SOS εκπέμπει το πέτρινο γεφύρι του Κριμηνίου στο Βόϊο

4 Min Read

«Καμία ανησυχία» λένε οι Τεχνικές Υπηρεσίες

Ένα ακόμη πέτρινο γεφύρι στην περιοχή του Βοϊου, αυτό του Κριμηνίου, εκπέμπει SOS σύμφωνα με τα όσα μεταφέρουν στα ΜΜΕ ο πολιτικός μηχανικός Άρης Ψιλεκάρης και ο Πρόεδρος της Βοϊακής Εστίας Θεσσαλονίκης Γιώργος Παπαδόπουλος. Σε επικοινωνία τους με ΜΜΕ της περιοχής, προσπαθούν να κινητοποιήσουν τους αρμόδιους προκειμένου να μην χαθεί χρόνος και να παρθούν άμεσα αποφάσεις για την διάσωση του γεφυριού. 

- Advertisement -
Ad image
- Advertisement -
Ad image

Το γεφύρι χτίστηκε το 1802 επάνω από τον Πραμόριτσα και κατασκευάστηκε για να συνδέσει το Κριμήνι με τη Λούβρη και το Τσοτύλι, κάτι που συνεχίζει να κάνει και σήμερα. Το κατάστρωμά του είναι ασφαλτοστρωμένο και συνδέει το Τσοτύλι με το Κριμήνι περίπου δύο χιλιόμετρα πριν το χωριό. Είναι πεντάτοξο αλλά η τελευταία και μικρότερη καμάρα του έχει καλυφθεί από τις προσχώσεις του ποταμού και δεν είναι ορατή. Η μεγάλη του καμάρα, στο κέντρο της οποίας υπήρχε εντοιχισμένη πέτρα όπου αναγράφονταν η χρονολογία κτίσης του, ανατινάχτηκε στις 3 Σεπτεμβρίου του έτους 1947 και έκτοτε αντικαταστάθηκε με σκυρόδεμα. Έχει μήκος 45 μέτρα και πλάτος 3,7 μέτρα, λίγο μεγαλύτερο από ό,τι στο παρελθόν, λόγω της τσιμεντένιας πλάκας που το κάλυψε. Το άνοιγμα του μεγαλύτερου τόξου είναι 6,80 μέτρα.

Σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες, οι φθορές που έχει υποστεί στα βάθρα των τόξων, στους θόλους και στους αρμούς (αρκετές πέτρες είναι στον αέρα) και στο κατάστρωμα είναι μεγάλες. Η διέλευση των αυτοκινήτων από το οδόστρωμά του και οι φθορές από τις μεγάλες ποσότητες νερού όταν πλημμυρίζει σε συνδυασμό με την πυκνή βλάστη, «κατατρώνε» τα βάθρα και το σώμα του γεφυριού. «Να γίνει επιτέλους μια καινούργια γέφυρα σε κάποιο άλλο σημείο. Το γεφύρι  να συντηρηθεί-επισκευαστεί και να αναδειχθεί ως ένα από τα μοναδικά δείγματα της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς» τονίζουν μιλώντας στον «Χ».

Τεχνικές υπηρεσίες: δεν συντρέχουν λόγοι ανησυχίας

Για το θέμα έχουν λάβει γνώση τόσο οι τεχνικές υπηρεσίες της ΠΕ Κοζάνης όσο και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κοζάνης. Σε επικοινωνία με την Αντιπεριφερειάρχη Κατερίνα Δαδαμόγια, μας ενημέρωσε πως εχει πραγματοποιηθεί αυτοψία στο γεφύρι από τις τεχνικές υπηρεσίες της ΠΕ Κοζάνης και μέσω της αναφοράς που εστάλη στη συνέχεια, διαπιστώθηκε ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις ώστε να δημιουργείται ανησυχία,. Συνέστησαν δε να γίνει στατικός έλεγχος της γέφυρας προτού γίνουν οποιεσδήποτε εργασίες επισκευής.

«Η Περιφέρεια έχει δρομολογήσει συνολική αντιμετώπιση των γεφυριών της Δυτικής Μακεδονίας μέσω συνεργασίας με το ΑΠΘ. Υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για την εν λόγω μελέτη, στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας και εντός του Σεπτέμβρη αναμένεται να εγκριθεί σχετική προγραμματική σύμβαση, η οποία θα περιλαμβάνει και το γεφύρι του Κριμηνίου. Να σημειωθεί οτι για όποιες εργασίες, απαιτείται η συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, ήτοι με την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων αν και πρόσφατα ενημερωθήκαμε ότι υπάρχουν αναφορές που θέτουν το γεφύρι πλέον στην αρμοδιότητα της Εφορείας Αρχαιοτήτων» είπε στον «Χ» η κ. Δαδαμόγια.

Δεκαέξι γεφύρια στο Βόιο

Σύμφωνα με τον Αργύρη Παφίλη, ο οποίος έχει πραγματοποιήσει πολλά οδοιπορικά στην περιοχή και έχει αμέτρητες καταγραφές για την ιστορία αυτών των γεφυριών, στο Βόιο  σώζονται δεκαέξι πέτρινα γεφύρια μονότοξα, δίτοξα, τρίτοξα και πολύτοξα. Τα έξι από αυτά γεφυρώνουν έως σήμερα το ποτάμι της Πραμόριτσας. Κάποτε υπήρχαν περισσότερα όμως παρασύρθηκαν το ποτάμι και άλλα καταστράφηκαν στους πολέμους.

Σωκράτης Μουτίδηςwww.xronos-kozanis.gr

Μοιραστείτε την είδηση