H ώρα της αλήθειας για τον κλάδο της γούνας, του Κωνσταντίνου Σιαμπανόπουλου*

4 Min Read

Η ελληνική γουνοποιία ήταν τα τελευταία 50 χρόνια η βάση της ευημερίας στις τοπικές κοινωνίες της Σιάτιστας και της Καστοριάς.

Ο κλάδος κατείχε το 10% της παγκόσμιας αγοράς, φέρνοντας ετησίως στη χώρα μας συνάλλαγμα ύψους 400 εκατομμυρίων δολαρίων! Απασχολούσε πάνω από 5.000 ανθρώπους άμεσα και έμμεσα και ήταν υπεύθυνή για την προσέλευση τουλάχιστον 60.000 τουριστών κάθε χρόνο.

- Advertisement -
Ad image
- Advertisement -
Ad image

Κατά την περίοδο της κρίσης ο κλάδος συνεισέφερε πάνω από το 25% του ΑΕΠ της Δυτικής Μακεδονίας και αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της απομακρυσμένης ορεινής περιοχής μας, και ακόμα και στις πιο δύσκολες ώρες με τις αντοχές της λειτουργούσε ως ασπίδα προστασίας του εισοδήματος του πληθυσμού.

12 χρόνια αργότερα το σκηνικό έχει αλλάξει εντελώς.   Μετά το ευρωπαϊκό εμπάργκο στην Ρωσία, οι εξαγωγές γούνας έχουν παγώσει καθώς ο κλάδος ήταν σχεδόν ολοκληρωτικά προσανατολισμένος στις αγορες της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Ο τζίρος του κλάδου έχει συρρικνωθεί τουλάχιστον 80% και οι περισσότεροι εργαζόμενοι έχουν φύγει από την περιοχή ή βρίσκονται σε αναστολή εργασίας.

Η γούνα βρίσκεται στην πιο δεινή της θέση ιστορικά, οι γουνοποιοί έχουν χάσει τους καλύτερους πελάτες τους και οι πιο εξειδικευμένοι εργάτες αρχίζουν να αποχωρούν από την περιοχή.

Απαιτούνται καίριες παρεμβάσεις για να μην δούμε την περιοχή μας να πλήττεται οικονομικά και πληθυσμιακά για άλλη μια φορά. Οι λύσεις που μπορούν να δοθούν είναι συγκεκριμένες και μπορούν να εφαρμοστούν μόνο με απόλυτη συνεργασία της πολιτείας. Έπειτα από συζητήσεις με τους φορείς και επιχειρηματίες της αγοράς παραθέτω μερικές από αυτές.

  1. Εισαγωγή της γούνας σε ένα ειδικό καθεστώς όπου θα εξαιρεθεί από το εμπάργκο. Αυτό το μέτρο προϋποθέτει πως και η ίδια η Ρωσία θα δεχτεί την εισαγωγή των αντίστοιχων προϊόντων, πράγμα αμφίβολο αν αναλογιστούμε το εχθρικό κλίμα που επικρατεί μετά από την στήριξη μας προς την Ουκρανία.
  2. Στόχευση νέων αγορών (Ν. Κορέα, Ανατολική Ευρώπη, χώρες Κεντρικής Ασίας, Βόρεια Αμερική) μέσω χρηματοδοτικών πακέτων για μελέτη αγοράς, branding, προώθηση και ψηφιακή προβολή. Θα πρέπει να δημιουργηθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία αποκλειστικά για αυτόν τον σκοπό, καθώς η δημιουργία νέων αγορών απαιτεί τεράστιο χρόνο και κόστος και θα πρέπει οι παραγωγοί να δημιουργήσουν μακροπρόθεσμα επιχειρηματικά πλάνα. Παράλληλα είναι αναγκαία η στήριξη της τέχνης της γούνας μέσω προγραμμάτων απασχόλησης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και δημιουργία νέου εργατικού δυναμικού.
  3. Εθελούσια έξοδο σε όσους παραγωγούς δεν θέλουν να συμμετέχουν στην προσπάθεια στόχευσης σε νέες αγορές, με ένταξη σε ολοκληρωμένα χρηματοδοτικά προγράμματα μετάβασης σε νέες οικονομικές δραστηριότητες που θα περιλαμβάνουν και απαλλαγές και ρυθμίσεις για οφειλές σε δημόσιο και τράπεζες.

Το σημείο 0 έφτασε για τον κλάδο της γούνας και θα πρέπει αυτές οι λύσεις να συζητηθούν άμεσα. Η πολιτεία θα πρέπει να ανταποκριθεί, καθώς το εμπάργκο που εφαρμόζει στην Ρωσία οδηγεί την κοινωνία μας σε απογουνοποίηση και την περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας σε άλλη μία οικονομική συρρίκνωση.

*O Κωνσταντίνος Σιαμπανόπουλος, είναι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με τη Συμμαχία για την Ανάπτυξη και επικεφαλής τον Γιώργο Αμανατίδη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Μοιραστείτε την είδηση