Η απάντηση του Επιτρόπου Μεταφορών στις Βρυξέλλες
Η απουσία της Δυτικής Μακεδονίας από τον νέο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό σχεδιασμό που παρουσίασε την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες ο Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, επανέφερε τις ανησυχίες για τις μεγάλες υποδομές της περιοχής. Σε σχετική ερώτηση που έγινε την Πέμπτη, ο Επίτροπος διευκρίνισε ότι η Επιτροπή ορίζει μόνο τους κεντρικούς άξονες και πως η ένταξη επιμέρους έργων αποτελεί αρμοδιότητα της ελληνικής κυβέρνησης.
Το θέμα αποκτά βάρος, καθώς η έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης έχει επισημανθεί διαχρονικά ως παράγοντας που δεν διευκόλυνε την προσέλκυση νέων επενδύσεων στην περίοδο της απολιγνιτοποίησης. Πεδίο δόξης λαμπρό λοιπόν για την αυτοδιοίκηση και το πολιτικό προσωπικό της περιοχής να πιέσουν το Υπουργείο κ την Κυβέρνηση για ένταξη στον ευρωπαϊκό χάρτη, μιας και σύμφωνα με τον Επίτροπο, μέχρι σήμερα το Υπουργείο Μεταφορών δεν έχει υποβάλλει κάτι σχετικό προς την Κομισιόν.
Η παρουσίαση του νέου ευρωπαϊκού δικτύου σιδηροδρομικών αξόνων από τον Έλληνα Επίτροπο Μεταφορών, Απόστολο Τζιτζικώστα, έφερε εκ νέου στο προσκήνιο ένα κρίσιμο ζήτημα για τη Δυτική Μακεδονία: την απουσία της Περιφέρειας από τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό. Το γεγονός προκάλεσε ανησυχία, καθώς η περιοχή βρίσκεται στη μέση της απολιγνιτοποίησης και αναζητά νέες επενδύσεις και υποδομές που θα στηρίξουν τη μετάβασή της.

Στη Βρυξέλλες την Πέμπτη, τέθηκε απευθείας ερώτηση προς τον Επίτροπο Τζιτζκώστα, σχετικά με το γιατί η Δυτική Μακεδονία δεν συμπεριλήφθηκε στον χάρτη. Ο κ. Τζιτζικώστας απάντησε ότι η Επιτροπή παρουσιάζει μόνο τους κεντρικούς διευρωπαϊκούς άξονες και ότι τα επιμέρους έργα σε εθνικό επίπεδο αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα των κυβερνήσεων. «Από εκεί και πέρα, είναι θέμα της ελληνικής κυβέρνησης και του Υπουργείου Μεταφορών να υποβάλουν πρόταση για έργα που αφορούν περιοχές όπως η Δυτική Μακεδονία», σημείωσε.
Η απουσία της Περιφέρειας από τον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη δεν αποτελεί απλώς θεσμικό κενό. Το ζήτημα συνδέεται και με τη συζήτηση για την ανάπτυξη που δεν ήρθε τα προηγούμενα χρόνια. Όπως έχουν επισημάνει σε δημόσιες τοποθετήσεις φορείς, επιχειρήσεις και ειδικοί της περιοχής, η έλλειψη σιδηροδρομικού δικτύου υπήρξε ένας από τους παράγοντες που εμπόδισαν την εγκατάσταση νέων βιομηχανιών και μεγάλων επενδύσεων στη φάση της απολιγνιτοποίησης. Σε μια περίοδο που η Δυτική Μακεδονία αναζητούσε εναλλακτικές οικονομικές δραστηριότητες, η μεταφορική απομόνωση λειτούργησε αποτρεπτικά.
Η ανάγκη σύνδεσης με τη Θεσσαλονίκη, την Αθηνα και τις γειτονικές χώρες έχει τεθεί επανειλημμένα από την τοπική αυτοδιοίκηση και τους παραγωγικούς φορείς. Παρά τα χρόνια αιτήματα, το σιδηροδρομικό έργο δεν προχώρησε και η περιοχή μπήκε στη μετάβαση χωρίς ένα από τα βασικά εργαλεία που διευκολύνουν τη βιομηχανική δραστηριότητα και τη μετακίνηση ανθρώπων και προϊόντων.
Η τοποθέτηση του Επιτρόπου μεταφέρει πλέον την ευθύνη στην ελληνική πλευρά, η οποία καλείται να αποφασίσει αν θα καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για τη Δυτική Μακεδονία στο πλαίσιο της νέας ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής μεταφορών. Το ερώτημα για την επόμενη ημέρα παραμένει: αν η Περιφέρεια θα ενταχθεί επιτέλους στον σιδηροδρομικό χάρτη ή αν θα συνεχίσει να πορεύεται χωρίς μια βασική αναπτυξιακή υποδομή την ώρα που προσπαθεί να ανασχεδιάσει το οικονομικό της μέλλον.
Σωκράτης Μουτίδης – www.xronos-kozanis.gr







