- Αυτοαξιολόγηση της ικανότητας οδήγησης
- Ελάχιστη διετής δοκιμαστική περίοδος για αρχάριους οδηγούς
- Οι άδειες οδήγησης θα είναι διαθέσιμες ψηφιακά στα κινητά τηλέφωνα
Οι ψηφιακές άδειες, η αυτοαξιολόγηση των οδηγών και μέτρα για την βελτίωση της αντίληψής τους είναι μερικές από τις αλλαγές στους ευρωπαϊκούς κανόνες που προτάθηκαν την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου
Με περισσότερες από 20.000 ζωές να χάνονται στους δρόμους της ΕΕ κάθε χρόνο, το Κοινοβούλιο τάσσεται υπέρ της αναθεώρησης των ευρωπαϊκών κανόνων για τις άδειες οδήγησης, ώστε να διασφαλιστεί ότι συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια και στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ΕΕ.
Περισσότερη ασφάλεια στους δρόμους για όλους
Το Κοινοβούλιο ζητά οι οδηγοί να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης και να γνωρίζουν τους κινδύνους, ιδίως για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί, τα παιδιά, οι ποδηλάτες και οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών. Ως εκ τούτου, η οδήγηση σε χιόνι και ολισθηρές συνθήκες, η ασφαλής χρήση του τηλεφώνου κατά την οδήγηση, τα τυφλά σημεία, τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και το ασφαλές άνοιγμα των πορτών του οχήματος θα πρέπει επίσης να αποτελούν μέρος της εξέτασης για την απόκτηση άδειας οδήγησης.
Ισχύς των αδειών οδήγησης και έλεγχοι υγείας
Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν για τουλάχιστον 15 χρόνια για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα. Οι αντίστοιχες για φορτηγά και λεωφορεία θα έχουν ελάχιστη διάρκεια 5 χρόνων. Δεν στηρίζουν τη μείωση της διάρκειας ισχύος των αδειών οδήγησης για ηλικιωμένους, όπως πρότεινε η Επιτροπή, με σκοπό την αποφυγή διακρίσεων και τη διασφάλιση του δικαιώματός τους στην ελεύθερη κυκλοφορία και τη συμμετοχή στην οικονομική και κοινωνική ζωή.
Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να μπορούν οι οδηγοί να αξιολογούν οι ίδιοι την ικανότητα οδήγησής τους όταν εκδίδεται και ανανεώνεται άδεια οδήγησης, επιτρέποντας στις χώρες της ΕΕ να αποφασίζουν εάν η αυτοαξιολόγηση θα πρέπει να αντικατασταθεί από μια ιατρική εξέταση με κατ’ ελάχιστο εξετάσεις όρασης και καρδιαγγειακών παθήσεων για τους οδηγούς. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές ζητούν οι κυβερνήσεις των κρατών μελών να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για την αύξηση της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με ψυχικά και σωματικά σημάδια που μπορεί να θέσουν ένα άτομο σε κίνδυνο κατά την οδήγηση.
Αρχάριοι και συνοδευόμενοι οδηγοί
Οι άπειροι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλλονται σε δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπόκεινται σε ορισμένους περιορισμούς, όπως αυστηρότερα όρια αλκοόλ και αυστηρότερες ποινές για μη ασφαλή οδήγηση, σύμφωνα με το Κοινοβούλιο.
Για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν επίσης να επιτρέπεται σε οδηγούς 18 ετών και άνω να αποκτούν άδεια οδήγησης φορτηγού ή λεωφορείου με έως 16 επιβάτες, εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Επιπλέον, οι οδηγοί από 17 ετών θα πρέπει να είναι επιλέξιμοι για άδεια οδήγησης αυτοκινήτων ή φορτηγών αν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό.
Ψηφιακή άδεια οδήγησης
Για τη στήριξη της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς, οι ευρωβουλευτές τάσσονται υπέρ της καθιέρωσης ψηφιακής άδειας οδήγησης, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο και πλήρως ισοδύναμη με το συνηθισμένο δίπλωμα.
Δηλώσεις
Η εισηγήτρια του ΕΚ Karima Delli (Πράσινοι, Γαλλία) δήλωσε: «Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε σήμερα την ευκαιρία να βελτιώσει την οδική ασφάλεια και να φτάσει πιο κοντά στον στόχο μηδενικών θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050 και στην δημιουργία ενός ισχυρότερου πλαισίου για την προστασία όλων από αυτά. Οι κανόνες περιλαμβάνουν μη υποχρεωτικούς ιατρικούς ελέγχους όταν εκδίδεται ή ανανεώνεται η άδεια οδήγησης και αυστηρότερες διατάξεις για τους αρχάριους οδηγούς.»
Κουντουρά: Μεγάλο πλήγμα για την οδική ασφάλεια η δυνατότητα να οδηγούν φορτηγά νέοι 17 ετών και λεωφορεία νέοι 18 ετών
Η Ευρωβουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ και συντονίστρια των Αριστερών στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN Έλενα Κουντουρά με ανακοίνωσή της εξέφρασε την αντίδρασή της για την δυνατότητα που δίνεται στους νέους 17 και 18 ετών να οδηγούν φορτηγά και λεωφορεία κάνοντας λόγο για «μεγάλο πλήγμα στην οδική ασφάλεια». Στην ανακοίνωσή της αναφέρει:
«Με ευθύνη των δεξιών και ακροδεξιών δυνάμεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που τάχθηκαν υπέρ της μείωσης των ορίων ηλικίας των νέων επαγγελματιών οδηγών, χάθηκε χθες μία σημαντική ευκαιρία να ενισχυθούν οι κανόνες στην Ευρώπη για την οδική ασφάλεια. Η αναθεώρηση της ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις άδειες οδήγησης που υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια, ναι μεν περιλαμβάνει μέτρα στη θετική κατεύθυνση – ψηφιακές άδειες, εκπαίδευση των υποψηφίων σε δύσκολες συνθήκες, αυστηρότεροι κανόνες και περιορισμοί για τους νέους οδηγούς -, όμως οδηγεί σε μείωση των ορίων ηλικίας για την απόκτηση επαγγελματικού διπλώματος.
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μεγάλο έλλειμμα σε επαγγελματίες οδηγούς, όμως η λύση δεν είναι να επιδιώξει να το καλύψει από τη μείωση των ορίων ηλικίας, υπονομεύοντας έτσι το στόχο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής».