Σχολιασμός θεμάτων έκθεσης από το φροντιστήριο “Αιχμή”

2 Min Read

Πρεμιέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας . Είναι ένα ιδιαίτερο μάθημα που πάντα προκαλεί συζητήσεις κυρίως εξαιτίας του υποκειμενικού του χαρακτήρα κατά τη βαθμολόγηση.

Τα κείμενα που επιλέχθηκαν είναι «Η Αξία του ταξιδεύειν» της Χατζηδημητρίου και «Άνω Αίγυπτος» του Καζαντζάκη, ενώ το λογοτεχνικό κείμενο που κλήθηκαν να επεξεργαστούν δημιουργικά οι μαθητές είναι ένα ποίημα του Παλαμά «Το Ταξίδι».

- Advertisement -
Ad image
- Advertisement -
Ad image

Πιο συγκεκριμένα το θέμα Α1 ( περίληψη) ζητούσε από τους μαθητές να αναφέρουν τα οφέλη του «ταξιδεύειν» σε ατομικό επίπεδο εστιάζοντας σε ένα συγκεκριμένο απόσπασμα του κειμένου τεσσάρων παραγράφων.

Στο Β1 υποερώτημα ήταν αντιστοίχιση χωρίς να χρειάζεται οι μαθητές να επιβεβαιώσουν τις επιλογές τους με κειμενικές αναφορές.

Στη συνέχεια το Β2α. ζητούσε οι μαθητές να παρουσιάσουν την πρόθεση της συντάκτριας του κειμένου 1 συνδυάζοντάς τη με τον τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου . Το επόμενο υποερώτημα της άσκησης απαιτούσε από τους εξεταζόμενους να εξηγήσουν τί δηλώνουν πέντε διαρθρωτικές λέξεις.

Το τελευταίο ερώτημα των θεμάτων Β καλούσε τους μαθητές να επιβεβαιώσουν τον βιωματικό χαρακτήρα του κειμένου 2 παραθέτοντας και δύο χαρακτηριστικά τα οποία και έπρεπε να αιτιολογήσουν παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία.

Στο θέμα Γ οι μαθητές έπρεπε αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες από το ποίημα του Παλαμά να αναφερθούν στο πως λειτουργεί το ταξίδι για το ποιητικό υποκείμενο και να διατυπώσουν και την προσωπική τους άποψη για το πως θα αντιδρούσαν αν βρίσκονταν σε ανάλογη συναισθηματική κατάσταση. 

Τέλος στο Δ θέμα ( παραγωγή λόγου ) οι μαθητές έπρεπε τεκμηριωμένα να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν με την άποψη του κειμένου σχετικά με τα ψυχικά οφέλη του ταξιδιού και να καταθέσουν την προσωπική τους άποψη για τους τρόπους με τους οποίους θα αναζητούσαν προσωπική ηρεμία και ισορροπία. 

Σε γενικές γραμμές πρόκειται για ένα διαγώνισμα βατό στα πλαίσια της ύλης της Γ’ λυκείου που σε έναν προσεκτικό και καλά διαβασμένο μαθητή δεν θα δημιουργούσε προβλήματα.

Φροντιστήριο Αιχμή 

Λιάλιος Δημήτρης 

Σιώμου Βάσω 

Καψάλη Θεοδώρα 

Μοιραστείτε την είδηση