Καθυστέρηση στην υπογραφή της σύμβασης στο project “IPCEI Green HiPo“, που αφορά στην δημιουργία εργοστασίου παραγωγής κυψελών καυσίμου και μονάδων ηλεκτρόλυσης καθώς και εγκαταστάσεις Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) παραγωγής στην Κοζάνη, «βλέπει» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Advent Technologies Δρ. Βασίλης Γρηγορίου, ο οποίος μίλησε στο OT FORUM, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ.
«Το υδρογόνο είναι εδώ για να υπάρχει»
Μιλώντας για την κλιματική αλλαγή και τη συμβολή του υδρογόνου, ο διευθύνων σύμβουλος της Advent τόνισε ότι «είναι μια πραγματικότητα και προφανώς πρέπει κάτι να κάνουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. «Χρειάζεται κάτι καινούργιο και το υδρογόνο, ειδικά το πράσινο υδρογόνο είναι μία από τις νέες τεχνολογίες που έρχονται, μία από αυτές τις λύσεις».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχει και η πολιτική. «Υπάρχουν χώρες και ήπειροι που θέλουν την αλλαγή και αυτές που δεν θέλουν την αλλαγή. Η οικονομία μας είναι στηριγμένη στα ορυκτά καύσιμα. Και από τη στιγμή που η Ευρώπη δεν παράγει ενέργεια, με ελάχιστες εξαιρέσεις όπως τα πυρηνικά της Γαλλίας. Θέλει το υδρογόνο για ενεργειακή επάρκεια και ασφάλεια», πρόσθεσε μεταξύ άλλων
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Γρηγορίου επεσήμανε ότι «η Ευρώπη έχει πάρει την απόφαση να κάνει το υδρογόνο μεγάλο παίκτη. Εχει πει ότι θα δώσω αρκετά χρήματα για να παραχθούν αρκετές ποσότητες για μηχανήματα και χώρους αποθήκευσης κ.λπ. Εμείς πίσω από αυτό το κομμάτι είδαμε αυτή την ευκαιρία. Η Ευρώπη έβαλε μπροστά κάποια έργα κοινού ενδιαφέροντος, θέλει να επενδύσει στο υδρογόνο, δεν θέλει να χάσει αυτή τη βιομηχανία, ενώ έχει επιλέξει για την παραγωγική δραστηριότητα τον Νότο».
Αυτό που αξιζει να υπογραμμιστεί -σύμφωνα με τον κ. Γρηγορίου- το υδρογόνο είναι εδώ για να υπάρχει.
«Στη Δυτική Μακεδονία υπάρχει η κρίσιμη μάζα για το project»
Ο κ. Γρηγορίου για τη σχεδιαζόμενη επένδυση των 780εκ. ευρώ ανέφερε πως «πιστεύαμε και εξακολουθούμε να πιστεύουμε πως στη Δυτική Μακεδονία υπάρχει η κρίσιμη μάζα για ένα τέτοιο project. Υπάρχουν άνθρωποι που δουλεύαν για τη ΔΕΗ και υπάρχει η κουλτούρα, υπάρχει το Πανεπιστήμιο, είναι κοντά στη Θεσσαλονίκη και θα μπορούσαμε να χτίσουμε κάτι παγκοσμίου επιπέδου με τη βοήθεια της Ε.Ε. μέσω της χώρας»..
Και συνέχισε τονίζοντας πως «Κάθε 2-3 χρόνια η Advent κάνει μεγάλα επιτεύγματα. Ξεκινήσαμε από start up και πλέον είμαστε μεγάλη εταιρεία σε παγκόσμιο επίπεδο. Διακριθήκαμε στο Λος Αλαμος. Εχουμε σε εξέλιξη project με τη NASA, τον αμερικανικό στρατό και την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος.Θέλουμε να φέρουμε κάποια από τα κομμάτια που έχουμε παγκόσμια πίσω στην Ελλάδα. Η Ευρώπη θέλει να πληρώσει για το συγκεκριμένο project και πληρώνει δύο διαφορές. Μια διαφορά είναι επειδή η Advent είναι μικρή εταιρεία για να πάει στο επόμενο βήμα και να γίνει εταιρεία 1000-2000 εργαζομένων (funding gap) και είναι έτοιμη να πληρώσει πολλά λεφτά γιατί σε άλλες συνθήκες κανείς δεν θα μπορούσε να κάνει το project και απαιτείται η κρατική βοήθεια (state aid)».
Υπάρχει καθυστέρηση στην υπογραφή της σύμβασης
Για το Green HiPo υπογράμμισε πως έλαβε λάβαμε την έγκριση της χώρας και τη γνωστοποίηση τον περασμένο Ιούλιο.
«Στις μεγάλες χώρες έχουν βάλει τα συμβόλαια μπροστά και έχουν πληρωθεί προκαταβολές. Δυστυχώς στην Ελλάδα έχουμε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και ελπίζω να είμαστε σε τελικά στάδια ώστε και να ληφθεί η τελική απόφαση αν θα προχωρήσουμε εδώ ή θα πάμε κάπου αλλού στην Ευρώπη».
Υπογράμμισε επίσης πως «στην Ελλάδα θέλουμε να φέρουμε μεγάλους “παίκτες” και όπως εκτιμάει η Ευρώπη θα υπάρχουν επιπλέον 8,8 δισ. ιδιωτικές δαπάνες. Εμείς, κακώς για εμάς, έχουμε πάρει το μεγαλύτερο έργο ύψους 700 εκατ. στη μικρότερη χώρα. Περιμένουμε να πάρουμε τη σύμβαση και θα κάνουμε την επένδυση. Πιστεύω ότι όλα θα πάνε καλά. Να σημειωθεί ότι η Ευρώπη δεν είναι ομοσπονδιακό κράτος, οι προθέσεις υπάρχουν αλλά καταγράφεται καθυστέρηση. Εγώ το κατανοώ αλλά οι αγορές όχι. Η εταιρεία είναι επίμονη αλλά υπάρχει μεγάλη πίεση. Στο τέλος θα δούμε αν όλα ήταν σωστά», κατέληξε.
Μάλιστα επισήμανε πως η Ελλάδα κάλεσε την εταιρεια για και την υλοποίηση του προγράμματος και όχι το ανάποδο.
Επιμέλεια Γιάννης Κωσταρέλλας με πληροφορίες Οικονομικός Ταχυδρόμος