Στόχος είναι να γίνει θεσμός και να πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια
Το τριήμερο 27, 28 και 29 Σεπτεμβρίου θα λάβει χώρα στην πόλη της Πτολεμαΐδας η πρώτη «Carbon Tierra Biennale» – «Η γη του κάρβουνου» με τη συμμετοχή 28 καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Μια πρωτότυπη και διασκεδαστική καλλιτεχνική δράση, η οποία ωστόσο, θα δώσει στον κόσμο τροφή για σκέψη και θα τον προβληματίσει. Εκεί, θα συνδεθεί η εξορυκτική ιστορία της Πτολεμαΐδας με την τέχνη ενώ στόχος της εκδήλωσης είναι να γίνει θεσμός και να πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια καθώς και να ενεργοποιηθεί ο τοπικός πληθυσμός και να συμβάλλει ώστε να χαραχθεί μια καλλιτεχνική, πολιτική, οικονομική και πολιτιστική δίοδος για το μέλλον της πόλης.
Η πόλη της Πτολεμαΐδας και η ιστορική της διαδρομή από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα, έχει ταυτιστεί με την εξόρυξη λιγνίτη και τα ατμοηλεκτρικά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Τα ορυχεία της περιοχής μαρτυρούν την μεγαλύτερη εξορυκτική δραστηριότητα της Βαλκανικής Χερσονήσου και η έντονη βιομηχανική εκμετάλλευση του υπογείου ορυκτού αποθέματος είχε αναπόδραστα ως αποτέλεσμα κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές στρεβλώσεις. Η ταχεία μετάβαση από τη χρήση ορυκτών καυσίμων στην εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση των τελευταίων δέκα και πλέον ετών έχει δώσει νέο νόημα στην έννοια της ανάπτυξης στη περιοχή.
Το αντικείμενο της πρώτης Carbon Tierra Biennale είναι η εκμετάλλευση της γης και τα πληγωμένα τοπία, και όπως εξήγησε ο παραγωγός και καλλιτεχνικός διευθυντής της Carbon Tierra Biennale και νόμιμος εκπρόσωπος της kilowArt Platform Γιώργος Λάζογλου, η συγκεκριμένη θεματική επιλέχθηκε καθώς είναι επίκαιρη και σύγχρονη και συνδέεται με το περιβάλλον, μέσω της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής ενώ διοργανώνεται σε συνεργασία με το Cut Contemporary Fine Art Lab της κ. Κλίτσας Αντωνίου. «Με αυτό ως αναφορά κάναμε μια έρευνα με την Κλίτσα Αντωνίου και επιλέξαμε βίντεο αρτ καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο που θα παρουσιάσουμε. Η ταυτότητα της πόλης της Πτολεμαΐδας καθώς είναι άμεσα συνδεδεμένη με τα ορυχεία της, την καθιστά ιδανική τοποθεσία για μια τέτοια δράση. Δεν μπορώ να φανταστώ κάτι άλλο που να μπορούσε να δώσει ταυτότητα στην πόλη και να μας δώσει μια διεθνή παρουσία. Το θεωρούμε ως ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της πόλης για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια άλλου είδους ανάπτυξη και να της δώσουμε μια ταυτότητα που όλα αυτά τα χρόνια δεν μπόρεσε να αποκτήσει. Είναι ένα από τα δυνατά χαρτιά της πόλης που πρέπει να αναπτύξει σε σχέση με τον πολιτισμό και την κληρονομιά της».
H Carbon Tierra Biennale στοχεύει στη δημιουργία μιας δυναμικής σχέσης μεταξύ της ιστορικής-εξορυκτικής κληρονομιάς του τόπου, των σύγχρονων χωρικών μετασχηματισμών και της πειραματικής, σύγχρονης τέχνης και καλλιτεχνικής πρακτικής. «Είναι η αρχή για κάτι μεγαλύτερο που θέλουμε να ξεκινήσουμε στην πόλη της Πτολεμαΐδας. Ευελπιστούμε να γίνεται κάθε δύο χρόνια και να μεγαλώνει, να έχουμε περισσότερους καλλιτέχνες, να έχουμε επισκέπτες στην πόλη από το εξωτερικό και την Ελλάδα και να επεκταθούμε σε πολλά σημεία της πόλης. Αυτό είναι το τελικό μας όραμα» σημείωσε ο κ. Λάζογλου.
Ένας από τους κύριους στόχους της kilowArt platform είναι να υπάρξει μια συνεργασία με τη ΔΕΗ, η οποία είναι αναπόφευκτα συνδεδεμένη με την πόλη της Πτολεμαΐδας, και να δημιουργηθούν πολιτιστικοί χώροι μέσα στο χώρο των ορυχείων και να γίνονται από εικαστικές εκθέσεις μέχρι θεατρικές παραστάσεις. Θέλουν να υπάρξει μια πολιτιστική διαχείριση χώρων που είναι άμεσα συνδεδεμένοι με την πόλη της Πτολεμαΐδας και ευρύτερα με τη Δυτική Μακεδονία ενώ τον Οκτώβριο θα γίνει μια συνάντηση με τη ΔΕΗ για το σκοπό αυτό. Ένας ακόμη στόχος είναι η διασύνδεση της πόλης της Πτολεμαΐδας με άλλες εξορυκτικές κοινότητες στην Ευρώπη αλλά και παγκοσμίως ώστε να υπάρξει ανταλλαγή απόψεων, γνώσεων και καλλιτεχνών. «Μετά από όλη αυτή την πορεία του μισού αιώνα με ορυχεία και εργοστάσια, η Πτολεμαΐδα σήμερα είναι μια πόλη σε απόλυτη παρακμή. Όλοι οι νέοι έχουν μεταναστεύσει και δεν υπάρχει τίποτα να καταδεικνύει τη σύνδεση της πόλης με τα ορυχεία και τον πλούτο που υπήρξε».
Το πρόγραμμα της Carbon Tierra Biennale 2024
Η πρώτη Carbon Tierra Biennale ξεκινά με την παρουσίαση ψηφιακών εικαστικών έργων με θέμα την “Εκμετάλλευση της Γης και το Πληγωμένο Τοπίο” με τη συμμετοχή εικοσιοχτώ αξιόλογων καλλιτεχνών από όλο το κόσμο. Για την παρουσίαση των Ψηφιακών αυτών έργων έχουν επιλεγεί τρεις ξεχωριστοί χώροι στην πόλη της Πτολεμαΐδας, το Εργατικό Κέντρο Εορδαίας, ο μοναδικός και ιστορικός κινηματογράφος της πόλης «Αχίλλειον» και η βιβλιοθήκη της Πτολεμαΐδας όπου θα γίνεται εξωτερική προβολή στην είσοδό της. Οι χώροι αυτοί με μικρή απόσταση μεταξύ τους συνδέονται χωροταξικά και δημιουργούν μια αλληλεπίδραση που ενοποιεί τις τρεις ξεχωριστές προβολές.
Στις 27 Σεπτεμβρίου το πρόγραμμα θα ξεκινήσει από την αγορά της πόλης με τον εικαστικό και performer Φίλιππο Τσιτσόπουλο που θα οδηγήσει το κοινό μέσα από μια συμβολική και κυριολεκτική διαδρομή στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης. Εκεί θα ολοκληρωθεί το performance και θα ακολουθήσουν δύο σύντομες ομιλίες του επιμελητή της διοργάνωσης Γιώργου Λάζογλου και του Ιστορικού Τέχνης Herman Bashiron Mendolicchio και στη συνέχεια θα πραγματοποιηθούν οι παρουσιάσεις των βίντεο προβολών.
Την δεύτερη ημέρα 28 Σεπτεμβρίου η περφόρμερ και εικαστικός Lara Salmon σε συνεργασία με την Vanessa Dahbour εκ των Ηνωμένων Πολιτειών και θα παρουσιάσουν στον εξωτερικό χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης το δικό τους περφόρμανς παράλληλα με τις προβολές στους τρεις επιλεγμένους χώρους.
Στις 29 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί ημερίδα στο εργατικό κέντρο του Δήμου Εορδαίας με παρουσίαση από τους Κλίτσα Αντωνίου (Καθηγήτρια Τέχνης – εικαστικό), Αννίτα Κουτσονάνου (Αρχιτέκτονα Μηχανικό) και τον Φώτη Γαϊτάνη (Πολιτικό Μηχανικό) ενώ το συντονισμό θα επιμεληθεί ο Γιώργος Λάζογλου. Μια παράλληλη δράση θα είναι η παρουσίαση φωτογραφικού και εικαστικού υλικού από τα ορυχεία της Πτολεμαΐδας.
Τέτοιες εκδηλώσεις μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη καθώς δημιουργείται ένας διάλογος που θέτει ερωτήματα για το ποιες πολιτικές ακολουθήθηκαν και τι θα πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα για να υπάρξει μια σωστή διαχείριση του πλούτου και να υπάρξει αειφόρος ανάπτυξη που θα δώσει συνέχεια στην υπαρξιακή υπόσταση της πόλης.
Τέλος, ο κ. Λάζογλου ευελπιστεί ο κόσμος της Δυτικής Μακεδονίας να «αγκαλιάσει» ουσιαστικά αυτή την προσπάθεια βοηθώντας στην ανάπτυξη της και τα επόμενα χρόνια να «ανοίξει» αυτή η δράση και να συμμετέχουν ακόμα περισσότεροι καλλιτέχνες, τοπικοί και μη αλλά και διεθνείς.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr