Οι εκπαιδευτικοί του 3ου Γυμνασίου και του 3ου ΓΕΛ Κοζάνης παρέδωσαν ψήφισμα με τα αιτήματά τους
Το μεσημέρι της Τετάρτης, οι εκπαιδευτικοί του 3ου Γυμνασίου Κοζάνης και του 3ου ΓΕΛ Κοζάνης, σχολείων που πρόκειται να μετατραπούν σε Ωνάσεια, πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στην κεντρική πλατεία της πόλης. Στη συνέχεια, ανέβηκαν στο δημαρχείο της Κοζάνης, όπου παρέδωσαν ψήφισμα με τα αιτήματά τους στον δήμαρχο Κοζάνης, Γιάννη Κοκκαλιάρη. Στη συζήτηση εκτός από εκπροσώπους των σχολείων συμμετείχαν επίσης ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Κοζάνης καθώς και μέλος του Νομαρχιακού τμήματος της ΑΔΕΔΥ Κοζάνης, οι οποίοι αναφέρθηκαν στα προβλήματα που προκύπτουν από τη μετατροπή των σχολείων και συζήτησαν τις εξελίξεις γύρω από το ζήτημα.
Ο Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Κοζάνης, Ιωάννης Σκόρδας, εξέφρασε την ανησυχία των εκπαιδευτικών, υπογραμμίζοντας ότι τάσσονται κατά της κατηγοριοποίησης των σχολείων και υποστηρίζουν τη διασφάλιση δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές, με ίσα μορφωτικά δικαιώματα.
«Ανοίγει μια κερκόπορτα για την ιδιωτικοποίηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα σχολεία αυτά, αν και δημόσια, θα διοικούνται από μια επιτροπή με εκτεταμένες αρμοδιότητες, η οποία θα μπορεί να παρεμβαίνει ακόμη και στον καθορισμό των μαθημάτων που θα διδάσκονται οι μαθητές», δήλωσε η εκπαιδευτικός και ταμίας της ΕΛΜΕ Κοζάνης, Αναστασία Πάτσιου.
Το μέλος του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Κοζάνης και εκπαιδευτικός του 2ου ΓΕΛ Κοζάνης, Σπύρος Περδικάρης, επεσήμανε ότι η απόφαση για την ίδρυση των «Ωνασείων» σχολείων αιφνιδίασε την τοπική κοινότητα και τους εκπαιδευτικούς, καθώς δεν προηγήθηκε δημόσιος διάλογος. «Η ΟΛΜΕ και η ΕΛΜΕ Κοζάνης εκφράζουν την αντίθεσή τους, τόσο για τον τρόπο που επιλέχθηκε, με απόλυτο αιφνιδιασμό, όσο και για τις επιπτώσεις που θα έχει. Διαταράσσονται οι υπαλληλικές σχέσεις των εκπαιδευτικών που θα χάσουν την οργανική τους θέση, ενώ οι μαθητές θα πρέπει να περάσουν από εξετάσεις για την εισαγωγή τους ή να εγκαταλείψουν το σχολείο της γειτονιάς τους και να μετακινηθούν σε άλλα σχολεία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Το νομοσχέδιο που δημοσιεύθηκε αποτελεί ακόμη ένα βήμα προς την κατηγοριοποίηση των σχολείων, διαμορφώνοντας ουσιαστικά σχολεία δύο ταχυτήτων. Από τη μία, σχολεία για μαθητές που θα πρέπει να ανταπεξέλθουν σε εξουθενωτικές εξετάσεις και υψηλό κόστος φροντιστηρίων, και από την άλλη, τα ήδη υποστελεχωμένα και υποχρηματοδοτούμενα σχολεία», ανέφερε, μεταξύ άλλων, η δημοτική σύμβουλος και επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Τίνα Κουζιάκη.
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων, Κηδεμόνων και Φίλων ΑμεΑ «Ηλιαχτίδα», Σάκης Λότσιος, εξέφρασε την αντίθεσή του στην ίδρυση των «Ωνασείων» σχολείων, τονίζοντας ότι η προσπάθεια ετών για την ένταξη των παιδιών με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες στα σχολεία της γειτονιάς κινδυνεύει να ακυρωθεί. «Τα παιδιά μας θα απομακρυνθούν από τη γειτονιά τους, στερούμενα την κοινωνικοποίηση που επιζητούμε. Είμαστε αντίθετοι σε οτιδήποτε αποκλείει τα παιδιά μας από ένα δημόσιο σχολείο. Θέλουμε να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλους και να παραμείνουν στο σχολικό περιβάλλον της γειτονιάς τους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τι αναφέρει η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ για τα Ωνάσεια σχολεία
Την έντονη αντίθεσή της εκφράζει η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) σχετικά με τη δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων, κάνοντας λόγο για εκχώρηση του δημόσιου αγαθού της παιδείας σε ιδιώτες αναδόχους. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΟΛΜΕ, στις 20 Ιανουαρίου 2025 υπογράφηκε η πρώτη σύμβαση μεταξύ της Πολιτείας και του Ωνάσειου Ιδρύματος για τη δημιουργία 22 Ωνάσειων προτύπων Γυμνασίων και Λυκείων, με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από το ίδρυμα. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή, ενώ στις 24 Ιανουαρίου ξεκίνησε η συζήτησή του στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Επισημαίνει ότι η νέα σύμβαση δημιουργεί μια νέα θεσμική πραγματικότητα στην εκπαίδευση, με ένα παράλληλο σύστημα που λειτουργεί υπό την εποπτεία μιας Διοικούσας Επιτροπής με διευρυμένες αρμοδιότητες. Τα Ωνάσεια σχολεία θα λειτουργούν με διαφορετικά κριτήρια από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, καθώς η εισαγωγή των μαθητών θα γίνεται μέσω εξετάσεων ή ηλεκτρονικών τεστ δεξιοτήτων. Η ΟΛΜΕ εκφράζει την ανησυχία ότι η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στην κατάργηση σχολείων της γειτονιάς και θα δημιουργήσει εμπόδια για τους μαθητές που δεν θα επιλεγούν.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι το προσωπικό στα συγκεκριμένα σχολεία θα επιλέγεται με ξεχωριστές διαδικασίες, όπως ειδική αξιολόγηση και συνεντεύξεις, θα έχει τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές, γεγονός που, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ, θα οδηγήσει σε απώλεια οργανικών θέσεων για το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό.
Η ΟΛΜΕ εκφράζει την ανησυχία ότι η δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων θα οδηγήσει σε ενίσχυση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, καθώς θα εντείνει τον ανταγωνισμό και θα δημιουργήσει νέες συνθήκες για την ανάπτυξη μιας «βιομηχανίας» φροντιστηρίων προκειμένου οι μαθητές να προετοιμαστούν για την εισαγωγή τους. Παράλληλα, αναφέρει ότι η ύπαρξη σχολείων με υψηλές επενδύσεις σε σύγχρονες υποδομές, δίπλα σε σχολεία που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υποχρηματοδότησης, ενισχύει τις κοινωνικές και οικονομικές διακρίσεις.
Ζητά να μην καταργηθεί κανένα σχολείο της γειτονιάς και να σταματήσει η κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Παράλληλα, διεκδικεί αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ, εκτεταμένο πρόγραμμα κατασκευής και αναβάθμισης σχολικών κτιρίων, καθώς και ενίσχυση των εκπαιδευτικών υποδομών. Τέλος, η ανακοίνωση καταλήγει με τη θέση της ΟΛΜΕ ότι η δημόσια και δωρεάν Παιδεία πρέπει να αφορά όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς, με όρους ισότητας και συμπερίληψης, μακριά από διαχωρισμούς και εκπαιδευτικές δομές πολλών ταχυτήτων.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr