Πολλά τα προβλήματα στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων

6 Min Read

Ζητούν παράταση φοροτεχνικοί και λογιστές

Πολλά προβλήματα έχουν δημιουργηθεί με τη διαδικασία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων καθώς στις 2 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε η «πολυσυζητημένη» αυτόματη υποβολή των προσυμπληρωμένων δηλώσεων, οι οποίες έχουν ελλιπή στοιχεία. 

- Advertisement -

Το υπουργείο είχε εξαγγείλει πως οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις θα φτάσουν περίπου τις 1.300.000, αλλά τελικά υποβλήθηκαν 423.000 δηλώσεις. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τις 26 Ιουλίου, θα πρέπει να υποβληθούν περίπου 2.500.000 δηλώσεις, συν όσες τροποποιητικές χρειαστεί να γίνουν για αυτές που υπεβλήθησαν αυτόματα, μετά τη διαπίστωση ύπαρξης ελλείψεων και ανακριβών στοιχείων. 

Οι λογιστές και οι φοροτεχνικοί κάνουν λόγο για συγκεκριμένα προβλήματα που έχουν εντοπισθεί και δημιουργούν πρόβλημα στην ορθή υποβολή των δηλώσεων καθιστώντας το χρονοδιάγραμμα υποβολής τους ανέφικτο να τηρηθεί και έχουν ζητήσει παράταση έως τις 30 Σεπτεμβρίου, την οποία χαρακτηρίζουν επιβεβλημένη.

Ο λογιστής – φοροτεχνικός Κωνσταντίνος Θεοδωρίδης, μιλώντας στο «Χ» ανέφερε, εν μέσω άλλων, πως η κατάσταση αυτή συνεχίζεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια και είναι ενδεικτική της αυθαίρετης λειτουργίας της φορολογικής και δημόσιας διοίκησης. 

«Η διαδικασία υποβολής και των φετινών φορολογικών δηλώσεων εξελίσσεται με ανυπέρβλητα προβλήματα. Το σύστημα που δέχεται τις δηλώσεις εμφανίζει ολοένα και αυξανόμενες τεχνικές δυσλειτουργίες. Οι δηλώσεις χρειάζεται να υποβληθούν δύο και τρεις φορές. Οι φορείς του δημοσίου και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους μεταβάλλουν τις αποδοχές που έχουν δηλώσει ότι έχουν οι συνταξιοδοτούμενοι και οι μισθοτούμενοι απ’ αυτά γιατί τα δεδομένα που είχαν προφορτώσει αρχικά ήταν λανθασμένα οδηγώντας ένα μεγάλο μέρος των φορολογικών σε αναγκαιότητα τροποποίησης». 

Συνέχισε λέγοντας πως η φετινή χρονιά δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση και θα μπορούσε μάλιστα να χαρακτηριστεί ως «χρονιά αποκορύφωμα» των προβλημάτων τα οποία ξεκίνησαν πριν την έναρξη της διαδικασίας υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Η απόφαση του υπουργείου για τις προεκκαθαρισμένες φορολογικές δηλώσεις έχει μετατραπεί σε μεγάλο πρόβλημα, που καθυστερεί τη διαδικασία και την εξέλιξη υποβολής τους καθώς πρέπει στο σχεδόν στο σύνολο τους να ελεγχθούν εκ νέου και να υποβληθούν κανονικά. 

«Η υποτιθέμενη καινοτομία που θα διευκόλυνε τους φορολογούμενους, δηλαδή οι προεκκαθαρισμένες δηλώσεις, αποδείχτηκε ένα μεγάλο φιάσκο αφού τελικά δεν είχαν καμία απολύτως διαφορά με τις προηγούμενες χρονιές και είχαν πολλές ελλείψεις σε απαραίτητα δεδομένα. Έτσι λοιπόν απαιτήθηκε στη συντριπτική τους πλειοψηφία να συμπληρωθούν και να υποβληθούν κανονικά όπως κάθε χρόνο σε ένα περισσότερο ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα» τόνισε ο ίδιος. 

Ένα από τα προβλήματα που έχουν εντοπίσει είναι ότι από φέτος είναι υποχρεωτική η δήλωση τραπεζικού λογαριασμού IBAN για κάθε φορολογούμενο ειδάλλως δεν υπάρχει δυνατότητα υποβολής φορολογικής δήλωσης, το οποίο δεν είχε γίνει γνωστό πριν την έναρξη των δηλώσεων αλλά οι λογιστές το αντιλήφθηκαν μετά την έναρξη της διαδικασίας. «Είναι ανασταλτικός παράγοντας για την ταχύτητα της εξέλιξης της συνολικής διαδικασίας. Φαντάζεσαι μια γιαγιά που δεν έχει ενημερώσει την τράπεζα με τα στοιχεία επικοινωνίας της πόση ταλαιπωρία πρέπει να υποστεί. Ή έναν κάτοικο εξωτερικού που οφείλει να υποβάλλει φορολογική δήλωση στην Ελλάδα ο οποίος ξαφνικά πρέπει να αποκτήσει απ’ τον Καναδά, για παράδειγμα όπου διαμένει εδώ και τριάντα χρόνια, έναν ελληνικό τραπεζικό λογαριασμό». 

Προβλήματα στις αυτόματα υποβληθείσες προσυμπληρωμένες Φορολογικές Δηλώσεις

Σε δηλώσεις οίκοθεν εκκαθάρισης, υπήρχε πρόβλημα στον πίνακα 8, όπου αναρτήθηκαν λανθασμένα κύριες κατοικίες για τις οποίες είχε ληφθεί το Power Pass το 2022, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα διαγραφής ή διόρθωσης. Σε περίπτωση που η δήλωση του γονέα υποβλήθηκε αυτόματα και το προστατευόμενο τέκνο είχε εισοδήματα το έτος 2023, το τέκνο δεν μπορεί να υποβάλει Φορολογική Δήλωση, γιατί μπλοκάρεται από την ήδη υποβληθείσα δήλωση του γονιού και η δήλωση του γονέα δεν επιδέχεται τροποποίηση. Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να υποβληθεί η δήλωση του τέκνου, καθώς η μία δήλωση μπλοκάρει την άλλη.

Υπεβλήθησαν προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις όπου δεν είχαν συμπληρωθεί όλοι οι κωδικοί, έλειπαν αυτοκίνητα, το σύστημα μετέφερε λανθασμένα κύριες κατοικίες από την περσινή χρονιά και λανθασμένα καταβλητέα ενοίκια από την περσινή χρονιά. Ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν συμπεριλήφθηκαν αναπηρίες και σε καμία περίπτωση δεν συμπεριλήφθηκαν αγορές ακινήτων και αυτοκινήτων εφόσον πραγματοποιήθηκαν μέσα στο 2023.

Επίσης, εάν δεν υπήρχε καταχωρημένο IBAN σε φορολογούμενο δεν μπορούσε να υποβληθεί η φορολογική του δήλωση και υπάρχουν αναφορές ότι δεν υπάρχει ένδειξη στον κωδικό 023 για την απαλλαγή από την ηλεκτρονική συγκέντρωση αποδείξεων δαπανών.

Εκτός όλων των ανωτέρω, σημειώνεται ότι την 1η Ιουλίου ξεκίνησε η πλήρης εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στις επιχειρήσεις βιομηχανίας και λιανεμπορίου, με πολλά προβλήματα και εκεί, κάτι που συνεπάγεται πληθώρα επιπλέον εργασιών και εργατοωρών για τα λογιστικά γραφεία και τονίζεται ότι ο μήνας Ιούλιος είναι μήνας υποβολής ΦΠΑ, όπου μέσα σε όλα τα άλλα προβλήματα, έχει γίνει και αλλαγή του εντύπου ΦΠΑ. Αυτό έχει δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα και δυσλειτουργίες στο σύστημα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εργατοώρες.

«Η πολυδιαφημισμένη ψηφιακή επανάσταση, δε φαίνεται να είναι σε θέση να βελτιώσει ούτε στο ελάχιστο το μηχανισμό είσπραξης των φόρων και δυστυχώς δε φαίνεται να υπάρχει κάποιος που να θέλει και να μπορεί να αντιληφθεί το πρόβλημα και να προτείνει ουσιαστικές και μόνιμες λύσεις για την εδραίωση μιας σύγχρονης, απλής και αποτελεσματικής φορολογικής διοίκησης» κατέληξε ο κ. Θεοδωρίδης. 

Θένια Βασιλειάδουwww.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση