Γονείς και εκπαιδευτικοί μιλούν για ελλείψεις, ενώ η Περιφερειακή Διεύθυνση για κάλυψη
Με ένταση συνεχίζεται η συζήτηση για τα κενά στην παράλληλη στήριξη, που απασχολούν δεκάδες οικογένειες μαθητών στην Κοζάνη. Εκπαιδευτικοί και γονείς επισήμαναν ότι η σχολική χρονιά ξεκίνησε με σοβαρές ελλείψεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς από τις 125 εγκρίσεις έγιναν μόλις 41 προσλήψεις στην πρώτη φάση και 20 στη δεύτερη, αφήνοντας περισσότερους από τους μισούς μαθητές χωρίς την απαραίτητη υποστήριξη.
Η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας Δέσποινα Παπαδοπούλου έδωσε μια διαφορετική εικόνα, αναφερόμενη συνολικά και στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σημείωσε πως έγιναν 152 προσλήψεις στην παράλληλη στήριξη και 26 στα τμήματα ένταξης, υπογραμμίζοντας ότι, με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο, οι ανάγκες «καλύπτονται σε σημαντικό ποσοστό» και κάλεσε γονείς και εκπαιδευτικούς να ενημερωθούν για τις αλλαγές που έχουν γίνει.

Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων – «Τα παιδιά μας δεν είναι αριθμοί»
Η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Κοζάνης, μαζί με τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης, γονείς και μέλη Δ.Σ. σχολείων, πραγματοποίησαν κινητοποίηση την Τετάρτη στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διεκδικώντας τη στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης.
Όπως τονίζουν, «είναι απαράδεκτο να ξεκινά η σχολική χρονιά με σοβαρές ελλείψεις σε καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, ικανούς να ανταποκριθούν στις ανάγκες μαθητών που χρειάζονται παράλληλη στήριξη, όπως αυτή έχει διαγνωστεί από το ΚΕΔΑΣΥ και πιστοποιηθεί από το Υπουργείο Παιδείας». Ζήτησαν από τη διεύθυνση πρωτοβάθμιας να αναλάβει πρωτοβουλίες και να ασκήσει πίεση ώστε να δοθεί λύση χωρίς άλλη καθυστέρηση, να καλυφθούν όλα τα κενά με μόνιμους διορισμούς και να έχουν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ουσιαστική στήριξη από εξειδικευμένο προσωπικό.
Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν, «η διεύθυνση απάντησε με γενικόλογες τοποθετήσεις και ευχολόγια, υπερασπιζόμενη την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας και την οδηγία που επιτρέπει σε έναν εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης να αναλαμβάνει δύο ή και περισσότερα παιδιά». Παράλληλα, «επιχείρησε να μεταθέσει την ευθύνη στους δασκάλους γενικής παιδείας. Κάλεσε δε τους γονείς να περιμένουν την ολοκλήρωση της γ΄ φάσης για την κάλυψη των κενών, γεγονός που, όπως σημειώνουν οι γονείς, ισοδυναμεί με το να μπουν «οι ανάγκες των παιδιών στο συρτάρι» έως ότου αποφασίσει το Υπουργείο, με τον φόβο να ακολουθήσει και δ΄ φάση».
Η Ένωση υπογραμμίζει ότι η συλλογική δράση αποτελεί τη δύναμή της, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά το παράδειγμα σχολείου στο οποίο, λίγες ώρες πριν τη συνάντηση, τοποθετήθηκε ξαφνικά εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, αν και το αίτημα υπήρχε από την αρχή της χρονιάς. Δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν με αποφασιστικότητα και εντατικοποίηση της δράσης τους, ενημερώνοντας την τοπική κοινωνία και διεκδικώντας το σχολείο που αξίζουν τα παιδιά, «γιατί τα παιδιά μας δεν είναι κόστος και αριθμοί».
Η ανακοίνωση καλεί τους συλλόγους διδασκόντων να ασκήσουν πίεση, αποστέλλοντας αιτήματα για κάθε παιδί που χρειάζεται παράλληλη στήριξη, αλλά και για όλα τα κενά και τις ελλείψεις των σχολείων. Τέλος, η Ένωση, μέσω της ΑΣΓΜΕ, καταθέτει αίτημα προς το Υπουργείο Παιδείας για άμεση κάλυψη όλων των κενών στην παράλληλη στήριξη, πλήρη στελέχωση όλων των ειδικοτήτων και κλάδων, καθώς και ενίσχυση των σχολείων με κατάλληλη υποδομή και εκπαιδευτικό υλικό για την εύρυθμη λειτουργία της παράλληλης στήριξης.

