Το μέλλον της Δημοκρατίας και η δράση των πολιτών, ως βάση της σύγχρονης δημοκρατίας, ήταν το θέμα που κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων στη πρώτη μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων.
Οι φιλόλογοι χαρακτηρίζουν το θέμα ως αναμενόμενο και δουλευμένο από τα παιδιά.

«Κρίνουμε ως ιδιαιτέρως ευπρόσδεκτη την επιλογή του θέματος και του κειμένου που αναφέρεται στις αξίες της δημοκρατίας και στην ανάγκη εμπέδωσής τους. Στην παραγωγή λόγου ζητήθηκε από τους μαθητές να εστιάσουν στις ενέργειες που αποδεικνύουν καθημερινά ότι ο πολίτης κάνει πράξη τη δημοκρατία, αλλά και στους τρόπους που το σχολείο συμβάλλει στην καλλιέργεια του δημοκρατικού ήθους. Τα υπόλοιπα ζητούμενα κρίνονται γενικώς αναμενόμενα και προϋπέθεταν την εξοικείωση των μαθητών με όλους τους κανόνες της γλώσσας» αναφέρει η φιλόλογος Βασιλική Ζαρογιάννη του φροντιστηρίου «Νόηση».

Η φιλόλογος του φροντιστηριου «Νόηση» Βασιλική Ζαρογιάννη

Τα θέματα βασίστηκαν σε απόσπασμα από έργο του Norberto Bobio, ιταλού πολιτικού επιστήμονα και φιλοσόφου «Το μέλλον της Δημοκρατίας», με τίτλο «Επίκληση των αξιών της δημοκρατίας».
«Ένα παιδί που δούλευε όλη τη χρονιά που μπορούσε να γράψει.
Οι ασκήσεις ήταν στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Αυτό που δυσκόλεψε λίγο ήταν η περίληψη. Ο χρόνος μας έφτασε» αναφέρει η μαθήτρια της Γ’ Λυκείου Θεοδώρα Φωτοπούλου.

Η μαθήτρια της Γ Λυκείου Θεοδώρα Φωτοπούλου

Επίκαιρο και ενδιαφέρον χαρακτηρίζει το θέμα ο φιλόλογος του φροντιστηρίου «Αιχμή» Δημήτρης Λιάλιος. «Ήταν ένα θέμα αναμενόμενο για τα παιδιά που έχουν ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της έκθεσης. Ωστόσο, ήταν απαιτητικό, γιατί είχε παγίδες, ήταν όλο το διαγώνισμα κλιμακούμενης δυσκολίας. Είχε σημεία εύκολα, αλλά και σημεία που απαιτούσαν εξοικείωση στη θεωρία όλης της έκθεσης και όχι μόνο της Γ’ Λυκείου» επισημαίνει ο κ. Λιάλιος.
Οι μαθητές έπρεπε να παρουσιάσουν σε μορφή άρθρου τις θέσεις τους για τις ενέργειες, με τις οποίες ο πολίτης κάνει πράξη την Δημοκρατία στην καθημερινότητα, αλλά και τις δράσεις, με τις οποίες το σχολείο συμβάλλει στο να έχουν οι μαθητές δημοκρατικό ήθος.

Ο φιλόλογος του Φροντιστηριου «Αιχμή» Δημήτρης Λιάλιος

«Ήταν θέμα που περιμέναμε οι περισσότεροι και νομίζω ότι γράψαμε αρκετά καλά. Οι ασκήσεις θεωρίας ήταν βατές και ενδιαφέρουσες» λέει η Θεοπίστη Τσιανάκα.

Η μαθήτρια της Γ Λυκείου Θεοπίστη Τσιανάκα

«Το θέμα ήταν πολύ επίκαιρο, αλλά οι ασκήσεις ήθελαν χρόνο» αναφέρει η Εύη Λίτσιου που δίνει φέτος για δεύτερη χρονιά. Θέμα, πάντως, για την δημοκρατία είχε να πέσει από το 2000.

Η μαθητρια Γ Λυκείου Εύη Λίτσιου

«Το είχαμε δουλέψει και το περιμέναμε» λέει η φιλόλογος του φροντιστηρίου «Άνοδος» Περιστέρα Καρατζέτζου. «Όσον αφορά στις παρατηρήσεις ήταν μέσα στα θέματα που είχαμε κάνει. Λίγο περισσότερα τα ζητούμενα, αλλά διατυπωμένα με ακρίβεια» προσθέτει.

Η φιλόλογος του φροντιστηριου «Άνοδος» Περιστέρα Καρατζέτζου

Οι εξετάσεις συνεχίζονται και ο πρόεδρος των Φροντιστών Δυτικής Μακεδονίας Νίκος Τσιτσιρίκης συμβουλεύει «το βράδυ της προηγούμενης τα παιδιά να σταματήσουν να διαβάζουν από νωρίς, να κάνουν μια βόλτα και να κοιμηθούν νωρίς. Να ξυπνήσουν, να πάνε στο σχολείο χωρίς άγχος, να μην διαβάσουν, να σιγουρευτούν ότι έχουν μαζί ότι τους χρειάζεται. Με καθαρό μυαλό και ψυχραιμία θα αντιμετωπίσουν θέματα που είναι μέσα στις δυνατότητές τους».

Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Φροντιστών Δυτικής Μακεδονίας Νίκος Τσιτσιρίκης