Πληθαίνουν τα παράπονα των κατοίκων στο “Χρόνο”

Ένα απέραντο κομφούζιο με παράνομα παρκαρισμένα οχήματα σχεδόν παντού, γύρω από τους δρόμους της οδού Αριστοτέλους της Κοζάνης, συναντά κανείς αν επισκεφθεί την περιοχή το Σάββατο, κατά τη διάρκεια της μεγάλης λαϊκής αγοράς της πόλης. Τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα βρίσκονται όχι μόνο μπροστά από ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης κατοίκων, αλλά και διπλό – τριπλό παρκαρισμένα στους ήδη στενούς δρόμους, ακόμη και πάνω σε στροφές, εμποδίζοντας την ομαλή κίνηση πεζών και άλλων οχημάτων. Κυρίως, όμως,  εμποδίζουν τη διέλευση και πρόσβαση οχημάτων εκτάκτων ανάγκης.

Το πρόβλημα είναι χρόνιο και δύσκολο να αντιμετωπιστεί, εφόσον η λαϊκή αγορά πραγματοποιείται εντός του αστικού ιστού. Εκ των πραγμάτων κλείνουν δρόμοι, οι μονόδρομοι καταργούνται, οι θέσεις στάθμευσης δεν επαρκούν και η συνείδηση των οδηγών να παρκάρουν, αν είναι δυνατόν, ακόμη και δίπλα στον πάγκο που ψωνίζουν, δύσκολα αλλάζει.

«Κάθε Σάββατο τα ίδια και τα ίδια. Το μαρτύριο ξεκινά από την Παρασκευή το απόγευμα, όταν οι εκθέτες έρχονται να ετοιμάσουν τους πάγκους τους. Τότε η περιοχή γεμίζει φορτηγά και όχι μόνο στην οδό Αριστοτέλους που επιτρέπεται να σταθμεύσουν, αλλά και στους γύρω δρόμους. Αυτά καταλαμβάνουν τις ελάχιστες νόμιμες θέσεις στάθμευσης και την επόμενη το πρωί δεν μπορούμε να πάμε στις δουλειές μας, γιατί τα πάρκινγκ μας είναι κλεισμένα από αυτοκίνητα καταναλωτών» μας λέει ο Χάρης που κατοικεί στην περιοχή και έχει βαρεθεί να μαλώνει κάθε εβδομάδα με τους οδηγούς.

Αγανακτισμένος, όμως, είναι και ο Δημήτρης που μένει στην οδό Κυκλάδων και αναγκάζεται κάθε Παρασκευή να παρκάρει το αυτοκίνητό του κοντά στην πλατεία Λασσάνη και όχι στον ιδιόκτητο χώρο στάθμευσης που διαθέτει, για να μπορεί το Σάββατο να πηγαίνει στην δουλειά του στην Πτολεμαϊδα με ηρεμία, χωρίς να χρειαστεί να περιμένει τον καταναλωτή που άφησε το όχημά του μπροστά στην γκαραζόπορτα για… πέντε λεπτά. «Όταν η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε ανακοινώσει την ανάπλαση της περιοχής του ΟΣΕ και την δημιουργία κλειστής λαϊκής ανακουφιστήκαμε. Όμως, ακόμη δεν έχουν τελειώσει οι μελέτες και έχουμε απογοητευτεί και πλέον πιστεύω πως δεν πρόκειται να γίνει κλειστή λαϊκή και αυτό το χάλι θα παραμείνει για πολλά χρόνια ακόμη» λέει με θυμό ο Δημήτρης.

Καθώς μιλούσαμε με τον Χάρη και τον Δημήτρη, δεν ήταν λίγοι οι περαστικοί που έθεταν ζητήματα για την κατάσταση της περιοχής, τόσο για τη λαϊκή, όσο και για την γενική εικόνα του σιδηροδρομικού σταθμού που συνεχώς εγκαταλείπεται με άκοπα χόρτα, καμένες λάμπες, σκουπίδια παντού και φθορές σε ακίνητη περιουσία.

Προβληματική η κατάσταση

Την προβληματική κατάσταση στην περιοχή αναγνωρίζει ο Διευθυντής της Δημοτικής Αστυνομίας Κοζάνης Βασίλης Μπαλατσός. Όπως είπε μιλώντας στον «Χ», το πρόβλημα έγκειται κυρίως σε σταθμεύεις που είναι βραχυχρόνιες και σε αρκετές περιπτώσεις μέχρι να φτάσει το όχημα της αστυνομίας ο οδηγός έχει απομακρυνθεί από το σημείο. «Πρόκειται για σταθμεύσεις σε γκαράζ κατοίκων της περιοχής και διπλοπαρκαρισμένα οχήματα σε στροφές και σε στενούς δρόμους. Οι εκθέτες της λαϊκής έχουν ήδη καταλάβει τις ελεύθερες θέσεις στάθμευσης από την προηγούμενη ημέρα και οι καταναλωτές το Σάββατο, λόγω του ότι θέλουν να σταθμεύσουν κοντά στους πάγκους που θέλουν, δεν επιλέγουν τον ελεύθερο χώρο στάθμευσης που ανοίγουμε δίπλα στον ΟΣΕ, αλλά τα γύρω στενά. Ωστόσο, οι καταγγελίες που έχουμε είναι λίγες, χωρίς αυτό να αποτελεί λόγο ωραιοποίησης της κατάστασης» τονίζει ο κ. Μπαλατσός.

Όπως ενημέρωσε, στην περιοχή της λαϊκής κάθε Σάββατο διενεργούν περιπολίες δυο βάρδιες δημοτικών αστυνομικών από τις 06:00 έως τις 18:00, οι οποίοι έχουν στην αρμοδιότητά τους τόσο την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, όσο και την στάθμευση στους γύρω δρόμους. Να σημειωθεί πως η αρμοδιότητα των παράνομα παρκαρισμένων οχημάτων είναι τόσο της Δημοτικής Αστυνομίας, όσο και της Τροχαίας.

Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, επικοινωνήσαμε με τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας, από την οποία ζητήσαμε να μας αποστείλει στοιχεία του τελευταίου τριμήνου με παραβάσεις του ΚΟΚ στην περιοχή. Δεσμεύτηκαν να μας στείλουν τα στοιχεία τις επόμενες μέρες και να μας ενημερώσουν σχετικά.

Δύσκολη η πρόσβαση οχημάτων έκτακτης ανάγκης

Το μεγαλύτερο πρόβλημα από την παράνομη στάθμευση των οχημάτων στην περιοχή σχετίζεται με την πρόσβαση των οχημάτων άμεσης βοήθειας (πυροσβεστική, ΕΚΑΒ) σε περίπτωση έκτακτου συμβάντος. Σε περίπτωση πυρκαγιάς και αν χρειαστεί να παρέμβει μεγάλο όχημα, το πρόβλημα θα είναι πολύ μεγάλο, αφού μετά βίας θα χωρέσει να περάσει ακόμη και ένα από τα μικρότερα οχήματα της πυροσβεστικής λόγω των παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων, ημιφορτηγών και φορτηγών.

Στην περίπτωση συμβάντος με απαραίτητη μεταφορά με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, τα πράγματα μπορεί να είναι λίγο πιο εύκολα, λόγω του μικρότερου όγκου που έχει το ασθενοφόρο σε σχέση με ένα πυροσβεστικό όχημα, όμως ο χρόνος που θα χρειαστεί για να προσεγγίσει θα είναι πολύ πιο κρίσιμος.

Ωστόσο, όταν κάποιος οδηγός σταθμεύει παράνομα το όχημά του, δεν περνάει από το μυαλό του πως θα συμβεί κάτι από τα παραπάνω. Είναι αυτό που λέμε «έλα μωρέ το άφησα για δυο λεπτά» χωρίς να αναλογιστούμε πως τα δυο αυτά λεπτά μπορεί να είναι κρίσιμα.

Άγνωστο το μέλλον για την ανάπλαση και την κλειστή λαϊκή

Η κλειστή λαϊκή αγορά της Κοζάνης εξαγγέλθηκε από την προηγούμενη δημοτική αρχή, στο πλαίσιο της συνολικής ανάπλασης του χώρου του ΟΣΕ σε μητροπολιτικό πάρκο. Στόχος ήταν η δημιουργία ενός χώρου στεγασμένου με τουαλέτες και μεγάλο χώρο στάθμευσης, προκειμένου να μην διαταράσσεται η καθημερινότητα των κατοίκων της οδού Αριστοτέλους και των γύρω δρόμων, ειδικά όταν ολοκληρωθεί η ανάπλαση της οδού.

Σύμφωνα με τον Δήμαρχο Κοζάνης Λάζαρο Μαλούτα, η μελέτη για την ανάπλαση του ΟΣΕ είναι σε φάση ολοκλήρωσης από την ΑΝΚΟ, χωρίς ωστόσο να έχει γίνει γνωστό αν συμπεριλαμβάνεται στην μελέτη η κατασκευή της κλειστής λαϊκής. Να σημειωθεί πως όταν η λαϊκή λειτούργησε πιλοτικά στον χώρο του «Νιάημερου» υπήρξαν αντιδράσεις από εκθέτες, οι οποίοι επιθυμούν την παραμονή της αγοράς στην Αριστοτέλους. Ωστόσο, για όσο διάστημα γινόταν αυτό, το φαινόμενο των παράνομα παρκαρισμένων οχημάτων στην περιοχή ΟΣΕ είχε περιοριστεί σημαντικά, κάτι που αποδεικνύει πως η λειτουργία της λαϊκής αγοράς εντός αστικού ιστού προκαλεί επιμέρους προβλήματα.

Σωκράτης Μουτίδης www.xronos-kozanis.gr