Δέσποινα Παπαδοπούλου – «Είμαστε σχεδόν καλυμμένοι στην παράλληλη στήριξη»
Στην τοποθέτησή της, η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας, Δέσποινα Παπαδοπούλου, απάντησε πως τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της αφορούν το σύνολο της Περιφερειακής Διεύθυνσης και όχι μεμονωμένα την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Επισήμανε ότι το πλαίσιο της παράλληλης στήριξης έχει διαφοροποιηθεί, καθώς την 1η Οκτωβρίου εκδόθηκε εγκύκλιος με διευκρινιστικές οδηγίες από το Υπουργείο Παιδείας. «Είναι καλό οι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν για να γνωρίζουν ποιο είναι το καινούριο πλαίσιο στο οποίο εξυπηρετείται ο θεσμός της παράλληλης στήριξης αλλά και να εξηγείται και στους γονείς αυτό. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν πώς έχει διαμορφωθεί το νομοθετικό πλαίσιο που άλλαξε μέσα στο καλοκαίρι γύρω από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης».
Όπως ανέφερε, σύμφωνα με τις νέες οδηγίες, μαθητές που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη και συνεκπαίδευση μπορούν κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό τμήματος ένταξης και αντίστροφα. «Με τη λειτουργία και των τμημάτων ένταξης και των εκπαιδευτικών που έχουν τοποθετηθεί για παράλληλη στήριξη νομίζω ότι καλύπτονται σε σημαντικό ποσοστό οι ανάγκες των μαθητών μας στην περιφερειακή διεύθυνση» τόνισε η κ. Παπαδοπούλου.
Παρουσιάζοντας τα στοιχεία για τις προσλήψεις, τόνισε ότι ζητήθηκαν 187 εκπαιδευτικοί για την παράλληλη στήριξη και προσλήφθηκαν 96 στην πρώτη φάση και 56 στη δεύτερη, σύνολο 152, ενώ για τα τμήματα ένταξης ζητήθηκαν 32 και προσλήφθηκαν 26. «Είμαστε σχεδόν καλυμμένοι. Οι προσλήψεις που έγιναν συνολικά στα τμήματα ένταξης και την παράλληλη στήριξη μας καλύπτουν. Οτιδήποτε ήρθε ως πρόσληψη και δεν ανέλαβε υπηρεσία ή πήρε άδεια δίνεται εκ νέου ως λειτουργικό κενό».
Η κ. Παπαδοπούλου κατέληξε σημειώνοντας: «Είναι καλό να έχουν και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί εικόνα του πλαισίου ώστε να μην δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις. Είμαστε εδώ για να φροντίζουμε για όλους τους μαθητές. Κάνουμε το καλύτερο δυνατό στο πλαίσιο που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία. Ό,τι πρόβλημα υπάρχει, είμαστε εδώ για να το δούμε εκ νέου».

Καλλιόπη Βέττα – «Άμεση κάλυψη των αναγκών ειδικής αγωγής στο 1ο Γ.Ε.Λ. Κοζάνης και στα σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης»
Στη Βουλή φέρνει το ζήτημα της υποστελέχωσης στην ειδική αγωγή η βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Καλλιόπη Βέττα, με κοινοβουλευτική ερώτηση-αναφορά προς την Υπουργό Παιδείας. Η ερώτηση αφορά την άμεση κάλυψη όλων των κενών στην ειδική αγωγή στα σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Κοζάνης.
Η πρωτοβουλία βασίστηκε στην ανακοίνωση διαμαρτυρίας του Συλλόγου Γονέων του 1ου Γενικού Λυκείου Κοζάνης, το οποίο, όπως τονίζεται, παραμένει χωρίς την απαραίτητη παράλληλη στήριξη για δύο μαθητές, παρότι έχουν ήδη περάσει τρεις εβδομάδες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η έλλειψη αυτή, σύμφωνα με την παρέμβαση, θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα των παιδιών στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση και την ομαλή κοινωνική τους ένταξη.
Όπως καταγράφεται, στο σχολείο υπηρετεί μόνο μία φιλόλογος αποκλειστικά για τα μαθήματα της ειδικότητάς της, με 13 ώρες διαθέσιμες, αφήνοντας ακάλυπτες τις πραγματικές ανάγκες. Η κ. Βέττα επισημαίνει ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο το 1ο Γ.Ε.Λ. αλλά συνολικά τα σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης, όπου η υποστελέχωση στον τομέα της ειδικής αγωγής παραμένει γενικευμένη και σοβαρή.
Με την ερώτησή της ζητά από το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει άμεσα στην τοποθέτηση του αναγκαίου ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού τόσο στο 1ο Γενικό Λύκειο Κοζάνης όσο και σε όλες τις σχολικές μονάδες της περιοχής, προκειμένου να διασφαλιστεί ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στη δημόσια εκπαίδευση.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr