Στο Δήμο Κοζάνης  η έκταση του Σιδηροδρομικού Σταθμού- Κριτική από την αντιπολίτευση

9 Min Read

Προγραμματική σύμβαση με την οποία η έκταση 171.565,85μ²   του Σιδηροδρομικού Σταθμού θα περάσει στο Δήμο Κοζάνης για 99 χρόνια έναντι συμβολικού αντιτίμου 800 ευρώ το μήνα, θα υπογράψει σε λίγες μέρες ο Δήμος με τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ. Η σχετική έγκριση για την υπογραφή ελήφθη  το βράδυ της Τετάρτης από το Δημοτικό Συμβούλιο Κοζάνης, όπου δεν έλειψαν και οι εντάσεις με τη Δημοτική Αρχή να κάνει λόγο για «ιστορική στιγμή» και «ικανοποίηση χρόνιο αιτήματος», την μείζονα αντιπολίτευση να εκφράζει ερωτηματικά σχετικά με τη σκοπιμότητα της παρέμβασης και την ελάσσονα αντιπολίτευση να κάνει λόγο για «αποικιοκρατική συμφωνία». Τελικώς η έγκριση δόθηκε με τις ψήφους της Δημοτικής Αρχής και του κ. Κύργια, «παρών» δήλωσε η παράταξη του κ. Μαλούτα, «όχι» η παράταξη του κ. Δεληγιάννη και  «λευκό» η παράταξη του κ. Γκουτζηκώστα.

Ο σχεδιασμός για την έκταση

Ο Δήμος Κοζάνης προσδοκά να εντάξει την αξιοποίηση της έκτασης του ΟΣΕ μέσω του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (συνολικού ύψους 16εκ. ευρώ) ,

όπου με τη διαδικασία της πολεοδόμησης θα προβλεφθούν κατάλληλες χρήσεις ώστε να υποδεχθούν:

o   Το κτίριο του Σταθμού  καθώς και χώρο για τις λειτουργικές ανάγκες του επιβατικού σιδηροδρομικού σταθμού

o  Βιοκλιματικό πάρκο με εκτενείς χώρους πρασίνου – πάρκο αναψυχής, και περιβαλλοντικής αγωγής, ήπιες παρεμβάσεις πολιτισμού, αθλητισμού και αναψυχής

o Διαμόρφωση, σε περιβάλλον πρασίνου, στεγασμένης Δημοτικής Λαϊκής Αγοράς και κλειστών υποστηρικτικών εγκ/σεων καθώς και εγκ/σεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, χώροι οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιούνται και για περιοδικές εκθέσεις τοπικών προϊόντων και για άλλες δραστηριότητες.

 

«Ιστορική στιγμή»

« Ένα αίτημα δεκαετιών για το Δήμο μας γίνεται πραγματικότητα. Η συγκεκριμένη περιοχή θα ενταχθεί στη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη (ΕΣΣΒΑΑ), προκειμένου να αναμορφωθεί ριζικά και να δημιουργηθούν το Βιοκλιματικό Πάρκο, χώροι Πολιτισμού και μια στεγασμένη λαϊκή» δήλωσε ο Δήμαρχος Κοζάνης Λευτέρης Ιωαννίδης ενώ με τη σειρά του  Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Κώστας Δεσποτίδης σημείωσε πως «είναι μια ιστορική στιγμή καθώς ο Δήμος Κοζάνης  προχωράει στην προγραμματική σύμβαση με τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ, ώστε να μας παραχωρηθεί η έκταση του Σιδηροδρομικού Σταθμού και να προχωρήσουμε στην διαμόρφωση του και στην ανάπλαση του μέσα στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης. Πρόκειται για μια πολύ σπουδαία εξέλιξη για την πόλη καθώς εντάσσεται στον αστικό ιστό μια πολύ μεγάλη περιοχή η οποία ήταν νεκρή, που χώριζε την πόλη στα δύο. Ένα αίτημα της τοπικής κοινωνίας  πολλών χρόνων, καταφέραμε και το πετύχαμε σε πολύ δυσκολότερες από το παρελθόν συνθήκες, όταν η έκταση ήταν στα χέρια του κράτους.

