Και πάλι στο στόχαστρο της Κομισιόν Ελλάδα, Κύπρος και Πορτογαλία για καθυστερήσεις στη σύνδεση με το δίκτυο ProDriveNet

3 Min Read

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Ελλάδα, την Κύπρο και την Πορτογαλία να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από την οδηγία (ΕΕ) 2022/2561 για την επιμόρφωση των επαγγελματιών οδηγών, στέλνοντας στις τρεις χώρες προειδοποιητική επιστολή για τη μη σύνδεσή τους στο δίκτυο εφαρμογής ProDriveNet.

Το δίκτυο ProDriveNet, που δημιουργήθηκε το 2021, αποτελεί βασικό εργαλείο για την ηλεκτρονική ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τα πιστοποιητικά επαγγελματικής ικανότητας (ΠΕΙ) των οδηγών βαρέων οχημάτων και λεωφορείων. Μέσω του συστήματος, οι αρχές των κρατών μελών μπορούν να επαληθεύουν σε πραγματικό χρόνο εάν τα πιστοποιητικά είναι έγκυρα ή έχουν ανακληθεί, ενισχύοντας τη διαφάνεια, την οδική ασφάλεια και την ίση μεταχείριση σε όλη την ΕΕ. Ωστόσο, Ελλάδα [INFR(2024)2030], Κύπρος [INFR(2025)2096] και Πορτογαλία [INFR(2024)2032] δεν έχουν ακόμη συνδεθεί με το δίκτυο, υπονομεύοντας την αποτελεσματική λειτουργία του.

Η Επιτροπή έδωσε προθεσμία δύο μηνών στις χώρες να απαντήσουν και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα. Σε αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται να σταλεί αιτιολογημένη γνώμη, ως επόμενο βήμα της διαδικασίας επί παραβάσει.

Τι προβλέπει η Οδηγία (ΕΕ) 2022/2561

Η οδηγία 2022/2561, που τέθηκε σε ισχύ τον Δεκέμβριο του 2022, κωδικοποιεί και επικαιροποιεί το πλαίσιο για την αρχική επιμόρφωση και την περιοδική κατάρτιση των οδηγών βαρέων οχημάτων που μεταφέρουν εμπορεύματα και επιβάτες, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, της ποιότητας υπηρεσιών και της επαγγελματικής επάρκειας των οδηγών.

Βασικά στοιχεία της οδηγίας:

  • Υποχρεωτική αρχική επιμόρφωση με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα και εξετάσεις ή μόνο εξετάσεις, με χορήγηση πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας (ΠΕΙ).
  • Υποχρεωτική περιοδική κατάρτιση ανά πενταετία για επικαιροποίηση γνώσεων, εστιασμένη σε θέματα οδικής ασφάλειας, οικολογικής οδήγησης, προστασίας ευάλωτων χρηστών (πεζών, ποδηλατών) και νέων τεχνολογιών.
  • Προώθηση της χρήσης ψηφιακών εργαλείων (π.χ. ηλεκτρονική μάθηση) με διασφάλιση ποιότητας.
  • Ανάπτυξη του δικτύου ProDriveNet για την ηλεκτρονική διασύνδεση των κρατών μελών, διευκολύνοντας τον έλεγχο εγκυρότητας των ΠΕΙ.
  • Υποχρέωση κρατικής εποπτείας στα εκπαιδευτικά κέντρα και στις εξετάσεις.
  • Πρόνοιες για οδηγούς τρίτων χωρών και κεκτημένα δικαιώματα παλαιών οδηγών.
  • Προβλέψεις εξαιρέσεων για περιπτώσεις μη εμπορικών μεταφορών, οχήματα έκτακτης ανάγκης και άλλες ειδικές χρήσεις.

Η οδηγία εναρμονίζεται με τους στόχους της ΕΕ για μηδενικά τροχαία ατυχήματα έως το 2050, για μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων και για μεγαλύτερη ελκυστικότητα του επαγγέλματος του οδηγού σε μια περίοδο έντονης έλλειψης προσωπικού.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι η έγκαιρη εφαρμογή της οδηγίας και η σύνδεση με το ProDriveNet είναι απαραίτητες τόσο για την ασφάλεια όσο και για τη δίκαιη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς. Η Ελλάδα, η Κύπρος και η Πορτογαλία καλούνται να απαντήσουν εντός δύο μηνών στις επισημάνσεις, διαφορετικά η υπόθεση μπορεί να οδηγηθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση