Η εξωστρέφεια και η επιρροή των μουσείων στην κοινωνία

4 Min Read

Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Κώστας Λασκαράτος στην Κοζάνη για το «Μουσεία & Influencer»

Την επιδραστικότητα και επιρροή των μουσείων στην κοινωνία εξετάζει ο δημοσιογράφος Κώστας Λασκαράτος στο νέο του βιβλίο «Μουσεία και Infuencers» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Σιδέρης». Μπορεί η λέξη «μουσείο» να είναι μια έννοια που «τρομάζει», αλλά όπως λέει και ο ίδιος ο συγγραφέας, πρόκειται για ένα βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί από τους εργαζόμενους στους χώρους πολιτισμού και απευθύνεται σε ένα μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας, η οποία αλλάζει.

- Advertisement -

«Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου γράφω «αποκαλείς influencer την Chiara Ferragni; Τότε πώς θα χαρακτήριζες τη Mona Lisa;». Είναι influencer η Chiara Ferragni και δεν είναι ο Όμηρος για παράδειγμα ή ο Αριστοτέλης ή ο Σωκράτης; Influencers, λοιπόν, δεν είναι τα πρόσωπα που έχουν πολλούς ακολούθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απλά. Είναι πρόσωπα που ασκούν επιρροή με όσα έχουν κάνει και έχουν πει, άρα εξετάζω τι ρόλος παίζει ο θεσμός των μουσείων σε αυτό. Ο θεσμός είναι παρών με όλες τις αλλαγές και τις διαφοροποιήσεις στα χρόνια και είναι πολύ πιο σημαντικός από ένα λαμπερό πυροτέχνημα» ανέφερε ο κ. Λασκαράτος, μιλώντας στον «Χ».

Το βιβλίο του είναι κοντά στα ενδιαφέροντα του, αφού άπτεται του αντικειμένου των σπουδών του στην αρχαιολογία, στην πολιτιστική διπλωματία και στην κοινωνιολογία του πολιτισμού. Το πρώτο του βιβλίο έχει τίτλο «Πολιτισμός και Εξωστρέφεια» και με αφορμή αυτό έρχεται στην Κοζάνη το Σάββατο 20 Ιανουαρίου για να συμμετάσχει στην δράση του λογοτεχνικού περιοδικού «Παρέμβαση» με τίτλο «Ο Πολιτισμός της Δυτικής Μακεδονίας ως φορέας βιώσιμης ανάπτυξης».

Τα μουσεία αποτελούν τους πρώτους χώρους ενδιαφέροντος ενός επισκέπτη σε μια περιοχή. Το πρώτο πράγμα που αναζητά ο τουρίστας πριν επισκεφθεί τον προορισμό του είναι τα επισκέψιμα μουσεία, συνεπώς πρόκειται για χώρους, στους οποίους δεν εκτίθενται και συντηρούνται απλά αντικείμενα, αλλά δημιουργούνται οι τάσεις της εποχής, δημιουργείται κοινωνικό βίωμα, παράγεται πολιτική, και επηρεάζουν μέσα από την αφήγηση των ιστοριών.

«Μελετώντας τα μουσεία του κόσμου διαπίστωσα πως αυτό γίνεται πιο συστηματικά. Ειδικά την τελευταία 10ετια τα μουσεία αντιλαμβάνονται τον ρολό τους ως δημιουργοί συνδέσεων. Όταν το κάνουν επιτυχημένα, τότε αυτό έχει αντίκτυπο και αναπαράγεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυξάνονται οι επισκέψεις, γίνονται συζητήσεις και προβάλλονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, άρα αυτή η επιδραστικότητα αποτυπώνεται στα μάτια μας και ειδικά τα τελευταία χρόνια αποτυπώνεται στις οθόνες. Το Μουσείο του Λούβρου για παράδειγμα είχε παρουσία στο διαδίκτυο τη δεκαετία του 1990, όταν είχε πρόσβαση στο διαδίκτυο μόλις το 0.4% του παγκόσμιου πληθυσμού. Το μήνυμα που ήθελε να περάσει ήταν ότι πιστεύει σε αυτό που έρχεται και θα ακολουθήσει τον δρόμο της τεχνολογίας και είχε επιδραστικότητα. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης αρκετά νωρίς άνοιξε την πόρτα του σε επισκέπτες με κατοικίδια ή το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης είναι πρωτοπόρο σε θέματα προσβασιμότητας με εκθέματα για ανθρώπους με προβλήματα όρασης και εκθέσεις για ανθρώπους με προβλήματα ακοής. Ο κοινωνικός αντίκτυπος των μουσείων είναι κρίσιμος και έχουν επιδραστικότητά σε ζητήματα ρατσισμού, σεξισμού, συμπερίληψης, υγείας, κλιματικής κρίσης κ.α.» ανέφερε, μεταξύ άλλων ο κ. Λασκαράτος.

Ο Κώστας Λασκαράτος θα μιλήσει στην Κοζάνη το Σάββατο 20 Ιανουαρίου, στο Αμφιθέατρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης από τις 10:00 έως τις 15:00.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση