Κοινοβουλευτική παρέμβαση για τις συγχωνεύσεις σχολείων στη Δυτική Μακεδονία

5 Min Read

Ο Πάρις Κουκουλόπουλος ζητά ειδικό πλαίσιο προστασίας των σχολικών μονάδων

Σε κοινοβουλευτική παρέμβαση για τις νέες καταργήσεις, συγχωνεύσεις και υποβιβασμούς σχολικών μονάδων στο νομό Κοζάνης προχώρησε ο Πάρις Κουκουλόπουλος, επισημαίνοντας ότι η εφαρμογή της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης επιβάλλει η Δυτική Μακεδονία να εξαιρεθεί από τις οριζόντιες πανελλαδικές διαδικασίες που οδηγούν σε λουκέτα σχολείων.

Ο Βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή προς την Υπουργό Παιδείας, ζητώντας να σταματήσουν άμεσα όλα τα νέα μέτρα κατάργησης, συγχώνευσης και υποβιβασμού σχολείων στην περιοχή και να εφαρμοστεί ειδικό μεταβατικό καθεστώς, που θα διασφαλίζει την προστασία των υφιστάμενων σχολικών δομών και την ενίσχυσή τους σε προσωπικό και υποδομές ως «ύστατο οχυρό» ζωής για τα χωριά της Δυτικής Μακεδονίας.

Ο Πάρις Κουκουλόπουλος υπογραμμίζει ότι οι διαδοχικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων εξελίσσονται σε μια περίοδο πληθυσμιακής συρρίκνωσης, η οποία οξύνθηκε από τις συνέπειες της βίαιης απολιγνιτοποίησης. Τονίζει ότι τα γενικά κριτήρια για τον αριθμό μαθητών δεν μπορούν να εφαρμόζονται αδιακρίτως σε μια ακριτική περιφέρεια που συνορεύει με δύο χώρες και βιώνει πρωτοφανή συρρίκνωση. Υπενθυμίζει επίσης ότι έχει ήδη θεσπιστεί η Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης, η οποία δεσμεύει τα Υπουργεία στη λήψη ειδικών θετικών μέτρων για τη Δυτική Μακεδονία, ενώ αναφέρει την πρόσφατη επιστολή του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, που καλεί τα Υπουργεία να λαμβάνουν μέτρα προτεραιότητας υπέρ της περιοχής.

Στο κείμενο της Ερώτησης παρουσιάζονται αναλυτικά οι μεταβολές που σχεδιάζονται για το σχολικό έτος 2026-2027 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση του νομού Κοζάνης, με τις προβλεπόμενες συγχωνεύσεις, καταργήσεις και υποβιβασμούς σχολικών μονάδων.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η συγχώνευση του τριθέσιου 12ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης με το διθέσιο 20ό Νηπιαγωγείο Κοζάνης, τα οποία θα μετονομαστούν σε τριθέσιο 12ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, καθώς και η συγχώνευση του διθέσιου 5ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης με το διθέσιο 13ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, που θα αποτελέσουν πλέον το τριθέσιο 5ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης. Παράλληλα, καταργούνται το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Αλωνάκίων, το μονοθέσιο Νηπιαγωγείο Ποντοκώμης και το τριθέσιο Δημοτικό Σχολείο Ποντοκώμης.

Προβλέπεται επίσης ο υποβιβασμός του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού από δωδεκαθέσιο σε οκταθέσιο, καθώς και η συγχώνευση του μονοθέσιου 3ου Νηπιαγωγείου Σιάτιστας με το μονοθέσιο 4ο Νηπιαγωγείο Σιάτιστας, τα οποία θα αποτελέσουν το διθέσιο 3ο Νηπιαγωγείο Σιάτιστας. Τέλος, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Εορδαίας υποβιβάζεται από δεκαεξαθέσιο σε δωδεκαθέσιο, ενώ στον Δήμο Εορδαίας τέσσερα Νηπιαγωγεία συγχωνεύονται σε δύο.

Ο βουλευτής τονίζει ότι το κλείσιμο ή ο υποβιβασμός ενός σχολείου στη Δυτική Μακεδονία προσθέτει έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα της ερημοποίησης, επηρεάζοντας τη συνοχή και τη δυνατότητα παραμονής των οικογενειών στα χωριά. Σημειώνει πως τα σχολεία αποτελούν τον βασικό πυλώνα που κρατά ζωντανή την ύπαιθρο και ότι η απώλειά τους πλήττει άμεσα την προοπτική επιστροφής νέων ζευγαριών.

Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχα φθίνουσα υπήρξε η πορεία κατά τα δύο προηγούμενα χρόνια. Ενδεικτικά για το νομό Κοζάνης, κατά το σχολικό έτος 2024-2025 σημειώθηκε ο υποβιβασμός του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μουρικίου από εξαθέσιο σε τετραθέσιο, ο υποβιβασμός του Δημοτικού Σχολείου Νεάπολης Βοΐου από δωδεκαθέσιο σε οκταθέσιο, καθώς και ο υποβιβασμός του Νηπιαγωγείου Νεάπολης Βοΐου από τριθέσιο σε διθέσιο. Το σχολικό έτος 2025-2026 καταγράφηκαν η συγχώνευση του διθέσιου 1ου Νηπιαγωγείου Κρόκου με το διθέσιο 2ο Νηπιαγωγείο Κρόκου, η συγχώνευση του διθέσιου 7ου Νηπιαγωγείου Πτολεμαΐδας με το διθέσιο 8ο Νηπιαγωγείο Πτολεμαΐδας, η συγχώνευση του εξαθέσιου 1ου Δημοτικού Σχολείου Σερβίων με το εξαθέσιο 2ο Δημοτικό Σχολείο Σερβίων, καθώς και ο υποβιβασμός του Δημοτικού Σχολείου Ολυμπιάδας του Δήμου Εορδαίας από εξαθέσιο σε τετραθέσιο.

Με βάση τα παραπάνω, η Ερώτηση προς την Υπουργό ζητά: πρώτον, να σταματήσουν άμεσα όλες οι καταργήσεις, συγχωνεύσεις και υποβιβασμοί σχολείων μέσω της εφαρμογής ειδικού μεταβατικού πλαισίου της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης και δεύτερον, να αναληφθεί ειδικό σχέδιο ενίσχυσης των υφιστάμενων σχολικών μονάδων, τόσο με πλήρη στελέχωση όλων των ειδικοτήτων όσο και με ουσιαστική αναβάθμιση των υλικοτεχνικών υποδομών.

Μοιραστείτε την είδηση