Απαντητική επιστολή της Καθηγήτριας Πανεπιστημίου Μακεδονίας Σωτηρίας Τριαντάρη, προς το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας αναφορικά με την παύση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, για το Π.Μ.Σ. «Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνία και Ηγεσία σε Οργανισμούς/Επιχειρήσεις» του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας.
Αναλυτικά:
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας για το Π.Μ.Σ. «Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνία και Ηγεσία σε Οργανισμούς/Επιχειρήσεις» του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας δεν μπορεί με τα επιχειρήματα που επικαλείται να διαψεύσει την αλήθεια, καθώς η νομοθεσία είναι σαφής και ισότιμη απέναντι σε κάθε ίδιο συμφέρον.
Η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια βάσει του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Ελλάδα είναι σαφής, ακόμη και για εκείνους που σκόπιμα δεν θέλουν να το κατανοήσουν και να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του νόμου. Καταρχήν, δεν υφίσταται κανένα ΦΕΚ με καμία θεσμική κατοχύρωση για την παροχή Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας για το εν λόγω Π.Μ.Σ. έως 31/12/26, διότι αυτό θα απαιτούσε νέο τροποποιητικό νόμο. Επομένως, το επιχείρημα είναι μη νόμιμο και ατεκμηρίωτο και τεχνηέντως συνδέεται με την αδόκιμη αναφορά στην πιστοποίηση του νέου Π.Μ.Σ. «Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνία και Ηγεσία σε Οργανισμούς-Επιχειρήσεις με ΦΕΚ 22/7/2025, Τχ. Β΄, 3929. Προφανώς, επιτηδείως επιδιώκεται η πρόκληση σύγχυσης σε επίπεδο πληροφορίας, καθώς ο φόβος για την αλήθεια, προκαλεί την αυθαίρετη απόφαση για λήξη της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας κατά το δοκούν στις 31/12/2026.
Ταυτόχρονα, υφίσταται αντίθεση και υποφαινόμενη άγνοια του νόμου, καθώς αναφέρεται ότι «δεν έχει υπάρξει πρόσθετη διάταξη για τα υφιστάμενα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που διέθεταν Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια», παρά μόνο για τον Πρώτο κύκλο Σπουδών, υποβαθμίζοντας το ζήτημα και καταλήγοντας ότι η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια δεν έχει λήξει, ώστε να κατευνάσουν οι αντιδράσεις από τους φοιτητές που εισήχθησαν το 2024-2025 και το 2025-2026. Προφανώς, ενισχύεται και επιβεβαιώνεται η οσμή σκανδάλου, εφόσον αυθαίρετα επιχειρήματα υπέρκεινται της νομοθεσίας με την παροχή αυτόβουλης παράτασης στην Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια έως τις 31/12/2026, γεγονός που ενδυναμώνει τη λήξη της για τους παρακάτω σαφείς λόγους.
Η νομοθεσία αναφορικά με την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια του Πρώτου και Δεύτερου Κύκλου Σπουδών, τα οποία συνδέονται άμεσα μεταξύ τους είναι αρκετά σαφής, διότι πρωτίστως στο ν.4957/22, άρθρο 99 παρ. 5β-5δ. και κυρίως στην παρ. 5δδ διασαφηνίζεται η διαδικασία αξιολόγησης της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας των Π.Μ.Σ. από την ΕΘΑΑΕ και το ΙΕΠ. Στον ίδιο νόμο στη μεταβατική διάταξη 456, η παρ. 2 αναφέρεται σε ειδικά προγράμματα σπουδών που χορηγούν βεβαίωση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας και συνεχίζουν να λειτουργούν έως 31.12.2023. Προφανώς ο εν λόγω νόμος αγνοείται σκοπίμως και δεν αναφέρεται για ευνόητους λόγους. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται αναφορά και σε προηγούμενους ν. 4547/2018 και ν. 4589/19, άρθρο 54, 4β σχετικά με τις δυνατότητες για να λάβει κάποιο Τμήμα, Σχολή και Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα πιστοποίηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.
Στο ν. 5029/23, άρθρο 32, παρ. 4, γίνεται και πάλι αναφορά στο άρθρο 99 και στη μεταβατική διάταξη άρθρο 456, όπου αναφέρεται ότι οι φοιτητές δύνανται να λαμβάνουν την Πιστοποίηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας έως και το ακαδημαϊκό έτος 2022-23.
Στο ν.5057/23, άρθρο 24, παρ. 3 γίνεται αναφορά στον αρχικό ν.4957/22, και ειδικότερα στη μεταβατική διάταξη άρθρο 456, όπου το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 για τη λήψη Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας έλαβε παράταση έως το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024.
Με τον ανωτέρω ν.5057/23 γίνεται σαφές και αληθές ότι οι φοιτητές που εισήχθησαν το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 και 2025-2026 δεν δικαιούνται την βεβαίωση χορήγησης Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας.
Κανείς δεν θέλει και δεν επιδιώκει τη διαστρέβλωση της αλήθειας, διότι την αλήθεια την αναδεικνύει η ίδια η νομοθεσία.
Αναφορικά με την ιστοσελίδα στο Eduguide δεν μπορεί να υφίσταται αλλοίωση από την ίδια την ιστοσελίδα, διότι μετά από email που στέλνει ο Διευθυντής του ΠΜΣ η ιστοσελίδα αποστέλλει μια φόρμα, την οποία συμπληρώνει ο Διευθυντής και στη συνέχεια στέλνει και τα στοιχεία του ΠΜΣ, που επιθυμεί να ανέβουν στη σελίδα. Εάν η ιστοσελίδα έπαιρνε στοιχεία από το site του Τμήματος, θα έπαιρνε τα σωστά στοιχεία. Με αυτή τη διαδικασία αμιγώς ανεβάζουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι Διευθυντές των Π.Μ.Σ. τα στοιχεία τους ορθά. Η μόνη δικαιολογία που μπορεί κανείς να προσάψει είναι ότι ο Διευθυντής στο εν λόγω ΠΜΣ δεν έχει καμία συνάφεια, όπως το προβλέπει ο ν.4957/22, άρθρο 81, παρ. 2, με το γνωστικό αντικείμενο του Ανθρώπινου Δυναμικού, και συγκεκριμένα τις Ηθικές και Πολιτικές πρακτικές του, με βασικούς πυλώνες την Ηγεσία και την Επικοινωνία. Μήπως τελικά το ανθρώπινο λάθος ήταν η ανάληψή του ως διευθυντή του Π.Μ.Σ., καθώς το γνωστικό αντικείμενο του είναι «Τριτογενοποίηση και Αποεπένδυση Οικονομιών με Ποσοστικές Μέθοδοι και Λογιστική», το ερευνητικό έργο του οποίου παρουσιάζει βαθιά θεματική αστάθεια και απουσία επιστημονικής ηγεσίας. Η περιορισμένη και ασύνδετη παρουσία του στο πεδίο της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού δεν συνιστά πραγματική εξειδίκευση, αλλά ευκαιριακή εμπλοκή χωρίς θεωρητικό υπόβαθρο. Εμφανίζεται σε δημοσιεύσεις για την ηθική της επικοινωνίας, που προϋποθέτει γνώση της ηθικής φιλοσοφίας, το marketing, την ψηφιακή διακυβέρνηση, την εκπαιδευτική διοίκηση, την AI και προφανώς αυτή η μεταπήδηση σε ξένα επιστημονικά εδάφη δικαιολογεί και την παρουσία του ως διευθυντή του εν λόγω Π.Μ.Σ.
Το θέμα είναι απολύτως ξεκάθαρο άλλωστε και με το από 30/8/23 δημοσίευμα του eduguide η Παιδαγωγική Επάρκεια δίνεται μόνο υπό το καθεστώς εκ νέου αδειοδότησης για τα Π.Μ.Σ., τα κριτήρια του οποίου για την αξιολόγηση αναφέρονται αναλυτικά (https://www.eduguide.gr/posts/ti-isxyei-gia-thn-paidagwgikh-kai-didaktikh-eparkeia/). Εμφανώς δεν χωράει καμία αμφισβήτηση ότι η Παιδαγωγική Επάρκεια έχει καταργηθεί στο συγκεκριμένο ΠΜΣ. Η διαφάνεια είναι η βασική απαίτηση των καιρών μας, ώστε να μην υφίσταται εκμετάλλευση σε βάρος υποψηφίων του εν λόγω Π.Μ.Σ., Εκπαιδευτικών και άλλων περιπτώσεων στους οποίους απονέμεται δικαίως η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια. Ακολούθως, να μην υποβόσκει η απειλή ενός αθέμιτου ανταγωνισμού απέναντι σε άλλα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών με παροχή προνομίων που δεν υποστηρίζει η νομοθεσία, και τα οποία σε επόμενο χρόνο επιφυλάσσονται για «κάθε νόμιμη ενέργεια» ….
Σωτηρία Τριαντάρη
ΚαθηγήτριαΠαν/μιο Μακεδονίας








