Το Κοινοβούλιο εγκρίνει νέους κανόνες διαφάνειας για την πολιτική διαφήμιση

5 Min Read
  • Η καλύτερη πληροφόρηση σχετικά με τις πολιτικές διαφημίσεις θα βοηθήσει τους ψηφοφόρους να κάνουν ενημερωμένες επιλογές
  • Προστασία της ελευθερίας της έκφρασης και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα
  • Απαγόρευση της χορηγίας διαφημίσεων από χώρες εκτός της ΕΕ πριν από εκλογές

Οι νέοι κανόνες θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στις προεκλογικές εκστρατείες και την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και των εξωτερικών παρεμβάσεων.

Την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου το Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για τη διαφάνεια της πολιτικής διαφήμισης, οι οποίοι θα καταστήσουν τις επικοινωνιακές εκστρατείες και για εκλογές και δημοψηφίσματα πιο διαφανείς και ανθεκτικές στις παρεμβάσεις. Οι νέοι κανόνες θεσπίζουν το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις πολιτικές διαφημίσεις, ιδίως στο διαδίκτυο, ενώ παράλληλα ορίζουν ένα πλαίσιο για την ευκολότερη διαφήμιση πολιτικών φορέων σε ολόκληρη την ΕΕ.

Μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η πολιτική διαφήμιση θα πρέπει να είναι σαφώς διακριτή. Οι πολίτες, οι αρχές και οι δημοσιογράφοι θα είναι σε θέση να λαμβάνουν εύκολα πληροφορίες σχετικά με τους λόγους για τους οποίους επιλέχθηκαν για την προβολή μιας διαφήμισης, ποιος την χρηματοδότησε και με τι ποσό, αλλά και με ποιες εκλογές ή δημοψηφίσματα σχετίζεται. Όλες οι διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις θα είναι διαθέσιμες στο σχετικό ψηφιακό μητρώο.

Για να περιοριστεί η εξωτερική παρέμβαση στις ευρωπαϊκές δημοκρατικές διαδικασίες, η χορηγία διαφημίσεων από χώρες εκτός της ΕΕ θα απαγορεύεται για τρεις μήνες πριν από εκλογές ή δημοψηφίσματα. 

Ρύθμιση των στρατηγικών στόχευσης

Προκειμένου να προστατευθούν οι πολίτες από την χειραγώγηση, οι τεχνικές στοχευμένης διαφήμισης θα είναι δυνατές μόνο για διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις που βασίζονται σε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που συλλέγονται εφόσον δοθεί ρητή και ειδική συγκατάθεση. Δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ειδικές κατηγορίες δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (π.χ. εθνικότητα, θρησκεία, σεξουαλικός προσανατολισμός) ή δεδομένα ανηλίκων. 

Προστασία της ελευθερίας της έκφρασης

Οι κανόνες αφορούν αποκλειστικά τις πολιτικές διαφημίσεις επί πληρωμή και δεν επηρεάζουν το περιεχόμενό τους, ούτε τους κανόνες για τη διεξαγωγή και τη χρηματοδότηση πολιτικών εκστρατειών. Δεν θα επηρεαστούν προσωπικές και πολιτικές απόψεις, καθώς και οποιοδήποτε μη χρηματοδοτούμενο δημοσιογραφικό περιεχόμενο ή επικοινωνία σχετικά με τη διοργάνωση εκλογών (π.χ. ανακοινώσεις υποψηφίων) και τη συμμετοχή σε αυτές από επίσημες εθνικές ή ενωσιακές πηγές. 

Δηλώσεις

Ο εισηγητής Sandro Gozi (Renew, Γαλλία) δήλωσε: «Οι ψηφιακές τεχνολογίες καθιστούν τους πολίτες πιο ευάλωτους στην παραπληροφόρηση και τις εξωτερικές παρεμβάσεις. Τώρα, περισσότερο από ποτέ, είναι ζωτικής σημασίας να διαφυλάξουμε τις δημοκρατικές και εκλογικές μας διαδικασίες. Οι κανόνες που εγκρίθηκαν σήμερα θα διαδραματίσουν καίριο ρόλο βοηθώντας τους πολίτες να διακρίνουν ποιος βρίσκεται πίσω από ένα πολιτικό μήνυμα και να κάνουν συνειδητές επιλογές όταν πηγαίνουν στις κάλπες. Καθώς πλησιάζουν οι ευρωπαϊκές εκλογές, καλούμε όλες τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες να αρχίσουν να εφαρμόζουν τους νέους κανόνες το συντομότερο δυνατόν και να διασφαλίσουν ότι ο ψηφιακός χώρος παραμένει ασφαλές μέρος για την ανταλλαγή πολιτικών ιδεών και απόψεων». 

Κούλογλου: Πετύχαμε διαφάνεια και προστασία των πολιτών από αθέμιτη επιρροή

Εισηγητής από την ομάδα της Αριστεράς ήταν ο Ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου, ο οποίος δήλωσε: «Υπήρξε μια δύσκολη διαδικασία που διήρκεσε πάνω από χρόνο μέχρι να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του Κανονισμού, να βελτιωθεί η πρόταση της Κομισιόν και να φτάσουμε στην τελική διαπραγμάτευση και συμφωνία στη διάρκεια της Ισπανικής Προεδρίας. Με την εφαρμογή του Κανονισμού για την πολιτική διαφήμιση μπαίνουν κανόνες διαφάνειας, αποτρέπονται σκάνδαλα Cambridge Analytica στο μέλλον, απαγορεύεται η στόχευση των χρηστών με βάση την επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων τους και καθιερώνεται η απόλυτη διαφάνεια για τους πόρους των πολιτικών διαφημίσεων, ιδιαίτερα στο ψηφιακό περιβάλλον. Η ενωσιακή νομοθεσία, προστατεύει τους πολίτες από την αθέμιτη επιρροή, την παράνομη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων αλλά και τις ξένες παρεμβάσεις στις πολιτικές διαδικασίες της ΕΕ.  Οι βασικές διατάξεις θα εφαρμοστούν από τους πολιτικούς αλλά και από τις διαδικτυακές πλατφόρμες και τους τεχνολογικούς κολοσσούς ήδη από τις επόμενες εκλογές».

Μοιραστείτε την είδηση