Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στα σχολεία για την διαχείριση του άγχους των εξετάσεων

6 Min Read

Η Αντιπεριφερειάρχης και Παιδοψυχολόγος Όλγα Πουταχίδου «τρέχει» το πρωτότυπο πρότζεκτ

‘Ένα καινοτόμο και αξιοζήλευτο και από άλλες Περιφέρειες της χώρας πρόγραμμα, εφαρμόζει εδώ και τέσσερις μήνες η Αντιπεριφέρεια Παιδείας και Αθλητισμού της Δυτικής Μακεδονίας. Πρόκειται για τη δράση «ενισχύοντας τη νέα μας γενιά με εφόδια ψυχής» που περιλαμβάνει επισκέψεις σε όλες τις σχολικές μονάδες των τεσσάρων νομών της περιφέρειας μας, με στόχο να ενημερώσει και να συμβουλέψει την μαθητική κοινότητα γύρω από την διαχείριση του άγχους των εξετάσεων, την οπαδική βία, τον σχολικό εκφοβισμό, τις διατροφικές συνήθειες, την αγροδιατροφή, τα τοπικά προϊόντα και την παχυσαρκία. Σημειώνεται πως παρόμοιο πρόγραμμα δεν εφαρμόζεται με τον τρόπο αυτό σε καμία άλλη Περιφέρεια της χώρας.

Και ενώ θα περίμεναν πολλοί πως η διαδικασία της ενημέρωσης είναι η «απλή» διάλεξη με έναν εισηγητή να μιλά ακατάπαυστα, η Αντιπεριφερειάρχης και παιδοψυχολόγος Όλγα Πουταχίδου «μιλά» στην καρδιά των μαθητών και μαθητριών και συζητά μαζί τους, καταφέρνοντας να τους «ξεκλειδώσει» και να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους.

«Πηγαίνοντας λοιπόν ένας ειδικός στο χώρο της ψυχικής υγείας να ενημερώσει τους μαθητές για τα θέματα αυτά, μιλά σε ένα κοινό που ενδεχομένως να μην μπορεί να έχει την παροχή αυτή για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους ή σε κοινό που ποτέ δεν θα επέλεγε κάτι τέτοιο. Πρόκειται λοιπόν για μια δωρεάν παροχή, δεν πρόκειται για θεραπευτική διαδικασία, από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας που έχουν λάβει μέχρι σήμερα περίπου 1000 παιδιά σε Φλώρινα, Γρεβενά και Καστοριά και έπονται τα σχολεία της Πτολεμαϊδας και της Κοζάνης. Η εκπαίδευση παρέχεται από τα σχολεία και πιστοποιείται με τίτλους και πτυχία, μέσα από την Περιφερειακή αυτή Δράση  στοχεύουμε στο να αναδειχθεί η αξία της παιδείας που είναι το αποτέλεσμα τόσο των επιρροών και επιδράσεων του περιβάλλοντος στο οποίο κινείται κανείς (οικογενειακό- σχολικό), όσο και προϊόν εσωτερικών ζυμώσεων. Εστιάζουμε στην ψυχική καλλιέργεια της μαθητικής μας νεολαίας που αδιαμφισβήτητα αποτελεί το μέλλον κάθε τόπου» είπε μιλώντας στον «Χ» η κ. Πουταχίδου.

Ο πρώτος κύκλος του πρότζεκτ που ξεκίνησε από το Καρπερό και την Δεσκάτη, απευθύνεται στην Γ’ Λυκείου και αφορά στην διαχείριση του άγχους των εξετάσεων. Από την έναρξη του προγράμματος μέχρι και σήμερα, δεν ήταν λίγοι οι μαθητές και οι μαθήτριες που επικοινώνησαν με την Αντιπεριφερειάρχη για της πουν πως το άγχος που βίωναν, μειώνεται και πως η ενημέρωση που τους έγινε αποδίδει. Αξίζει να σημειωθεί πως στο κάλεσμα για συμμετοχή των σχολείων στο πρόγραμμα, τα πρώτα σχολεία που ζήτησαν να συμμετέχουν με σχεδόν ακαριαία ανταπόκριση, ήταν αυτά που βρίσκονται εκτός αστικού ιστού και τα πιο απομακρυσμένα.

«Τα παιδιά σε πιο απομονωμένες περιοχές έχουν μεγαλύτερη ανάγκη επιπλέον παροχές από τα παιδιά του κέντρου που τις βρίσκουν με μεγαλύτερη ευκολία. Σε κάθε περίπτωση, το πρόγραμμα αυτό είναι ένα «όπλο» στα χέρια όλων των παιδιών γιατί όπως το διαμάντι, σκληρός και πολύτιμος λίθος, μπορεί να ραγίσει ή και να κομματιαστεί αν χτυπηθεί στο λάθος σημείο αλλά να σμιλευθεί, από αυτόν που θα το αναγνωρίσει και θα του δώσει σχήμα και μορφή, ώστε να αναδειχθεί η αξία του… έτσι και στην ανθρώπινη ψυχή μπορεί κανείς να λειάνει τις αιχμηρές γωνίες της και να βάλει τη σπίθα της γνώσης που θα ανάψει τη φωτιά της αυτογνωσίας σε μια νέα γενιά που προετοιμάζεται να πάρει στα χέρια της το μέλλον της» προσθέτει με αλληγορικό τρόπο η κ. Πουταχίδου.

Το γεγονός ότι η δράση ξεκίνησε το Νοέμβρη και σταματά τον Μάρτιο δεν είναι τυχαίο. Σύμφωνα με την κ. Πουταχίδου, είναι σχεδόν απαγορευτικό να ξεκινήσει η διαχείριση του άγχους του μαθητή λίγο καιρό πριν την διαγωνιστική διαδικασία των πανελλαδικών. «Τολμώ να πω πως μπορεί να είναι και επικίνδυνο, διότι η διαχείριση περνάει από μία ανάλυση των αρνητικών σκέψεων που είναι πιεστικές και έχουν και ένα αντίκτυπο, είτε σωματοποίηση, είτε απασχόληση του μυαλού, είτε διαταραχές στον ύπνο που δεν επιτρέπει να εστιάσουν στο ζητούμενο, δηλαδή στο να διαβάσω για τις πανελλήνιες. Αν λοιπόν, βάλουμε έναν μαθητή να διαχειριστεί το άγχος του ένα μήνα ή ενάμιση πριν τις πανελλήνιες γίνεται επικίνδυνο διότι θα βιώσει εσωτερικές συναισθηματικές διεργασίες, τις οποίες δεν έχει ακόμη αναγνωρίσει και δεν έχει το χρόνο για να τις επεξεργαστεί» επισημαίνει.

Ένα ακόμη θετικό από το όλο εγχείρημα, είναι ότι αρκετά παιδιά που τους απασχολούν διάφορα προβλήματα βρίσκουν τον τρόπο να ζητήσουν βοήθεια και σε άλλα θέματα. Σύμφωνα με την Αντιπεριφερειάρχη, αρκετά συχνά εντοπίζονται και άλλου τύπου συναισθηματικές διαταραχές και αυτό είναι αφορμή για να σχεδιαστούν και άλλα παρόμοια προτζεκτ.

Μόλις ολοκληρωθεί ο πρώτος κύκλος του προγράμματος, θα αξιολογηθούν τα αποτελέσματα και θα ξεκινήσει ο νέος κύκλος με την επόμενη θεματική. Το πρότζεκτ αυτό αναμένεται να «τρέξει» σε 474 σχολικές μονάδες της Δυτικής Μακεδονίας και να επωφεληθούν περίπου 35.000 παιδιά ενώ ήδη υπάρχει ενδιαφέρον και από άλλες Περιφέρειες της χώρας να υιοθετηθεί.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση