Έχασε την ευκαιρία η Κοζάνη με ζοφερό το μέλλον του «Φίλιππου»
Η πρώτη προσγείωση της Egnatia Aviation στο «δικό της» αεροδρόμιο, αυτό του Αμυγδαλεώνα της Καβάλας, έγινε το μεσημέρι τις Τρίτης 3 Ιανουαρίου σηματοδοτώντας τις νέες προοπτικές που ανοίγονται για την 5η μεγαλύτερη Σχολή Εκπαίδευσης Επαγγελματιών Χειριστών Αεροσκαφών της Ευρώπης. Το αεροδρόμιο «Λυδία» είναι και επίσημα σε λειτουργία από την Τρίτη μετά και την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ.
Η πρώτη προσγείωση έγινε με ένα από τα δικινητήρια DA42 που διαθέτει ο στόλος της εταιρείας. Το αεροσκάφος απογειώθηκε από το αεροδρόμιο «Μέγας Αλέξανδρος» της Καβάλας και προσγειώθηκε στο «Λυδία» περνώντας κάτω από υδάτινη αψίδα που σχημάτισαν τα δυο πυροσβεστικά οχήματα που διαθέτει το νέο αεροδρόμιο. Αμέσως μετά ακολούθησαν τέσσερα αεροσκάφη και το πρωί της Τετάρτης ακόμη περισσότερα που μετασταθμεύουν σιγά σιγά στη νέα τους βάση.
Το νέο αεροδρόμιο της Egnatia Aviation θα αποτελεί ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό αεροπορικό κέντρο. Η δυναμική της εταιρείας διπλασιάζεται και πλέον θα μπορεί να εκπαιδεύει 400 πιλότους αφού η απρόσκοπτη πτητική εκπαίδευση αποτελούσε ζητούμενο. Αυτός ήταν και ο βασικός λόγος που η εταιρεία αποχώρησε από το αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης που συναντούσε σχεδόν καθημερινά εμπόδια στο πτητικό της έργο μη μπορώντας να υλοποιήσει μέρος του επενδυτικού της σχεδίου για δημιουργία εγκαταστάσεων δεύτερης βάσης.
Το «Λυδία» ανακαινίστηκε σχεδόν ολοκληρωτικά. Ο υπάρχων διάδρομος αποπροσγειώσεων συντηρήθηκε και διαθέτει φωτισμό προσέγγισης, τροχοδρόμησης και φωτοσήμανση τελευταίας τεχνολογίας. Παράλληλα με αυτόν κατασκευάστηκε τροχόδρομος και έγινε επέκταση του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών. Ταυτόχρονα αξιοποιήθηκε το υπόστεγο που υπήρχε στο χώρο και με τις κατάλληλες παρεμβάσεις αποτελεί πλέον μια οργανωμένη βάση συντήρησης του στόλου της εταιρείας. Το εσωτερικό του κτιρίου ανακαινίστηκε πλήρως και οι παλιές στρατιωτικές εγκαταστάσεις είναι πλέον σύγχρονοι επαγγελματικοί χώροι.
Έχασε την ευκαιρία η Κοζάνη. Αμφίβολο το μέλλον του αεροδρομίου
Η Κοζάνη και το αεροδρόμιο «Φίλιππος» έχασαν προ πολλού την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις επενδυτικές δραστηριότητες της Egnatia Aviation στην περιοχή. Το πολύπλοκο δημόσιο σύστημα που όπου θέλει «εξυπηρετεί» τους ιδιώτες δεν ανταποκρίθηκε ευέλικτα στην περίπτωση της Egnatia Aviation. Σε συνδυασμό με την γραφειοκρατία και τον υπέρμετρο ζήλο του προσωπικού της ΥΠΑ, η εταιρεία αντιμετώπισε γρήγορα αρκετές δυσκολίες στο πτητικό της έργο με αποτέλεσμα να βλέπει το σχέδιο της δεύτερης βάσης στην Κοζάνη να ναυαγεί. Η εγκατάσταση της εταιρείας στο νέο αεροδρόμιό της στον Αμυγδαλεώνα δεν επηρέαζε την λειτουργία της στην Κοζάνη, όμως οι παραπάνω λόγοι ήταν καθοριστικοί για να αποχωρήσει η εταιρεία από την περιοχή.
Ένα μεγάλο ερωτηματικό υπάρχει τώρα για το μέλλον του αεροδρομίου της Κοζάνης μετά και την απουσία ενδιαφέροντος ελληνικών αεροπορικών εταιρειών για την εκτέλεση των επιδοτούμενων πτήσεων. Το υπάρχων πτητικό πρόγραμμα της Sky Express ολοκληρώνεται σε λίγες εβδομάδες και εφόσον δεν υπάρξει καμία προσφορά ή δεν βρεθεί φόρμουλα, η Κοζάνη θα μείνει χωρίς αεροπορική σύνδεση με την πρωτεύουσα.
Αυτό σε συνδυασμό με την πολύ χαμηλή επιβατική κίνηση που παρουσιάζει όλα αυτά τα χρόνια και την ασήμαντη πτητική δραστηριότητα γενικής αεροπορίας, μπορεί να επιφέρει το «λουκέτο» εκτός και αν πέσουν στο τραπέζι τα σενάρια του υπουργείου μεταφορών να περάσει στην ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ωστόσο, βλέποντας τα «ζόρια» που αντιμετωπίζουν δημοτικές επιχειρήσεις (βλ. ΔΕΥΑΚ) και την αγωνιώδη αναζήτηση πόρων από δημάρχους και περιφερειαρχες, είναι αμφίβολη η μελλοντική εξέλιξη μιας τέτοιας υποδομής. Εκτός και αν οι ΑΠΕ κάνουν και πάλι το… θαύμα τους και τα φωτοβολταϊκά πάνελ καλύψουν και αυτόν τον χώρο.
Σωκράτης Μουτίδης xronos-kozanis.gr