Κανείς δεν θέλει να πληρώσει για το πράσινο υδρογόνο
Έχουν περάσει σχεδόν επτά χρόνια από όταν ακούστηκε για πρώτη φορά η λέξη «υδρογόνο» στην Δυτική Μακεδονία και ο προηγούμενος Περιφερειάρχης είχε οραματιστεί την περιοχή ως την «πρωτεύουσα» του υδρογόνου. Μέχρι σήμερα πολλά ακούστηκαν και ειπώθηκαν χωρίς, όμως, να υπάρχει κάτι χειροπιαστό. Το ξεκάθαρο είναι πως στην ατζέντα του νέου Περιφερειάρχη Γιώργου Αμανατίδη δεν βρίσκεται σε προτεραιότητα κάτι σχετικό με το υδρογόνο κάτι που φαίνεται πως ο ίδιος δεν πιστεύει ότι θα πάρει σάρκα και οστά.
Σήμερα στον «Χ» αναδημοσιεύουμε δυο κείμενα. Το ένα από το ΑΠΕ-ΜΠΕ που μιλά για το λεωφορείο υδρογόνου που θα έρθει στην Κοζάνη σε λίγες εβδομάδες μέσω Ευρωπαϊκού προγράμματος που συμμετέχει το Clube και ένα δεύτερο που οι CEO των πετρελαϊκών κολοσσών λένε πως το υδρογόνο είναι πολύ ακριβό για να ελπίζουμε σε αυτό. Το αν η «λύση» είναι κάπου στην μέση θα φανεί στο… χειροκρότημα.
Κανείς δεν θέλει να πληρώσει για το πράσινο υδρογόνο
Τι δήλωσαν οι CEO των δυο κολοσσών σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Τέξας
Το πράσινο υδρογόνο είναι πολύ ακριβό για να αντικαταστήσει τα ορυκτά καύσιμα, δήλωσαν χθες 18/3 σε συνέδριο στο Χιούστον του Τέξας οι διευθύνοντες σύμβουλοι των πετρελαϊκών κολοσσών ExxonMobil και Saudi Aramco.
Σύμφωνα με το Hydrogen Insight, ο διευθύνων σύμβουλος της Exxon Darren Woods, έφτασε στο σημείο να υποστηρίξει ότι οι ΗΠΑ δεν θα πιάσουν τον κλιματικό στόχο που έχουν θέσει για καθαρές μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050, εν μέρει λόγω του υψηλού κόστους της παραγωγής υδρογόνου.
«Μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι ότι ενώ η κοινωνία θέλει να δει τις εκπομπές ρύπων να μειώνονται, κανείς δεν θέλει να πληρώσει γι’ αυτό», δήλωσε συγκεκριμένα ο Woods.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Aramco Amin Nasser, δήλωσε στο ίδιο συνέδριο ότι, σε ενεργειακούς όρους, το κόστος του πράσινου υδρογόνου ανέρχεται στο ισοδύναμο των 400 δολαρίων ανά βαρέλι πετρελαίου – περίπου πέντε φορές πάνω από την τρέχουσα τιμή.
Πρόσθεσε δε, πως το ανανεώσιμο υδρογόνο θα ήταν προσιτό μόνο με σημαντικά κίνητρα από μέρους της κυβέρνησης και ύστερα από συμφωνίες απορρόφησης τουλάχιστον 15 ετών – αλλά οι εταιρείες είναι επιφυλακτικές στο να ξεκινήσουν επιχειρήσεις που είναι κερδοφόρες μόνο με επιδοτήσεις και στη συνέχεια δεν θα μπορούσαν να βγάλουν χρήματα αν αυτές σταματούσαν.
Ο Nasser δήλωσε επίσης κατά τη διάρκεια συνέντευξης ότι η ενεργειακή μετάβαση «εμφανώς αποτυγχάνει».
«Χρειάζεται επειγόντως μια επανεκκίνηση της μεταβατικής στρατηγικής και η πρότασή μου είναι η εξής: Θα πρέπει να εγκαταλείψουμε τη φαντασίωση της σταδιακής κατάργησης του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και αντ’ αυτού να επενδύσουμε σε αυτά επαρκώς αντανακλώντας ρεαλιστικές παραδοχές ζήτησης», τόνισε, καταχειροκροτούμενος από το ακροατήριο.
Μπλε υδρογόνο
Ο Woods δήλωσε επίσης στο συνέδριο ότι η Exxon δεν θα παράγει μπλε υδρογόνο – το οποίο παράγεται από ορυκτό αέριο με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα – εκτός εάν οι προτεινόμενες κατευθυντήριες γραμμές που επικεντρώνονται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τροποποιηθούν ώστε να επιτρέπεται η παραγωγή Η2 από μεθάνιο.
Σύμφωνα με τον νόμο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA), κάθε υδρογόνο που παράγεται με λιγότερο από 4 κιλά ισοδύναμου CO2 ανά κιλό Η2 θα είναι επιλέξιμο για τις λεγόμενες φορολογικές πιστώσεις 45V.
Ωστόσο, οι προτεινόμενες κατευθυντήριες γραμμές του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ σχετικά με τον τρόπο παραγωγής του εν λόγω υδρογόνου αφορούν μόνο το πράσινο Η2, δημιουργώντας ερωτήματα σχετικά με τις πιθανότητες που έχει το μπλε Η2 να γίνει επιλέξιμο καύσιμο.
Ορισμένοι αναλυτές αμφισβήτησαν το κατά πόσον το μπλε Η2 θα μπορούσε πράγματι να παραχθεί με τόσο χαμηλές ποσότητες ισοδύναμου CO2, δεδομένου ότι τα επίπεδα αυτά των εκπομπών λαμβάνουν επίσης υπόψη τις εκπομπές μεθανίου, οι οποίες είναι γενικά υψηλότερες στις ΗΠΑ από ό,τι στις άλλες δυτικές χώρες.
Πηγή: www.worldenergynews.gr
Ένα ιδιαίτερο λεωφορείο θα διασχίσει τα σύνορα της Ελλάδας τον Μάιο
Ένα πολύ ιδιαίτερο λεωφορείο αναμένεται να διασχίσει τα σύνορα της Ελλάδας στο τέλος του Μαΐου, έχοντας προηγουμένως περάσει από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Θα είναι αθόρυβο, αφού είναι ηλεκτρικό. Θα καθαρίζει, σε έναν βαθμό, τον αέρα στις περιοχές από όπου διέρχεται, διότι για να παραχθεί η ενέργεια που το τροφοδοτεί, το καύσιμό του χρειάζεται να αντιδράσει με το οξυγόνο του ατμοσφαιρικού αέρα, που καθαρίζεται από τα φίλτρα του λεωφορείου. Επίσης θα παράγει καθαρό νερό, που θα αποτελεί και το μόνο υπόλειμμα της διεργασίας λειτουργίας του.
Ο λόγος για το λεωφορείο υδρογόνου, που θα έρθει στην Ελλάδα -και συγκεκριμένα σε Κοζάνη, Θεσσαλονίκη και Αθήνα- στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου JIVE, με εθνικό συντονιστή το Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας (CluBE). Πρόκειται για το τρίτο roadshow του λεωφορείου υδρογόνου του JIVE, το οποίο θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την κοινοπραξία του ευρωπαϊκού έργου TRIERES (μικρής κλίμακας κοιλάδα υδρογόνου), με την υποστήριξη των εταιρειών «Hellenic Hydrogen» και «Coral Gas» και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ενόψει της έλευσης του λεωφορείου, το ΑΠΕ-ΜΠΕ συνομίλησε με τον Νικόλαο Ντάβο, συνιδρυτή και μάνατζερ του CluBE, όχι μόνο για το ίδιο το πρότζεκτ, αλλά και για το υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσαν τα λεωφορεία υδρογόνου να δρομολογηθούν στην Ελλάδα σε πλήρη λειτουργία στην καθημερινότητα. Όπως εξηγεί ο κ.Ντάβος, το λεωφορείο αναμένεται να εκκινήσει από τη Ρουμανία περί τα μέσα Απριλίου και να φτάσει στην Ελλάδα προς το τέλος Μαΐου (το τελικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης θα οριστικοποιηθεί το επόμενο διάστημα). «Το σημαντικότερο όφελος είναι ότι χρησιμοποιεί πράσινο υδρογόνο και η τεχνολογία του δεν περιλαμβάνει κλασική μηχανή εσωτερικής καύσης, αλλά κυψέλες καυσίμου σε ένα ηλεκτρικό λεωφορείο. Επιπλέον, σε σχέση με τα ηλεκτρικά λεωφορεία μπαταρίας παρέχει μεγαλύτερη αυτονομία, καθώς και άμεσο ανεφοδιασμό χωρίς να απαιτείται μεγάλος χρόνος φόρτισης της μπαταρίας» περιγράφει.
Κινητός δεκάλεπτος ανεφοδιασμός και αυτονομία 400 χλμ
Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του πιλοτικού έργου είναι ότι το λεωφορείο θα διέρχεται από χώρες που δεν έχουν ακόμα εγκατεστημένους σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου. Γι’ αυτό και θα γίνεται κινητός ανεφοδιασμός του. «Το λεωφορείο και ορισμένα αυτοκίνητα υδρογόνου, που επίσης θα συμμετέχουν στο roadshow, θα ανεφοδιάζονται με ένα σύστημα αποτελούμενο από ένα κινητό τρέιλερ αποθήκευσης και μεταφοράς υδρογόνου και ένα κινητό σύστημα ανεφοδιασμού (dispenser panel). Η προμήθεια του τρέιλερ έχει πραγματοποιηθεί από τη Motor Oil, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου TRIERES, που έχει ξεκινήσει τη δημιουργία κοιλάδας υδρογόνου, με επίκεντρο το διυλιστήριο της εταιρείας στην Κόρινθο. O ανεφοδιασμός του πράσινου υδρογόνου θα πραγματοποιηθεί στην Αυστρία και έπειτα θα ξεκινήσει το roadshow από τη Ρουμανία, θα οδηγηθεί στη Βουλγαρία και θα καταλήξει στην Ελλάδα» σημειώνει.
Το λεωφορείο υδρογόνου καταναλώνει περίπου εννέα έως 10 κιλά καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα, οπότε εκτιμάται πως η αυτονομία του είναι περίπου στα 400 χιλιόμετρα μετά από κάθε δεκάλεπτο ανεφοδιασμό, αλλά πιο ακριβείς εκτιμήσεις θα προκύψουν μετά τη διεξαγωγή της πιλοτικής λειτουργίας του. «Σε αυτή την πιλοτική λειτουργία, το λεωφορείο υδρογόνου, όπως ένα κλασικό αστικό, θα πραγματοποιήσει διαφορετικές αστικές μεταφορές, όμως με αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Είναι αθόρυβο αφού είναι ηλεκτρικό και δεν έχει μηχανή εσωτερικής καύσης, αλλά κυψέλη καυσίμου και ηλεκτροκινητήρα. Eίναι περιβαλλοντικά φιλικό, γιατί χρησιμοποιεί πράσινο υδρογόνο, που έχει παραχθεί από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Επιπλέον, ουσιαστικά καθαρίζει και τον αέρα της πόλης, διότι για να παραχθεί ηλεκτρική ενέργεια μέσω της κυψέλης καυσίμου θα πρέπει να αντιδράσει το υδρογόνο με το οξυγόνο του ατμοσφαιρικού αέρα, ο οποίος καθαρίζεται απ’ τα φίλτρα του λεωφορείου. Τέλος, η ένωση του υδρογόνου με το οξυγόνο παράγει καθαρό νερό, το μόνο υπόλειμμα της διεργασίας» επισημαίνει.
Όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο για τον ανεφοδιασμό οχημάτων υδρογόνου, υπενθυμίζει πως αυτό έχει σχετικά πρόσφατα ψηφιστεί και το CluBE ήταν ένας από τους κύριους συντάκτες του: «όλο αυτό το διάστημα συνεργαζόμαστε στενά με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για να λύσουμε όλα εκείνα τα θέματα που έχουν ανακύψει, ώστε να λειτουργήσει πιλοτικά το λεωφορείο και να μπορεί να ανεφοδιαστεί. Επιπλέον, το επόμενο διάστημα, σε συνεργασία και με τους αντίστοιχους φορείς λειτουργίας των αστικών λεωφορείων, αλλά και με το υπουργείο, θα δούμε όλα τα θέματα, που σχετίζονται με τη βέλτιστη λειτουργία τους και τη χρήση από τους πολίτες. Αυτός είναι ένας από τους σκοπούς του roadshow: ν’ αναδείξει και να εκκινήσει τις θεσμικές αλλαγές που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν, ώστε το επόμενο διάστημα να περάσουμε από την πιλοτική λειτουργία στην κανονική, πρασινίζοντας τον τομέα των μεταφορών» λέει.
Σύντομα σε λειτουργία τα πρώτα «υδρογονάδικα» στην Ελλάδα
Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσαν να δρομολογηθούν λεωφορεία υδρογόνου στην Ελλάδα όχι απλά πιλοτικά, αλλά και σε πλήρη λειτουργία; «Οι προϋποθέσεις για την κυκλοφορία όχι μόνο λεωφορείων υδρογόνου αλλά και γενικότερα οχημάτων υδρογόνου στην Ελλάδα» εκτιμά ο κ. Ντάβος, «είναι πολύ συγκεκριμένες. Αρχικά, θα πρέπει να μιλήσουμε για μια οικονομία κλίμακας υδρογόνου, κατά την οποία το πράσινο υδρογόνο δεν θα μεταφέρεται από άλλες χώρες, αλλά θα παράγεται εντός Ελλάδας». Συνεπώς, θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές παραγωγής του πράσινου υδρογόνου και οι κατάλληλοι σταθμοί ανεφοδιασμού, ώστε να μπορέσει να περάσει και στον κλάδο των μεταφορών. Μπορούν υφιστάμενα λεωφορεία να μετατραπούν σε οχήματα υδρογόνου; «Η πλειονότητα των λεωφορείων υδρογόνου είναι ηλεκτρικά με κυψέλες καυσίμου, αλλά σαφώς υπάρχει δυνατότητα μετατροπής υφιστάμενων λεωφορείων με μηχανές εσωτερικής καύσης από συμβατικά καύσιμα σε υδρογόνο» απαντά ο κ. Ντάβος.
«Όπως αντιλαμβάνεστε όμως, για να μπορέσει να γίνει ο εφοδιασμός αυτών των οχημάτων με υδρογόνο, θα πρέπει να κατασκευαστούν ειδικοί σταθμοί ανεφοδιασμού του, τα λεγόμενα “υδρογονάδικα”, για τα οποία έχει θεσπιστεί η αντίστοιχη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) τον Μάρτιο του 2023. Σύντομα θα έχουμε στην Ελλάδα τα πρώτα υδρογονάδικα σε λειτουργία» γνωστοποιεί και προσθέτει πως από την αξιολόγηση (validation test), που θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο των δοκιμαστικών επιδείξεων του λεωφορείου υδρογόνου, εκτιμάται ότι θα αντληθούν σημαντικές πληροφορίες που θα επιτρέψουν τη θέσπιση και βελτίωση του απαραίτητου νομοθετικού πλαισίου, σχετικά με την εμπορία και τη διανομή του υδρογόνου ως καυσίμου. «Μέχρι τώρα οι ποσότητες οι οποίες απαιτούνται για τη χρήση του υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών είναι μικρές και το καθεστώς της εμπορίας και της διανομής του καλύπτεται μέσω της νομοθεσίας που αφορά τη μεταφορά νοσοκομειακών αερίων. Συνεπώς, αναμένεται να δημιουργηθούν και άλλες παρόμοιες νομοθετικές ρυθμίσεις, που σχετίζονται με τη μεταφορά και τη χρήση του υδρογόνου, όπως οι μέγιστες πιέσεις που συνδέονται με τη μεταφορά αέριων καυσίμων υπό πίεση» καταλήγει ο κ. Ντάβος.
Αλεξάνδρα Γούτα – ΑΠΕ ΜΠΕ