Για να είμαστε ξεκάθαροι, η έκταση που μας παραχωρείται με ένα συμβολικό αντίτιμο για 99 χρόνια, ανήκει στη ΓΑΙΑ ΟΣΕ. Είναι έκταση εντός σχεδίου πόλεως, έχει συντελεστή δόμησης και θα μπορούσε η ΓΑΙΑ ΟΣΕ να την τεμαχίσει και να την κάνει οικόπεδα. Επίσης πολύ πιθανό ήταν η έκταση αυτή να περνούσε στο ΤΑΙΠΕΔ ή σε κάποιο άλλο Ταμείο. Όλα αυτά τα σενάρια αποτράπηκαν και είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώνουμε πως αυτή η έκταση έρχεται στο Δήμο Κοζάνης για 99 χρόνια, που πρακτικά σημαίνει οριστικά».


«Σε λάθος πορεία το ΒΑΑ»

Ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης Λάζαρος Μαλούτας σημείωσε πως «το θέμα έφτασε ξανά στο Δημοτικό Συμβούλιο  μετά το προσύμφωνο του Ιουλίου του 2016, που προχώρησε μόνο με τις ψήφους της παράταξης της Δημοτικής Αρχής. Κατά τη γνώμη μας συνεχίζεται η λάθος πορεία του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και αυτό γιατί η συγκεκριμένη παρέμβαση στο συγκεκριμένο χώρο  είναι εντελώς ατεκμηρίωτη. Πάμε να κάνουμε μια επέμβαση-επένδυση δημιουργώντας ένα  χώρο πρασίνου 90.000 τετραγωνικών μέτρων  ,  εμπορικό κέντρο, στεγασμένο χώρο  λαϊκής αγοράς, πάμε να δημιουργήσουμε ένα ευρύτερα παραγωγικό και εμπορικό κέντρο στην περιοχή, όταν η αγορά στενάζει. Για να κάνουμε αυτό το σχέδιο χρειαζόμαστε 16,5εκ. ευρώ  δάνεια. Σήμερα, λοιπόν πάμε να εγκρίνουμε ξανά ένα σχέδιο 16,5 εκ. ευρώ δανείου. Ποιος θα τα πληρώσει; Οι πολίτες του Δήμου, οι επαγγελματίες που θα δραστηριοποιηθούν εκεί, οι πωλητές της στεγασμένης λαϊκής αγοράς. Ναι ο χώρος πρέπει να βελτιωθεί όμως η επένδυση είναι εντελώς αντιπαραγωγική και χωρίς καμία μα καμία διαβεβαίωση για την ανταποδοτικότητα των έργων που θα γίνουν εκεί».

 

«Αποικιοκρατική η σύμβαση»

Ο Γιάννης Δεληγιάννης έκανε λόγο για αποικιοκρατική συμφωνία σημειώνοντας πως «δεν συναινούμε και ούτε εξουσιοδοτούμε κανέναν να υπογράψει στο όνομα των πολιτών του Δήμου Κοζάνης τέτοιου είδους αποικιοκρατικές προγραμματικές συμβάσεις . .. Αυτό που δεν βλέπω πουθενά στην προγραμματική σύμβαση είναι αυτό που είπαμε μέσα εδώ στο δημοτικό συμβούλιο . Ότι ο Δήμος Κοζάνης θα κάνει ανταλλαγή την επιφάνεια του εμπορευματικού σταθμού, μ’αυτή που θα πάρει στο σιδηροδρομικό σταθμό. Δηλαδή θα είναι ο κυρίος του οικοπέδου πάνω στο οποίο θα κτίσει την λαϊκή αγορά και το εμπορικό κέντρο . Τι έγινε αυτό χάθηκε στη μετάφραση ; Έπρεπε να έχουμε την πλήρη κυριότητα του χώρου εκεί που θα γίνει η λαϊκή αγορά.

Αντ’ αυτού τελικά δεν μας παραχωρεί ούτε 1 m². Μας νοικιάζει 100 στρέμματα και έχει απαιτήσεις επί των κερδών της εκμετάλλευσης του χώρου χωρίς να δαπανήσει ούτε 1 € .

Δεν ξεχνούν να μας πουν ότι πρέπει να φροντίζουμε τα κτίρια και την απρόσκοπτη λειτουργία τους ,ξεχνούν να μας πουν όμως σε ποιους θα ανήκουν αυτά μετά από 99 χρόνια .

Ερχόμαστε λοιπόν τώρα να εγκρίνουμε και να υπογράψουμε αυτή την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ μας λέει να κάνουμε τη μοιρασιά του Καραγκιόζη. Ο Καραγκιόζης στην προκειμένη περίπτωση είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ. η οποία στηρίζεται στην αρχή :Τά σα μα και τα μα μάσατα. Έχουμε 55 στρέμματα των οποίων την κυριότητα αμφισβητεί ο Δήμος και το δημόσιο ότι ανήκουν στην ΓΑΙΑΟΣΕ . Για τα αμφισβητούμενα 55 στρέμματα πρέπει να περιμένουμε το κτηματολόγιο και τα δικαστήρια . Οι αποικιοκράτες προβλέπουν ότι αν τα δικαστήρια αποφανθούν υπέρ τους , θα πρέπει να πληρώσουμε αναδρομικά το ενοίκιο των 3600 € . Επιπλέον σύμφωνα με τους αποικιοκράτες πρέπει να αγοράσουμε και μία περιοχή 2200 m² η οποία θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του Δήμου έναντι του τιμήματος των 400000€ . Δηλαδή συνολικά θα πρέπει να τους δώσουμε στα 99 χρόνια περίπου με τις αναπροσαρμογές κοντά στα 2 εκατομμύρια € .

Η αποικιοκρατία έχει συνέχεια. Εφόσον γίνουν το εμπορικό κέντρο και η λαϊκή αγορά και αν αυτά αποδίδουν κέρδη στο Δήμο Κοζάνης τότε η ΓΑΙΑΟΣΕ μας λέει απλά και ρητά ότι θα απαιτήσει μερίδιο των κερδών.Λες και έχει επενδύσει τα εκατομμύρια ».

Βασικά σημεία προγραμματικής συμφωνίας Δήμου Κοζάνης– ΟΣΕ Α.Ε. – ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

  • Ένταξη & υλοποίηση του έργου στο πλαίσιο του ΕΣΣΒΑΑ του Δήμου Κοζάνης 2014-20 – συνολική έκταση 171.565,85μ²
  • Έκταση 96.912,24μ², ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. (σύμφωνα με το προσωρινό κτηματολογικό διάγραμμα) – Μίσθωση με 800€/μήνα ////// Έκταση 16.562,33μ², ιδιοκτησίας ΟΣΕ (για τις λειτουργικές ανάγκες του Σιδηροδρόμου)
  • Έκταση 51.892,02μ², ιδιοκτησίας Δήμου Κοζάνης (σύμφωνα με το προσωρινό κτηματολογικό διάγραμμα –διεκδικούμενη από ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.) – Σε περίπτωση τελεσίδικης απόφασης κτηματολογικού δικαστή για απόδοση στη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. μίσθωση με 3.600,00€/έτος
  • Παραχώρηση κατά χρήση για 99 χρόνια – έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφαση
  • Προκήρυξη ανοιχτού Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών για την παρέμβαση στην έκταση.
  • Τροποποίηση Ρυμοτομικού Σχεδίου Πόλης – Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
  • Χωροθέτηση με ευθύνη του ΟΣΕ του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης σε έκταση της κτηματικής περιοχής Μαυροδενδρίου έναντι της ΒΙΠΕ
  • Πώληση έκτασης, εντός τριών ετών, επιφάνειας περίπου 2.200,00μ², εντός της έκτασης του Σ.Σ. από ΟΣΕ Α.Ε. προς τον Δήμο Κοζάνης για τη κατασκευή δομών Πρόνοιας, έναντι ποσού περίπου 400.000,00€.
  • Οκταμελής Κοινή επιτροπή Παρακολούθησης (4 μέλη από Δήμο Κοζάνης – 2 μέλη από ΟΣΕ Α.Ε. – 2 μέλη από ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.)

 

Μοιραστείτε την είδηση