Ερώτηση του Κώστα Παπαδάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών
Τις σοβαρές ελλείψεις εκπαιδευτικών για ακόμη μια χρονιά, που επηρεάζουν άμεσα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών, ανέδειξε η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ με ερώτηση που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του Κόμματος, Κώστας Παπαδάκης.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, σε αρκετά κράτη-μέλη οι αποχωρήσεις από το επάγγελμα ξεπερνούν το 10% ετησίως, όπως στη Δανία, την Εσθονία και τη Λιθουανία. Σε χώρες όπως η Ισπανία, η Αυστρία, η Ιταλία και η Ρουμανία, ένας στους πέντε εκπαιδευτικούς εργάζεται με βραχυχρόνιες συμβάσεις, χωρίς σταθερότητα και προοπτική.
Στην Ελλάδα η κατάσταση χαρακτηρίζεται δραματική. Χιλιάδες σχολεία ξεκινούν τη χρονιά χωρίς τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς, ιδιαίτερα στην Ειδική Αγωγή, όπου οι ανάγκες είναι τεράστιες. Κάθε χρόνο προσλαμβάνονται συνολικά πάνω από 40.000 αναπληρωτές, ενώ 4.000 έως 7.000 εκπαιδευτικοί συνταξιοδοτούνται. Οι μόνιμες προσλήψεις δεν επαρκούν.
Επιπλέον, η πρόσληψη των αναπληρωτών γίνεται σε πολλές φάσεις, με αποτέλεσμα τα κενά στα σχολεία να καλύπτονται στην καλύτερη περίπτωση έως τον Νοέμβριο. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με το ΚΚΕ, όχι μόνο δεν προσλαμβάνει το απαιτούμενο διδακτικό προσωπικό στο πλαίσιο περικοπής δαπανών, την ώρα που δρομολογεί 26 δισ. ευρώ για την πολεμική βιομηχανία, αλλά συμπτύσσει τα σχολικά τμήματα φτάνοντας ακόμη και πάνω από 30 μαθητές ανά τάξη, υποβαθμίζοντας δραματικά το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα παρουσιάζει μείωση κενών θέσεων ως «επιτυχία».
Η πολιτική των ελάχιστων μόνιμων διορισμών και της διόγκωσης της ελαστικής εργασίας οδηγεί δεκάδες χιλιάδες αναπληρωτές σε καθεστώς μόνιμης ανασφάλειας, με συνεχείς μετακινήσεις σε όλη τη χώρα. Την ίδια στιγμή, οι μισθοί παραμένουν χαμηλοί, ενώ η ακρίβεια και η έλλειψη προσιτής στέγης καθιστούν σχεδόν αδύνατη την επιβίωση σε περιοχές με υψηλά ενοίκια. Αναπληρωτές καλούνται να υπηρετήσουν σε νησιά και τουριστικές περιοχές όπου τα ενοίκια είναι απαγορευτικά, με αποτέλεσμα να ζουν σε απαράδεκτες συνθήκες ή να αρνούνται τις τοποθετήσεις, αφήνοντας τα σχολεία χωρίς προσωπικό. Η έλλειψη μέτρων στήριξης για τη στέγαση επιδεινώνει περαιτέρω το πρόβλημα.
Με βάση τα παραπάνω, ο Κώστας Παπαδάκης υπέβαλε προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τρία ερωτήματα: πώς τοποθετείται απέναντι στις τεράστιες ελλείψεις εκπαιδευτικών και τις καθυστερήσεις που στερούν από χιλιάδες παιδιά το δικαίωμα στη μόρφωση· αν η πολιτική της ΕΕ για «δημοσιονομικούς περιορισμούς» και «εξορθολογισμό δαπανών», σε συνδυασμό με το ράλι των εξοπλισμών, οδηγεί στη συρρίκνωση των μόνιμων διορισμών, στη γενίκευση της ελαστικής εργασίας και στη μετακύλιση του κόστους στις λαϊκές οικογένειες· και τέλος, εάν επιβεβαιώνει τις καταγγελίες ενώσεων εκπαιδευτικών ότι με τέτοιους αριθμούς μαθητών ανά τάξη είναι αδύνατον να υπάρξει ουσιαστική και αποδοτική εκπαιδευτική διαδικασία.







