Δοκιμαστική περίοδος για αρχάριους, ψηφιακή άδεια και αυστηρότερες κυρώσεις για παραβάσεις
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για τις άδειες οδήγησης στην ΕΕ, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Κάθε χρόνο σχεδόν 20.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους, και η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου φιλοδοξεί να αλλάξει αυτή την εικόνα.
Στο εξής, η εκπαίδευση των νέων οδηγών θα περιλαμβάνει πρακτική γνώση για κινδύνους όπως τα τυφλά σημεία, η ασφαλής έξοδος από το όχημα, η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η λειτουργία των συστημάτων υποβοήθησης. Ιδιαίτερη έμφαση θα δίνεται στην προστασία πεζών, ποδηλατών, παιδιών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Οι νέες άδειες οδήγησης θα ισχύουν για 15 χρόνια για Ι.Χ. και μοτοσικλέτες και για 5 χρόνια για φορτηγά και λεωφορεία. Τα κράτη-μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν τη διάρκεια ισχύος για οδηγούς άνω των 65 ετών, επιβάλλοντας συχνότερους ιατρικούς ελέγχους. Πριν από την έκδοση ή ανανέωση άδειας, θα απαιτούνται εξετάσεις όρασης και καρδιαγγειακής υγείας, με δυνατότητα αντικατάστασης από έντυπα αυτοαξιολόγησης όπου επιλέγεται.
Θεσπίζεται για πρώτη φορά δοκιμαστική περίοδος τουλάχιστον δύο ετών για τους αρχάριους οδηγούς, με αυστηρότερους κανόνες για αλκοόλ, ζώνες ασφαλείας και παιδικά καθίσματα. Οι νέοι θα μπορούν να αποκτούν άδεια οδήγησης κατηγορίας Β από τα 17 τους, οδηγώντας όμως υπό επίβλεψη μέχρι τα 18. Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα έκδοσης επαγγελματικών αδειών σε μικρότερες ηλικίες, με προϋπόθεση πιστοποιημένης εκπαίδευσης.

Η ψηφιακή μορφή της άδειας, διαθέσιμη μέσω κινητών τηλεφώνων, θα καθιερωθεί ως βασική στην ΕΕ, με δυνατότητα έντυπης έκδοσης για όσους το επιθυμούν. Η φυσική κάρτα θα πρέπει να εκδίδεται εντός τριών εβδομάδων χωρίς αδικαιολόγητες καθυστερήσεις.
Οι αποφάσεις αφαίρεσης, αναστολής ή περιορισμού άδειας οδήγησης σε μία χώρα της ΕΕ θα κοινοποιούνται στη χώρα έκδοσης, ενισχύοντας τη διασυνοριακή επιβολή των κυρώσεων. Οι ρυθμίσεις αφορούν σοβαρές παραβάσεις, όπως οδήγηση υπό την επήρεια, εμπλοκή σε θανατηφόρα τροχαία ή υπερβολική υπέρβαση των ορίων ταχύτητας.
Η εισηγήτρια για τις άδειες οδήγησης, Jutta Paulus, τόνισε ότι η ψηφιακή άδεια και η ενισχυμένη εκπαίδευση θα ενισχύσουν την ασφάλεια όλων των χρηστών του δρόμου. Ο Matteo Ricci, εισηγητής για την αφαίρεση αδειών, επεσήμανε ότι η σαφέστερη και ταχύτερη επιβολή κυρώσεων «προστατεύει υπεύθυνους οδηγούς και σώζει ζωές».
Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη-μέλη έχουν τρία χρόνια για να τους ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο και έναν επιπλέον χρόνο για την εφαρμογή τους. Το μέτρο εντάσσεται στη δέσμη δράσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επίτευξη του στόχου «Μηδενικών Απωλειών» από τροχαία έως το 2050.
Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr