“Κλιματική αλλαγή: Σκέψεις και προβληματισμοί”, γράφει η Ελένη Δινοπούλου, μαθήτρια του 3ου ΓΕΛ Κοζάνης

4 Min Read

Η φύση αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί για τον άνθρωπο ένα πλαίσιο διαβίωσης και ανάπτυξης των δραστηριοτήτων του. Στο παρελθόν, δεν υπήρχε τόσο έντονη η δυνατότητα της άμεσης παρέμβασης του ανθρώπου σε αυτή. Όμως, η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας απελευθέρωσε απίστευτες δυνατότητες παρέμβασης στο φυσικό περιβάλλον με αποτέλεσμα αυτό να οδηγείται σταδιακά στην καταστροφή.

Με τον όρο κλιματική αλλαγή αναφερόμαστε στη μεταβολή του παγκόσμιου κλίματος και ειδικότερα στις μεταβολές που αφορούν τις μετεωρολογικές συνθήκες. Η κλιματική αλλαγή οφείλεται τόσο σε φυσικές διαδικασίες, όσο και σε ανθρώπινες δραστηριότητες. Τα φυσικά αίτια, όπως η υπεριώδης ηλιακή ακτινοβολία ή η ηφαιστειακή δραστηριότητα, εκτιμάται ότι έχουν συμβάλει ελάχιστα στην κλιματική αλλαγή, σε σύγκριση με τις δραστηριότητες του ανθρώπου. Συγκεκριμένα, ο άνθρωπος δημιουργεί εργοστάσια, καταφεύγοντας στην  υπερβολική χρήση των ορυκτών καυσίμων, όπως είναι για παράδειγμα ο λιγνίτης ( γεγονός που συμβαίνει εδώ και χρόνια στην ευρύτερη περιοχή Δυτικής Μακεδονίας), το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο κ.ά., τα οποία απελευθερώνουν επιβλαβή για το περιβάλλον αέρια. Τα αέρια αυτά, όπως και αυτά των αυτοκινήτων, παγιδεύουν τη θερμότητα του ήλιου,  εμποδίζουν τη διάχυσή της στο διάστημα και δημιουργούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

- Advertisement -
Ad image
- Advertisement -
Ad image

Οι επιπτώσεις των παραπάνω είναι ήδη φανερές σε όλο τον πλανήτη και αποτυπώνονται τόσο σε φυσικό, κοινωνικό, αλλά και οικονομικό επίπεδο. Σε ότι αφορά τις φυσικές συνέπειες  σε πολλά μέρη του πλανήτη παρουσιάζονται αύξηση της θερμοκρασίας, έντονη ξηρασία, πυρκαγιές, αλλά και πολύ συχνές πλημμύρες. Συμπληρωματικά, εξίσου ζωτικής σημασίας αποδεικνύονται και οι κοινωνικό- οικονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα επηρεάζουν σημαντικά την υγεία των ανθρώπων, ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων, την  εργασία αλλά  και την απασχόλησή τους. Επιπλέον,  καλλιεργήσιμες εκτάσεις απαραίτητες για  την ανάπτυξη της γεωργίας, επηρεάζονται από τις  έντονες  κλιματικές διακυμάνσεις  με τους καύσωνες, την ξηρασία . τη λειψυδρία τις καταιγίδες και το χαλάζι να αποτελούν σημεία των καιρών μας. Η  πόλη μας, η Κοζάνη,  βιώνει και αυτή εξίσου έντονα την κλιματική αλλαγή αφού ο τελευταίος χειμώνας ήταν από τους πιο θερμούς ενώ η καταστροφή του φυσικού τοπίου  κυρίως από την πολυετή εξόρυξη του λιγνίτη αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα της ανθρώπινης παρέμβασης. Τέλος, η έντονη παρουσία των φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων που καλύπτουν την ευρύτερη περιοχή με ολοένα και αυξανόμενο ρυθμό συμβάλει στην περαιτέρω υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος.

Η  χρήση των  ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως οι ανεμογεννήτριες ή η ηλιακή ενέργεια  φαίνεται να αποτελεί μονόδρομο για ένα βιώσιμο μέλλον . Η σταδιακή απόσυρση των  εργοστασίων – λιγνιτικών μονάδων από την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας(γεγονός που ήδη συμβαίνει), και η υιοθέτηση της «καθαρής ενέργειας»  φαίνεται να λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, θα βοηθούσε η συνολική ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης και η φιλική στάση απέναντι στη φύση , στάσεις και συμπεριφορές που μπορούν να καλλιεργηθούν από τη σχολική ακόμη ηλικία με τη συμβολή του σχολείου και της ανθρωπιστικής παιδείας. Οι πολιτικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συντείνουν προς την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και στην υιοθέτηση πολιτικών βιώσιμης ανάπτυξης.

Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό ότι ο πλανήτης μας πρέπει να προστατευθεί από την κλιματική αλλαγή που οδηγεί στη καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. Αυτό απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια τόσο από επισήμους φορείς όσο και από τον κάθε άνθρωπο ατομικά. Το σχολείο μας, το 3ο Λύκειο Κοζάνης, ως σχολείο πρέσβης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχει αναλάβει τα τελευταία χρόνια δράσεις που ευαισθητοποιούν τους μαθητές, αλλά και την ευρύτερη τοπική  κοινότητα, σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.

Δινοπούλου Ελένη 

Μαθήτρια γ Λυκείου του 3ου Γενικού Λυκείου Κοζάνης 

Υποψήφια Πρέσβειρα του προγράμματος Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPAS)

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Μοιραστείτε την είδηση