Επιστολή 37 μηχανικών της Κοζάνης στον Υπουργό Περιβάλλοντος για θέματα του κλάδου

12 Min Read

Επιστολή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κων/νο Σκρέκα, τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας   Νίκο Ταγαρά, που κοινοποιείται στον Πρόεδρο του ΤΕΕ Δυτικής Μακεδονίας  Στέργιο Κιάνα, έστειλαν 37 μηχανικοί της περιοχής για θέματα του κλάδου.

Αναλυτικά η επιστολή:

- Advertisement -

Κύριε Υπουργέ, κύριε υφυπουργέ,

η ανάληψη των καθηκόντων σας σε νέα θέση δημιουργεί με τη σειρά της και απαίτηση για λήψη αναγκαίων αποφάσεων σε φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν εδώ και καιρό τον κλάδο μας.

Τη συγκεκριμένη επιστολή την είχαμε αποστείλει στον προκάτοχό σας πρώην υπουργό Κωστή Χατζηδάκη χωρίς να λάβουμε ποτέ απάντηση στα ερωτήματα που θέτουμε. Για αυτό το λόγο επικαιροποιήσαμε ορισμένα αιτήματα παίρνοντας υπ’ όψιν τα δεδομένα που ισχύουν αυτή την περίοδο και σας παραθέτουμε με τη σειρά τη σκέψη μας :

  • Την 11η Μαΐου 2020 βγήκε στη δημοσιότητα η υπ’ αριθμ. 43266/1174 απόφαση του ΥΠΕΚΑ η οποία αποσαφηνίζει και απαριθμεί τόσο τις εργασίες για τις οποίες απαιτείται Έγκριση Εργασιών Δόμησης Μικρής Κλίμακας (ΕΕΔΜΚ), όσο και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την χορήγησή της. Στον γενικό τίτλο ακόμα, αναφέρει ότι η συγκεκριμένη απόφαση αντικαθιστά την υπ’ αριθμ. 69701/4461/12-10-2018 απόφαση του ανωτέρω υπουργείου η οποία είχε επισημοποιηθεί με το ΦΕΚ 4520/Β/16-10-2018 και αφορούσε επίσης την διαδικασία έκδοσης ΕΕΔΜΚ.

Ανάμεσα σε πολλά κοινά σημεία με την προηγούμενη απόφαση, περιέχει και πολλές διευκολύνσεις και προσθήκες, όπως για παράδειγμα ο διαχωρισμός οριζοντίων ιδιοκτησιών καθώς και η αλλαγή χρήσης ιδιοκτησιών από κύρια σε κύρια χρήση. Τα παραπάνω αποτελούν μια πραγματική ανάσα για πολίτες και μηχανικούς, αφού για τις ανωτέρω ενέργειες υπό προϋποθέσεις, δεν απαιτείται πλέον άδεια δόμησης η οποία σε πολλές περιπτώσεις απαιτούσε αρκετό χρονικό διάστημα μέχρι να εκδοθεί.

Από την άλλη πλευρά, με έκπληξη διαπιστώσαμε, κατά την ανάγνωση των απαραίτητων δικαιολογητικών, πως έχει αφαιρεθεί μια κομβικής σημασίας πρόταση της προηγούμενης απόφασης και αφορά σε εργασίες τοποθέτησης εξωτερικής θερμομόνωσης. Συγκεκριμένα, η απόφαση του 2018 ανέφερε σε ό,τι αφορούσε τις εργασίες τοποθέτησης θερμομόνωσης στο εδάφιο ιζ ότι «Δεν απαιτείται η δήλωση συναίνεσης κατά τα οριζόμενα στην περ. θ της παρ. 3 του άρθρου 1». Επιπλέον, η προγενέστερη απόφαση όριζε ως απαραίτητη πλειοψηφία για εργασίες σε κοινόχρηστους χώρους των κτηρίων, αυτήν η οποία ορίζεται από τον κανονισμό της κάθε πολυκατοικίας αν υπήρχε, άλλως με πλειοψηφία 67% του συνόλου των ιδιοκτητών. Η παραπάνω απαίτηση έχει επίσης αφαιρεθεί από το σώμα της ισχύουσας απόφασης, κάτι που οδηγεί στο συμπέρασμα το οποίο έχει διατυπωθεί σε πολλές ΥΔΟΜ και φόρουμ μηχανικών χωρίς περαιτέρω διευκρίνιση, για απαίτηση πλειοψηφίας στο 100% το οποίο θεωρούμε τελείως τραγελαφικό.

Με την παρούσα ζητάμε να διευκρινιστεί πλήρως το ζήτημα του ποσοστού της πλειοψηφίας όπου αυτό είναι αναγκαίο και να προσαρμοστεί σε ένα λογικό ποσοστό ακόμα και κάτω από 67% αφού θεωρούμε πως σε κανένα δημοκρατικό πολίτευμα δεν μπορεί να υπάρχει όρος για απόλυτη πλειοψηφία.

Επιπλέον, απαιτούμε να επανέλθει η οδηγία της απόφασης του 2018 για μη απαίτηση συναίνεσης για εργασίες τοποθέτησης εξωτερικής θερμομόνωσης αφού δε μιλάμε για αλλοίωση των όψεων των κτηρίων αλλά επέμβαση σε αυτό με σκοπό να καταστεί λιγότερο ενεργοβόρο.

Θεωρούμε ότι σε μια περίοδο όπου τα προβλήματα διογκώνονται, με την αβεβαιότητα να κυριαρχεί λόγω της πανδημίας, την οικονομία να δέχεται πλήγματα και το επάγγελμα του μηχανικού να απαξιώνεται μέρα με τη μέρα λόγω της πολυδαίδαλης νομοθεσίας, θα έπρεπε κάποια ζητήματα όπως τα παραπάνω να είναι τουλάχιστον ξεκάθαρα για τους παρακάτω κυρίως λόγους:

  1. Οδεύουμε προς την ολοκλήρωση του προγράμματος «Εξοικονομώ – αυτονομώ 2020» το οποίο διαφημίστηκε ως το πλέον σωτήριο πρόγραμμα για την ανάκαμψη της οικονομίας και της αγοράς αλλά και της ίδιας της απαίτησης της κοινωνίας για εξοικονόμηση ενέργειας. Μια εργασία που αποφέρει την βελτίωση της ενεργειακής κλάσης σε σημαντικό βαθμό σε σχέση με άλλες εργασίες είναι και η εξωτερική θερμομόνωση. Πως θα βγει η άδεια μικρής κλίμακας σε διαμέρισμα πολυκατοικίας αν δεν συναινεί η απαραίτητη πλειοψηφία των ιδιοκτητών? Διότι αν δεν συμπληρωθεί το απαραίτητο ποσοστό οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η μόνωση δεν θα τοποθετηθεί και άρα δεν θα είναι επιλέξιμη η κατοικία παρόλο που θα έπρεπε μέχρι το 2030 να έχουν εξοικονομήσει ενέργεια περί τις 200.000 κατοικίες.
  2. Ήδη από τον Σεπτέμβρη του 2019 τρέχει ο Β κύκλος του προγράμματος με αρκετές καθυστερήσεις. Ξεπερνώντας το αρχικό σοκ από την εξάντληση των αποθεμάτων – να θυμίσουμε ότι στην Περιφέρειά μας πετύχαμε ρεκόρ εξάντλησης των πόρων σε λιγότερο από 40 λεπτά (ενώ την προηγούμενη εβδομάδα η εξάντληση των πόρων επήλθε σε λιγότερο από 20’) – σε σύντομο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα πολλοί ιδιοκτήτες να μείνουν εκτός χρηματοδότησης, ήρθε η σειρά της εκτέλεσης των εργασιών που επιδοτούνται και η έκδοση των απαραίτητων αδειών. Οι ιδιοκτήτες και οι μηχανικοί που μπήκαν στο πρόγραμμα με το προηγούμενο καθεστώς, είναι αναγκασμένοι να εκδώσουν τις νόμιμες άδειες αφού πρώτα αναζητήσουν τις συναινέσεις? Και αν αναζητήσουν τις συναινέσεις και δεν μπορούν να τις συγκεντρώσουν, οι ιδιοκτήτες θα απενταχθούν από το πρόγραμμα εφόσον δεν προκύψει το απαιτούμενο ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας (αφού δεν θα πραγματοποιηθεί η τοποθέτηση της θερμοπρόσοψης)?Είναι ένα ακόμα κρίσιμο ζήτημα που και αυτό δεν έχει διευκρινιστεί.
  3. Τίθεται πλέον και το ζήτημα του κατά πόσο λειτουργικό μπορεί να γίνει ένα επάγγελμα όταν οι νόμοι και οι οδηγίες αλλάζουν όχι απλά τόσο γρήγορα αλλά και προς μια πιο δυσλειτουργική κατεύθυνση και εξηγούμε: η έκδοση αδειών μικρής κλίμακας αποφέρει στον μηχανικό και σε ολόκληρο τον τεχνικό κόσμο που θα χρειαστεί να φέρει σε πέρας τις παραπάνω εργασίες ένα εύλογο χρηματικό ποσό για την καθημερινή επιβίωσή του (ασφαλιστικές εισφορές, ενοίκιο γραφείου, λογαριασμοί κτλ). Η απαίτηση ενός ποσοστού συναίνεσης στα όρια του 100 % για ορισμένες εργασίες οδηγεί στο αποτέλεσμα πως κάτι τέτοιο θα είναι ανέφικτο, δηλαδή σε πολλές περιπτώσεις δεν θα προχωρά η έκδοση εργασιών δόμησης μικρής κλίμακας και οι ιδιοκτήτες θα αναζητούν άλλους τρόπους πέραν της νόμιμης οδού για την πραγματοποίησή τους. Ως ελεύθεροι επαγγελματίες ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή με εκατοντάδες πολίτες και από την εμπειρία μας τα τελευταία χρόνια είναι φανερό πως σε περιπτώσεις που ζητήθηκε συναίνεση συνιδιοκτητών ή ακόμα και συνέλευσή τους, τις περισσότερες φορές δεν ήταν δυνατόν να συγκεντρωθούν λόγω διενέξεων μεταξύ των ιδιοκτητών, άλλες φορές πάλι λόγω θανάτου δεν ήταν δυνατόν η συμφωνία των κληρονόμων, πολλές φορές λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων ή εγκατάστασής τους στο εξωτερικό δεν μπορούν να παραστούν σε ΚΕΠ.

 

  • Γνωρίζουμε πως έχει προαναγγελθεί η παράταση υποβολής των δικαιολογητικών που αφορούν στους νόμους 4014/11 και 4178/13 για ακόμη ένα χρόνο, πράγμα το οποίο δίνει πραγματική ανάσα σε μεγάλο ποσοστό των συναδέρφων που δεν έχουν ολοκληρώσει τις υπαγωγές τους. Παρόλα αυτά η πρότασή μας προχωρά ένα βήμα παραπέρα : λόγω του ότι οι συνεχείς παρατάσεις δημιουργούν ένα φαύλο κύκλο πίεσης, ανασφάλειας, εώς και εκβιασμού των μηχανικών (θυμηθείτε την ανακοίνωση του Νοεμβρίου του ΥΠΕΝ το οποίο καλούσε το ΤΕΕ να προβεί σε κλείδωμα των λογαριασμών σε περίπτωση ασυνέπειας με τις απαιτήσεις των προθεσμιών), ο οποίος μέχρι στιγμής δεν έχει αποδώσει στο να φέρουμε εις πέρας τις υποθέσεις μας, απαιτούμε να παραμένει το ηλεκτρονικό σύστημα ανοικτό και διαθέσιμο για κάθε υπαγωγή αυθαιρέτου που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι να περαιωθεί – τακτοποιηθεί οριστικά με την ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου.

Είναι προφανές σε ολόκληρο τον τεχνικό κόσμο πως οι εξοντωτικές προθεσμίες οδηγούν και σε εξοντωτικές καταστάσεις μέσω τω οποίων οι μηχανικοί αδυνατούν να  διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους. Και μόνο οι τελεσίδικες προθεσμίες για τα αυθαίρετα και τη δήλωση των τετραγωνικών σε καιρό πανδημίας τον τελευταίο χρόνο δημιουργώντας δυσλειτουργίες στην πλατφόρμα δηλώσεων γίνεται φανερή η δεινή θέση που έχουμε επέλθει. Σε συνδυασμό κιόλας με τη μη τήρηση των υποχρεώσεων του υπουργείου να εισάγει τις απαραίτητες Αεροφωτογραφίες προ της 28.07.2011 και η έκδοση συμπληρωματικών ή και τροποποιητικών εγκυκλίων που δημιουργούν ένα θολό τοπίο στην ερμηνεία των νόμων είναι αρκετή σαν μαρτυρία για την εκρηκτική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον χώρο μας.

Με τα παραπάνω είναι φανερό ότι απαιτούμε

  1.  μια πιο λογική απαίτηση ποσοστού  πλειοψηφίας κοντά στη σχετική πλειοψηφία, δηλαδή ποσοστό 51% για τις γενικές εργασίες σε κοινόκτητους χώρους
  2. την προσθήκη στο σώμα της απόφασης για μη απαίτηση συναίνεσης σε εργασίες τοποθέτησης εξωτερικής θερμομόνωσης σε διαμερίσματα ή στο σύνολο του κτηρίου αφού είναι προς το ενεργειακό συμφέρον των κτηρίων ανά την επικράτεια.
  3. Ανοικτό σύστημα αυθαιρέτων για υποβολή δικαιολογητικών των νόμων 4014/11, 4178/13 αλλά και κατάργηση του 18μηνου για υποβολή στο νόμο 4495/17 αφού οι ανωτέρω υποθέσεις θα θεωρούνται περαιωμένες με την υποβολή της ταυτότητας κτηρίου.

Οι μηχανικοί που υπογράφουν :

  1. ΚΟΖΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  2. ΧΑΜΠΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  3. ΜΠΗΛΙΩΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  4. ΜΠΗΛΙΩΝΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  5. ΣΤΑΧΤΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  6. ΣΤΑΧΤΑΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  7. ΛΙΟΥΖΑ ΔΕΣΠΟΙΝΑ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  8. ΑΣΤΡΕΙΝΙΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  9. ΞΕΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  10. ΤΣΕΠΟΥΡΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  11. ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  12. ΠΑΤΣΩΝΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  13. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  14. ΛΙΟΥΖΑ ΝΙΚΟΛΕΤΑ – ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ
  15. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑΣ – ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  16. ΒΟΥΔΟΥΡΗ ΑΓΝΗ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  17. ΚΑΡΑΚΟΥΛΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ – ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  18. ΣΚΑΡΚΑΛΑ ΘΕΟΔΩΡΑ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  19. ΒΗΤΟΠΟΥΛΟΣ ΧΑΡΙΣΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  20. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  21. ΖΙΑΜΠΡΑΣ ΑΡΙΩΝ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  22. ΔΕΜΙΡΟΠΟΥΛΟΣ ΜΙΧΑΗΛ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  23. ΔΙΑΦΑ ΕΙΡΗΝΗ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  24. ΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΣΩΝΙΑ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  25. ΧΑΤΖΟΓΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  26. ΓΚΛΑΒΙΝΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  27. ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΖΑΧΑΡΕΝΙΑ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  28. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  29. ΒΟΥΤΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  30. ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  31. ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ – ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  32. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  33. ΖΗΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ – ΑΓΡΟΝΟΜΟΣ ΤΟΠΟΓΡΑΦΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  34. ΓΑΪΤΑΝΗΣ ΦΩΤΙΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  35. ΜΙΜΙΚΟΥ ΕΥΔΟΚΙΑ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  36. ΓΕΩΡΓΙΟΣ-ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
  37. ΝΤΩΝΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ

 

 

 

 

Μοιραστείτε την είδηση