Άνοιξε το κουτί της… «Πανδώρας»

7 Min Read

Δημόσια αντιπαράθεση για τους χειρισμούς, τις οφειλές και την επόμενη μέρα της Φιλαρμονικής του Δήμου Κοζάνης

Στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης της Κοζάνης, βρίσκεται το τελευταίες ημέρες η Φιλαρμονική Ορχήστρα «Πανδώρα» του Δήμου Κοζάνης, μετά την αποχώρηση του επί εννέα έτη Αρχιμουσικού Νίκου Χρυσοχόου. Η από 2 Ιουλίου 2025 επιστολή Χρυσοχόου προς τον Δήμο Κοζάνης που δημοσίευσε ο «Χ» την 1η Οκτωβρίου του ίδιου έτους και περιγράφει τα αιτήματα, παρατηρήσεις και ενστάσεις του Αρχιμουσικού ως προς τους χειρισμούς της τωρινής δημοτικής αρχής, έκαναν την πρώην Πρόεδρο του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας Φάνης Φτάκα, να ανοίξει το κουτί της…. «Πανδώρας». Ακολούθησαν οι δημόσιες απαντήσεις της διευθύντριας Φωτεινής Διάφα και του αντιδημάρχου Πολιτισμού Γιάννη Ιωαννίδη και έρχονται στον απόηχο της αποχώρησης του τέως αρχιμουσικού και του ναυαγίου της διαδοχής του, λίγες ημέρες πριν από την παρέλαση της 11ης Οκτωβρίου.

Η κριτική της Φάνης Φτάκα

Η κ. Φτάκα στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook, επικαλούμενη την επιστολή του κ. Χρυσοχόου, καταλογίζει στη δημοτική αρχή «υποβάθμιση» της «Πανδώρας» τα τελευταία δύο χρόνια και απαριθμεί ζητήματα που, κατά την ίδια, παρέμειναν άλυτα όπως: ημιτελής ανακαίνιση χώρων, ανεπαρκής ηχομόνωση, ελλείψεις σε στολές και όργανα (τελευταίες ουσιαστικές προμήθειες 2016–2017), κακή συνεννόηση και καθυστερήσεις, έλλειψη θέρμανσης επί δύο χειμώνες, καθώς και «προχειρότητα» στη διοργάνωση του Φεστιβάλ Φιλαρμονικών.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στις «πολύμηνες καθυστερήσεις πληρωμών» παλιών μουσικών (έως και 18 μήνες) σημειώνοντας ότι πρόκειται για «ανθρώπους που στήριξαν διαχρονικά τη μπάντα». Επιπλέον, υποστηρίζει ότι η προβολή των δράσεων της «Πανδώρας» είναι ανεπαρκής και ότι σημαντικές διακρίσεις (όπως η συμμετοχή στην τιμητική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη) «πέρασαν απαρατήρητες» από τον Δήμο.

Στο πολιτικό σκέλος, η πρώην πρόεδρος κατηγορεί τον αντιδήμαρχο ότι «δεν είχε καμία επαφή» με τον αρχιμουσικό μετά την επιστολή του, ενώ επικρίνει και τον δήμαρχο για δημόσιες τοποθετήσεις που, όπως λέει, «παραγνώρισαν» τα ουσιαστικά ζητήματα που έθεσε ο κ. Χρυσοχόου. Θέτει επίσης θέμα διαδικασιών στην πρόσφατη προκήρυξη για νέο αρχιμουσικό, υποστηρίζοντας ότι δεν υπήρξαν σαφείς δικλείδες εμπειρίας, κάτι που κατά την ίδια, συνέβαλε στην απόσυρση του εκλεγέντος πριν αναλάβει. Τέλος, καλεί τον Δήμο να προκηρύξει 9μηνες συμβάσεις ανά όργανο για τους παλαιούς μουσικούς και ασκεί κριτική για «ασυμμετρία προτεραιοτήτων» επικαλούμενη ακυρωθείσα συναυλία γνωστού καλλιτέχνη.

Η απάντηση της διευθύντριας Φωτεινής Διάφα

Με σχόλιό της κάτω από την ανάρτηση της κας Φτάκα, η διευθύντρια Φωτεινή Διάφα απορρίπτει ως «ανυπόστατους» και «παραπλανητικούς» συγκεκριμένους ισχυρισμούς. Ειδικά για το διεθνές φεστιβάλ στο Rybnik της Πολωνίας, δηλώνει ρητά ότι η ίδια και υπάλληλος του ΟΑΠΝ ήταν παρούσες στη βράβευση, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν και οι σχετικές φωτογραφίες από την τελετή. Τονίζει πως οι υπηρεσίες δεν συνηθίζουν να απαντούν δημοσίως για κάθε αιχμή, όμως όταν θίγονται «υπηρεσιακά και προσωπικές υπερβάσεις των υπαλλήλων», οφείλουν να αποκαθιστούν την πραγματικότητα. Για τη συνοδεία της αποστολής στην Πολωνία, υπογραμμίζει ότι το ταξίδι έγινε με «ταλαιπωρία 30 ωρών οδικώς», απορρίπτοντας ειρωνείες περί «εκδρομής».

Η τοποθέτηση του αντιδημάρχου Γιάννη Ιωαννίδη

Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Γιάννης Ιωαννίδης, με ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, κάνει λόγο για «ανακρίβειες» που, όπως λέει, καταλαμβάνουν «το 90%» του κειμένου της κ. Φτάκα. Υποστηρίζει ότι η «στροφή» της «Πανδώρας» σε τζαζ και κινηματογραφικό ρεπερτόριο ήταν συνειδητή κατεύθυνση που δόθηκε από τον ίδιο μετά τον Μάρτιο του 2017, με στόχο η μπάντα να «βγει» πέρα από τα όρια του νομού και της χώρας, κατεύθυνση που, όπως σημειώνει, οδήγησε και στη διάκριση στο διεθνές φεστιβάλ της Πολωνίας.

Σε ό,τι αφορά τρία σημεία που επικαλείται η πρώην πρόεδρος (αγορά οργάνων, έναρξη Φεστιβάλ Φιλαρμονικών και συμμετοχή στο Rybnik), ο κ. Ιωαννίδης τονίζει ότι δύο από αυτά υλοποιήθηκαν από το Δ.Σ. του ΟΑΠΝ στον προϋπολογισμό του 2018 («η αγορά οργάνων στις 21-12-2018» και «η 1η συνάντηση Φιλαρμονικών τον Απρίλιο του 2018»), ενώ για την αποστολή στην Πολωνία αναφέρει ότι «έλειπαν 7.000 ευρώ», τα οποία βρέθηκαν «μαζί με τη διευθύντρια», με μέρος του κόστους να καλύπτεται και από μέλη της μπάντας. Εξηγεί επίσης ότι ο ίδιος δεν συνόδευσε την αποστολή «για λόγους υγείας των γονιών» του.

Για την τιμητική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, απαντά πως ήταν παρών «μαζί με την ειδική συνεργάτη του Δήμου Ρέα Ρομπόλα». Αναφορικά με την ακυρωθείσα συναυλία του Κωστή Μαραβέγια, υποστηρίζει ότι «δεν δαπανήθηκε ευρώ». Κλείνοντας, δηλώνει ότι εμμένει σε όσα ανέφερε στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο για την «Πανδώρα», τα οποία, όπως λέει, «είναι όλη η αλήθεια».

Τα ανοιχτά ερωτήματα

Παρά τις εκατέρωθεν τοποθετήσεις στα μέσα κοινωνικής, παραμένουν ζητήματα που απαιτούν καθαρές απαντήσεις και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από τον Δήμο όπως το ποιο είναι το ακριβές στάδιο της διαδικασίας για την κάλυψη της θέσης του αρχιμουσικού και ποιες προϋποθέσεις εμπειρίας θα οριστούν ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια και το επίπεδο της μπάντας. Επίσης, αν υφίστανται ανεξόφλητες αμοιβές παλαιών μουσικών και αν ναι ποιο το ύψος αυτών και ο χρόνος εξόφλησης και ποια νομική-διαδικαστική λύση εξετάζεται για σταθερή συνεργασία. Ερωτηματικό είναι επίσης το πότε ολοκληρώνεται η ανακαίνιση των χώρων της «Πανδώρας» και για το αν υπάρχει σχέδιο ανανέωσης στολών και οργάνων.

Η «Πανδώρα», με ιστορία που ξεκινά στις αρχές του 20ού αιώνα, αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς για την πόλη. Η δημόσια αντιπαράθεση ανέδειξε υπαρκτά προβλήματα, αλλά και διαφορετικές αφηγήσεις για τις αιτίες και τις ευθύνες. Η άμεση αποκατάσταση της λειτουργικής κανονικότητας, με διαφανείς διαδικασίες για τον αρχιμουσικό, σαφές πλαίσιο συνεργασίας με τους μουσικούς και ολοκλήρωση των τεχνικών παρεμβάσεων, μοιάζει κρίσιμη, ιδίως ενόψει της παρέλασης της 11ης Οκτωβρίου και του χειμερινού προγράμματος.

Στο μεταξύ, οι πολίτες περιμένουν από τη δημοτική αρχή συγκεκριμένες απαντήσεις στα οικονομικά και οργανωτικά ερωτήματα, αλλά και από όλους τους εμπλεκόμενους νηφαλιότητα και συνεργασία. Η μουσική παράδοση της «Πανδώρας» είναι κοινό κεφάλαιο της Κοζάνης, το ζητούμενο είναι να διαφυλαχθεί στην πράξη, με σεβασμό στους ανθρώπους της και με σχέδιο για το μέλλον.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση