Kozani Connect: Μια πλατφόρμα που δίνει φωνή στους πολίτες

7 Min Read

Μια πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να φέρει τους πολίτες της Κοζάνης στο επίκεντρο των αποφάσεων

Μια νεανική προσπάθεια χωρίς χρηματοδότηση, αλλά με ξεκάθαρο όραμα για τη συμμετοχή, την τεχνολογία και τη δημοκρατία στην πράξη. Το Kozani Connect δεν είναι απλώς μια ψηφιακή εφαρμογή, αλλά ένα κάλεσμα για πιο ενεργούς και ενημερωμένους πολίτες.

Μέσα από τα μάτια του Στέλιου Μήλιου, μεταπτυχιακού φοιτητή της Δημόσιας Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, γεννήθηκε μια καινοτόμα ιδέα που επιχειρεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες της Κοζάνης επικοινωνούν με τον Δήμο τους. Ο Στέλιος δεν περιορίστηκε σε μια ακαδημαϊκή εργασία, αλλά έθεσε ως στόχο τη δημιουργία ενός ζωντανού, ψηφιακού εργαλείου που να ενεργοποιεί τη συμμετοχή και να ενισχύει τη διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων.

«Το Kozani Connect δεν είναι απλά ένα project που δημιουργήθηκε για να υπάρχει. Είναι ένα project που διεκδικεί την έννοια της συμμετοχής και πώς αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Όταν ήρθε η ώρα να γράψω τη διπλωματική μου δεν ήθελα απλά να δημιουργήσω ένα στεγνό κείμενο. Ήθελα να κάνω κάτι που θα αφορά άμεσα την πόλη και τους πολίτες της. Όταν έφτασα στο ερευνητικό κομμάτι, μου γεννήθηκε η ιδέα ότι πρέπει στα συμπεράσματα και στις προτάσεις να υπάρχει κάτι απτό. Και έτσι γεννήθηκε. Η εφαρμογή αυτή δεν θέλει να αντικαταστήσει τον Δήμο, αλλά να τον βοηθήσει», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το Kozani Connect αναπτύσσεται αυτή την περίοδο ως πλατφόρμα ψηφιακής συμμετοχής, χωρίς καμία θεσμική χρηματοδότηση και με πολλές ώρες εθελοντικής δουλειάς. «Δεν έχω χορηγούς, έχω όμως πίστη, υπομονή, μεράκι και ένα λάπτοπ», σημειώνει χαρακτηριστικά ο δημιουργός του. Η εφαρμογή χωρίζεται σε τέσσερις βασικούς άξονες: τη δυνατότητα καταγραφής προβλημάτων, την υποβολή προτάσεων, τη συμμετοχή σε δημοσκοπήσεις και την πρόσβαση σε έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.

Το πρώτο στάδιο αυτού του εγχειρήματος είναι η ενημέρωση του πολίτη μέσω των καναλιών επικοινωνίας στα κοινωνικά δίκτυα, με στόχο την ευαισθητοποίηση και κινητοποίησή του γύρω από έννοιες όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ψηφιακή πολιτειότητα. Μέσα από τα κοινωνικά του δίκτυα, ο Στέλιος μοιράζεται τις πρώτες φάσεις της έρευνάς του, προετοιμάζει τη δημοσιοποίηση ενός ερωτηματολογίου προς τους πολίτες και προσεγγίζει την τοπική κοινωνία όχι με υποσχέσεις, αλλά με ερωτήσεις.

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι η διάδραση με το κοινό, καθώς μετά από κάθε ανάρτηση ακολουθεί μια δημοσκόπηση. «Η ανταπόκριση του κόσμου είναι ήδη μεγάλη και αυτό καταδεικνύει την ανάγκη του να μάθει, να ερωτηθεί και να συμμετέχει. Ζούμε σε μια περιοχή όπου ο πληθυσμός μειώνεται, η ανεργία αυξάνεται και το πιο στενάχωρο είναι ότι οι νέοι φεύγουν. Οι πολίτες – και ειδικά οι νέοι – δεν θέλουμε πράγματα βιτρίνας, θέλουμε πράγματα ουσίας. Πρέπει να υπάρχουν εργαλεία που να κινητοποιούν και να ενημερώνουν. Η ενημέρωση είναι το παν», τονίζει.

Όπως ο ίδιος διαπίστωσε, οι πολίτες δεν επιλέγουν πλέον να συμμετέχουν σε συνελεύσεις ή να παρακολουθούν δημοτικά συμβούλια, και θεωρεί πως η ενημέρωση μέσω κοινωνικών δικτύων αποτελεί πλέον έναν πιο εφαρμόσιμο και άμεσο τρόπο εμπλοκής στα ζητήματα της πόλης.

Παράλληλα, βρίσκεται σε πιλοτική φάση η ανάπτυξη της εφαρμογής της πλατφόρμας, η οποία θα δίνει στον δημότη τη δυνατότητα να αναφέρει προβλήματα, να συμμετέχει σε διαβουλεύσεις, να ψηφίζει και να εκφράζει άμεσα τις προτάσεις του. Όλα αυτά πλαισιώνονται από έναν πρωτότυπο ψηφιακό βοηθό με το όνομα «Δήμος», έναν avatar που καθοδηγεί τον χρήστη με απλό και κατανοητό τρόπο, φέρνοντάς τον πιο κοντά σε μια καθημερινή, πιο ανοιχτή μορφή δημοκρατίας. «Δυστυχώς δεν έχω τις γνώσεις για να τον κάνω chatbot, ωστόσο είναι εδώ για να καθοδηγεί, να εξηγεί όρους και να εμπνέει συμμετοχή» σημείωσε.

«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει εμπιστοσύνη στους θεσμούς και ήθελα να μελετήσω πώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να λειτουργήσει υπέρ του πολίτη, ώστε η φωνή του να γίνει πιο δυνατή και να αποτελέσει ο ίδιος μια κινητήρια δύναμη στην πορεία κάποιων πραγμάτων. Η δημοκρατία σήμερα δεν ασκείται μόνο στις κάλπες, αλλά πρέπει να ασκείται και στις οθόνες μας. Αν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιηθούν με τον σωστό τρόπο, μπορούν πραγματικά να φέρουν μια αλλαγή κουλτούρας. Μέχρι στιγμής, τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα με τους θεσμούς και η φωνή των πολιτών δεν ακούγεται» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Στέλιος.

Όπως τονίζει ο ίδιος ο εμπνευστής του Kozani Connect, το ζητούμενο δεν είναι μόνο η τεχνολογική λύση, αλλά η αλλαγή κουλτούρας: να πάψει η συμμετοχή να θεωρείται πολυτέλεια και να γίνει καθημερινή πράξη. «Είναι πάρα πολύ σημαντικό να κατανοήσει ο κόσμος ότι η συμμετοχή δεν είναι προνόμιο αλλά δικαίωμα. Και αυτό πρέπει να γίνει συνήθεια. Το εργαλείο αυτό στοχεύει στο να αλλάξει την κουλτούρα των πολιτών σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται τη συμμετοχή τους σε αυτό που ονομάζουμε ψηφιακή διακυβέρνηση και να τους ενημερώσει» σημειώνει.

Η παρουσίαση του ερωτηματολογίου και τα πρώτα βήματα της εφαρμογής αναμένονται το επόμενο διάστημα. Μέχρι τότε, το Kozani Connect λειτουργεί ως ένα εργαστήρι ιδεών, διαλόγου και μικρών παρεμβάσεων, που φιλοδοξούν να επηρεάσουν τη μεγάλη εικόνα. «Πολλές φορές δεν χρειάζεται να έχεις εξουσία για να επηρεάσεις το κοινό. Χρειάζεται να έχεις μια φλόγα και μια ιδέα που να μιλάει σε πολλούς. Η συμμετοχή δεν είναι πολυτέλεια, είναι αναγκαιότητα. Η δημοκρατία, όταν μένει χωρίς πολίτες, παύει να είναι δημοκρατία. Δεν ζητάμε ένα like και ένα κλικ, ζητάμε φωνή, θέση και δράση», καταλήγει ο Στέλιος.

Η συνέχεια θα δοθεί στους πολίτες: αν θα μιλήσουν, αν θα συμμετάσχουν, αν θα θελήσουν να αλλάξουν όσα θεωρούν αμετάβλητα.

Facebook: https://www.facebook.com/share/1Fi1KYD4Za/?mibextid=wwXIfr

Instagram: https://www.instagram.com/kozani.connect?igsh=ajEyeTNpNG1hcWgw&utm_source=qr

Θένια Βασιλειάδουwww.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση