Ξεκίνησε ο διάλογος για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότηταςτου Δήμου Κοζάνης

4 Min Read

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε χτες Δευτέρα, με πρωτοβουλία του Δήμου Κοζάνης  η πρώτη συνάντηση – συζήτηση 40 φορέων του Δήμου (Επιμελητήρια, Τριτοβάθμια Ιδρύματα, Κινήσεις Πολιτών, κλπ) με την ομάδα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με τους επιστημονικά υπεύθυνους καθηγητές Θάνο Βλαστό, Κωνσταντίνο Σερράο σχετικά με την Βιώσιμη Κινητικότητα (ΣΒΑΚ) στην πόλη της Κοζάνης.

Η συγκεκριμένη ομάδα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου έχει αναλάβει το ερευνητικό πρόγραμμα  για τον ανασχεδιασμό και την αλλαγή κατεύθυνσης της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης, με προτεραιότητα στους πεζούς, τα ποδήλατα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

- Advertisement -

Μετά την παρουσίαση στους φορείς των βασικών αρχών και της φιλοσοφίας των στρατηγικών Βιώσιμης Κινητικότητας από την ομάδα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ακολούθησε εκτενής συζήτηση σε τραπέζια εργασίας με τους εκπροσώπους των φορέων, όπου εκφράστηκαν απόψεις, αντιρρήσεις, αλλά και οι οραματικές προσεγγίσεις κάθε φορέα.

«Βρισκόμαστε σε αρχικό στάδιο και ζητάμε την άποψη της τοπικής κοινωνίας, χωρίς να θέλουμε να την προκαταβάλουμε. Παρουσιάσαμε τα βασικά στοιχεία του ΣΒΑΚ και όσα αναμένουμε να προσφέρει στην πόλη και προχωρήσαμε στην  καταγραφή όλων των θέσεων των φορέων. Είναι μια μακρόπνοη προσπάθεια αλλαγής κατεύθυνσης της κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης αλλά και συμπεριφορών. Όταν μιλάμε για αλλαγή στην κυκλοφορία, δεν αναφερόμαστε, όπως μέχρι τώρα, μόνο σε οχήματα αλλά το βάρος τώρα πέφτει στον πεζό, στο ποδήλατο, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτή είναι η φιλοσοφία του ΣΒΑΚ και θα πρέπει όλοι να ξέρουν πως η εφαρμογή του είναι προαπαιτούμενο για τη χρηματοδότηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων» ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Κώστας Δεσποτίδης. Παράλληλα επεσήμανε πως έχει άμεση σχέση με το Γενικό Πολεοδομικό, την πρόταση για την αξιοποίηση του Σταθμού αλλά και την ανάπλαση αστικών χώρων, συμπεριλαμβανομένης και της πλατείας Λασσάνη.

Από την πλευρά του ο Καθηγητής του ΕΜΠ Θάνος Βλαστός σημείωσε πως η «Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί αστικά έργα, αλλά θέτει κάποιους όρους. Να μην είναι αυθαίρετα αποφασισμένα, να μην είναι μεμονωμένα αλλά να εντάσσονται σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Ενδιαφέρεται να υπάρχει Στρατηγικός Ολοκληρωμένος Σχεδιασμός, της Στρατηγικές Βιώσιμης Κινητικότητας που περιέχει όλα τα ζητήματα ανάπτυξης μιας πόλης και δίνει βάση στα έργα που υπηρετούν τους συγκεκριμένους στόχους. Αυτό ισχύει και για την Ελλάδα. Αυτό που κρύβεται πίσω από αυτό είναι πως η Παγκόσμια Κοινότητα κινητοποιείται στο μεγάλο πρόβλημα που είναι η κλιματική αλλαγή. Είμαστε μπροστά σε μια μεγάλη αλλαγή για τις Ελληνικές πόλεις. Μια αλλαγή βελτίωσης, που θα μας κάνεις όλους περισσότερο υγιείς, πιο κοντά ο ένας στον άλλο, να έχουμε δημόσιους χώρους που θα μας επιτρέπουν να στεκόμαστε, να κουβεντιάζουμε και να συναντιόμαστε. Η Κοζάνη ξεκινά μια μεγάλη σταυροφορία, καθώς μόνο η Λάρισα και η Θεσσαλονίκη έχουν  προηγηθεί στην εκπόνηση τέτοιων σχεδίων και ακολουθούν από πίσω 150 ελληνικές πόλεις».

Αναφερόμενος ειδικά στην Κοζάνη τόνισε πως είναι μια πόλη με μεγάλη ιστορία και το ρυμοτομικό της ανήκει σε μια εποχή που ούτε  χάραζαν ευθείς δρόμους, ούτε τους έδιναν μεγάλο πλάτος. «Έχει ένα δαιδαλώδες δίκτυο, το οποίο είναι εντελώς ακατάλληλο για να δέχεται αυτοκίνητα. Δεν λέμε ότι θα πρέπει να φύγουν τα αυτοκίνητα και να αντικατασταθούν από κάτι άλλο, αλλά ο αριθμός τους είναι υπερβολικός για τις αντοχές του περιβάλλοντος της. Αυτός ο αριθμός έχει διώξει από τους δρόμους μεγάλες κατηγορίες πληθυσμού και αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να αποκαταστήσουμε τη λογική και αυτή λέει πως πρέπει να ενισχυθούν οι τρόποι μετακίνησης που καταναλώνουν λιγότερο χώρο γιατί δεν υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος. Κάθε μέρα που καθυστερούμε αυτός γίνεται όλο και λιγότερος…»

Το επόμενο χρονικό διάστημα ο διάλογος για το ΣΒΑΚ θα ανοίξει σε όλους τους πολίτες μέσω ενημερωτικών εκδηλώσεων αλλά και ηλεκτρονικής ιστοσελίδας  στην οποία θα μπορούν να ενημερωθούν αναλυτικά και να  καταθέσουν τις προτάσεις τους.

 

 

Μοιραστείτε την είδηση