγάλο. Χρειάζεται μεγάλες επενδύσεις για να μεγαλώσει το δίκτυο και να μπαίνουν και οι τοπικοί παραγωγοί. Έχουμε πολλή δουλειά πάνω σε αυτό τον τομέα. 

Σωκράτης Μουτίδης: Το μεγαλύτερο παράπονο των κατοίκων της Δυτικής Μακεδονίας ήταν η απουσία διαβούλευσης στο μεγαλύτερο project για την περιοχή και αυτό είναι η ενεργειακή μετάβαση. Είναι δικαιολογημένες οι αντιδράσεις;

Δημήτρης Τσιόδρας: Ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει έρθει πολλές φορές στην περιοχή σας. Ο κ. Μουσουρούλης που ανέλαβε το σχέδιο ήρθε, επίσης, πολλές φορές. Η μετάβαση από το λιγνίτης στις ανανεώσιμες ήταν μονόδρομος. Ως εκ τούτου το να προχωρήσει στις ανανεώσιμες ήταν απαραίτητο. Πολλά προγράμματα για τη Δυτική Μακεδονία έχουν προχωρήσει, αλλά και πολλά έχουν μείνει πίσω. Θα πρέπει να γίνουν περισσότερα. Άλλο να υπάρχει πρόγραμμα στα χαρτιά και άλλο να προχωράει. Είναι ζητήματα που έχουμε μπροστά μας.

Βασίλης Αλεξίου: Ένα σχόλιο για χαρτοφυλάκιο του Έλληνα Επιτρόπου

Δημήτρης Τσιόδρας: Όλα αυτά είναι ζητήματα που θα απασχολήσουν πολύ. Το ζήτημα της διασυνδεσιμότητας είναι στον πυρήνα της συζήτησης. Είναι, λοιπόν, ένα χαρτοφυλάκιο εξαιρετικά σημαντικό.

Γιάννης Μανιάτης: Πρακτικά στην Ελλάδα τα μεγάλα θέματα των οδικών αξόνων τα έχουμε λύσει εδώ και 10 χρόνια. Το σιδηροδρομικό είναι ένα τεράστιο θέμα και νομίζω ο νέος Έλληνας Επίτροπος θα πρέπει να το δει με ενδιαφέρον, όπως και το ζήτημα της ναυτιλίας.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση