Χαμηλή η συμμετοχή στη έναρξη διαβούλευσης για την κυκλοφοριακή μελέτη
Με χαμηλή, έως μηδενική, συμμετοχή πολιτών πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Δήμου Κοζάνης στο Κοβεντάρειο για την παρουσίαση και έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης της νέας κυκλοφοριακής μελέτης. Παρά τη σημασία του θέματος, καθώς πρόκειται για το στρατηγικό σχέδιο που θα καθορίσει τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη τα επόμενα χρόνια, η αίθουσα έμεινε σχεδόν άδεια καθ’ όλη την διάρκεια της εκδήλωσης το απόγευμα της Δευτέρας.
Η σημερινή εκδήλωση ήταν κομβική στιγμή, καθώς παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι προτάσεις που προβλέπουν ριζικές αλλαγές στην οργάνωση της κυκλοφορίας, τη στάθμευση, την οδική ασφάλεια και τη βιώσιμη κινητικότητα μέχρι το 2035. Η συμμετοχή του κοινού στην διαβούλευση, είναι καθοριστικής σημασίας, αφού οι απόψεις των πολιτών θα συμβάλλουν στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης που θα αλλάξει την καθημερινότητα οδηγών, πεζών και επαγγελματιών στο κέντρο της Κοζάνης.

Παρά την απουσία κοινού, τα σχέδια που παρουσιάστηκαν δείχνουν μια πόλη διαφορετική, με λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο, καλύτερη οδική ασφάλεια και έμφαση στις ήπιες μορφές μετακίνησης. Το ερώτημα είναι αν οι πολίτες θα μπουν στη διαδικασία να τα γνωρίσουν και να τα συζητήσουν, πριν ληφθούν αποφάσεις που θα διαμορφώσουν την Κοζάνη των επόμενων δεκαετιών. Επίσης, το αν θα υπάρξει η ουσιαστική πολιτική βούληση για την υλοποίηση όλων αυτών είναι ένα ερώτημα, δεδομένου ότι οι τοπικές αυτοδιοικήσεις είναι πολύ «ευάλωτες» σε αλλαγές αυτού του είδους που προκαλούν ισχυρές συγκρούσεις με ομάδες πολιτών η επιχειρηματιών (Αστικό ΚΤΕΛ, επιχειρήσεις κλπ).

«Η συμμετοχή όλων είναι καθοριστική για εμάς, καθώς η κυκλοφοριακή μελέτη αποτελεί εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού για την Κοζάνη του αύριο, μια πόλη πιο λειτουργική, πιο ασφαλή και πιο ανθρώπινη», τόνισε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Κώστας Βόμβας, καλώντας πολίτες, φορείς και επαγγελματίες να υποβάλουν προτάσεις στη φάση της διαβούλευσης.
Μιλώντας για τις λεπτομέρειες της μελέτης, ο πολιτικός μηχανικός Μενέλαος Κοτασίδης ανέλυσε τη μεθοδολογία αυτής, η οποία χωρίστηκε σε δύο φάσεις. «Στην πρώτη φάση καταγράψαμε την υφιστάμενη κατάσταση με μετρήσεις στο πεδίο την άνοιξη του 2024, απογράψαμε κόμβους και διατομές, κάναμε έρευνες στις εισόδους-εξόδους της πόλης και δημιουργήσαμε κυκλοφοριακό μοντέλο. Στη δεύτερη φάση, διαμορφώσαμε προτάσεις σε δύο χρονικούς ορίζοντες: πενταετίας για τις μικρότερης κλίμακας παρεμβάσεις και δεκαετίας για τις πιο απαιτητικές, που χρειάζονται μεγαλύτερο προϋπολογισμό και περισσότερες αδειοδοτήσεις», εξήγησε.

Οι προτάσεις, σύμφωνα με τον ίδιο, στοχεύουν στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και στην προτεραιότητα του πεζού. Προβλέπουν αναβάθμιση προβληματικών κόμβων με βάση στοιχεία τροχαίων ατυχημάτων, διαμόρφωση υποδομών για ΑμεΑ, νέες ράμπες και πεζοδιαβάσεις, βελτίωση σηματοδότησης και ενοποίηση κανόνων προτεραιότητας στους κυκλικούς κόμβους. Παράλληλα, προτείνονται λύσεις για τη στάθμευση με αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων οικοπέδων, ώστε να μειωθεί η παράνομη στάθμευση που αποτελεί χρόνιο πρόβλημα στο κέντρο.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στη δημόσια συγκοινωνία. «Στη μελέτη μας προτείνουμε την αναβάθμιση των σημαντικότερων στάσεων, με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών και την προσβασιμότητα. Όπου είναι εφικτό, προβλέπεται επίσης καλύτερη οργάνωση των τερματικών χώρων για τα λεωφορεία, ώστε να μην επιβαρύνεται το κέντρο της πόλης», σημείωσε. Ωστόσο, συμπλήρωσε πως ο χώρος του ΟΣΕ και εκεί που προβλέπεται να γίνει τερματικός σταθμός του Αστικού ΚΤΕΛ, σε πρώτη φάση φαίνεται πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει και πως στον συγκεκριμένο χώρο θα σταθμεύουν τα λεωφορεία εκτός υπηρεσίας, για να μην επιβαρύνεται ο αστικός ιστός.

Ο επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που εκπόνησε τη μελέτη, καθηγητής Συγκοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Νικόλαος Ηλίου, εξήγησε ότι πρόκειται για μια σύνθετη διαδικασία που στηρίχθηκε σε εκτεταμένες μετρήσεις και κυκλοφοριακό μοντέλο προσομοίωσης. «Το μεγάλο στοίχημα είναι να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι, είτε από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης είτε από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να εφαρμοστούν οι λύσεις που προτείνουμε και να καταστεί η πόλη βιώσιμη. Η Δυτική Μακεδονία έχει ήδη δεχθεί βαρύ πλήγμα από την απολιγνιτοποίηση και χρειάζεται υποστήριξη για να κρατήσει τον κόσμο της», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Τι προτείνει η μελέτη
Όπως είχε δημοσιεύσει αποκλειστικά ο «Χ» στις 18 Σεπτεμβρίου 2025, η κυκλοφοριακή μελέτη, που εκπονήθηκε από την εταιρεία «The Road ΙΚΕ» για λογαριασμό του Δήμου Κοζάνης και βασίστηκε στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, την πενταετία (2025-2030) περιλαμβάνουν:
- τη διάνοιξη της οδού Μακρυγιάννη και τη δημιουργία δύο νέων κυκλικών κόμβων,
- τη μονοδρόμηση και αναδιαμόρφωση της οδού Πόποβιτς,
- την εγκατάσταση ψηφιακού συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο, με περιφερειακούς χώρους park & ride, ώστε να μειωθεί η παράνομη στάθμευση και να υπάρξει καλύτερη διαθεσιμότητα θέσεων για κατοίκους και επισκέπτες.

Σε πιο μεσο- και μακροπρόθεσμο επίπεδο, έως το 2035, η μελέτη προβλέπει:
- δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που θα συνδέει κέντρο και συνοικίες,
- διαμόρφωση οδών ήπιας κυκλοφορίας, με έμφαση σε πεζούς και ποδήλατα,
- εφαρμογή «σχολικών δακτυλίων» και υπερυψωμένων διαβάσεων γύρω από σχολεία,
- παρεμβάσεις σε κόμβους με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο και τροχαία, όπως στις διασταυρώσεις των οδών 3ης Σεπτεμβρίου – Αν. Παπανδρέου και Βογατσικού – Κασομούλη, όπως και μικρότερων κόμβων σε Κωνσταντίνου Γκέρτσου – Εμ. Παππά και στην περιοχή Τριών Δέντρων.
Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr