Στο πλαίσιο εν εξελίξει έρευνάς της κατά των επιδοτήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κοινοποίησε στα ενδιαφερόμενα μέρη το σχέδιο απόφασης για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή από την Κίνα. Το εν λόγω σχέδιο απόφασης αποτυπώνει τις παρατηρήσεις που ελήφθησαν από τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τους προσωρινούς αντισταθμιστικούς δασμούς που δημοσιεύθηκαν στις 4 Ιουλίου 2024, καθώς και την ολοκλήρωση ορισμένων ερευνητικών σταδίων που δεν είχαν ολοκληρωθεί κατά τον χρόνο επιβολής των προσωρινών μέτρων.
Η κοινοποίηση του σχεδίου οριστικών συμπερασμάτων αποτελεί ενδιάμεσο διαδικαστικό στάδιο μιας έρευνας εμπορικής άμυνας. Στόχος είναι να δοθεί στα ενδιαφερόμενα μέρη η δυνατότητα να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους, όπως έγινε και στο προσωρινό στάδιο. Μόλις η Επιτροπή αναλύσει όλες τις παρατηρήσεις των ενδιαφερόμενων μερών και αφού τα κράτη μέλη διατυπώσουν τη γνώμη τους, θα δημοσιευθεί η τελική απόφαση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν τώρα τη δυνατότητα να ζητήσουν ακρόαση από τις υπηρεσίες της Επιτροπής το συντομότερο δυνατόν και να υποβάλουν παρατηρήσεις εντός 10 ημερών. Στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις των ενδιαφερόμενων μερών, η Επιτροπή θα υποβάλει την τελική απόφαση στα κράτη μέλη, τα οποία θα ψηφίσουν σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης βάσει των κανόνων επιτροπολογίας (η πρόταση της Επιτροπής εγκρίνεται εκτός εάν υπάρχει ειδική πλειοψηφία που να αντιτίθεται σ’ αυτή). Η ψηφοφορία αυτή θα έχει δεσμευτική ισχύ.
Οι κύριες αλλαγές στη γνωστοποίηση του σχεδίου οριστικών πορισμάτων, οι οποίες εξακολουθούν να υπόκεινται σε αλλαγές βάσει τεκμηριωμένων σχολίων από τα ενδιαφερόμενα μέρη, είναι οι εξής:
- Μια ελαφρά προσαρμογή των προτεινόμενων δασμολογικών συντελεστών με βάση τεκμηριωμένες παρατηρήσεις σχετικά με τα προσωρινά μέτρα που ελήφθησαν από τα ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς και την ολοκλήρωση των βημάτων έρευνας που δεν είχαν ακόμη οριστικοποιηθεί στο προσωρινό στάδιο:
BYD: 17,0%
Geely: 19,3%
SAIC: 36,3%
Λοιπές συνεργαζόμενες εταιρείες: 21,3%
Όλες οι άλλες μη συνεργαζόμενες εταιρείες: 36,3%
- Η απόφαση να χορηγηθεί ατομικός συντελεστής δασμού στην Tesla ως εξαγωγέα από την Κίνα, ο οποίος καθορίστηκε σε 9%, σε αυτό το στάδιο
- Τη δυνατότητα για αρκετούς Κινέζους εξαγωγείς και ορισμένες κοινοπραξίες με παραγωγούς της ΕΕ –οι οποίοι δεν έκαναν ακόμη εξαγωγές κατά την περίοδο της έρευνας– να επωφεληθούν από τον χαμηλότερο συντελεστή δασμού που προβλέπεται για τις συνδεδεμένες συνεργαζόμενες εταιρείες τους· και
- Η απόφαση για μη αναδρομική είσπραξη αντισταθμιστικών δασμών.
Διαδικασία και επόμενα βήματα
Στις 4 Οκτωβρίου 2023, η Επιτροπή ξεκίνησε επίσημα αυτεπάγγελτη έρευνα κατά των επιδοτήσεων για εισαγωγές BEV.
Στις 4 Ιουλίου 2024 η Επιτροπή δημοσίευσε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον κανονισμό για την επιβολή προσωρινών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές BEV από την Κίνα. Οι δασμοί τέθηκαν σε ισχύ στις 5 Ιουλίου 2024.
Στις 20 Αυγούστου 2024 η Επιτροπή γνωστοποίησε στα ενδιαφερόμενα μέρη το σχέδιο απόφασης για την επιβολή οριστικών αντισταθμιστικών δασμών στις εισαγωγές BEV από την Κίνα. Η απόφαση αυτή ελήφθη αφού η Επιτροπή εξέτασε όλα τα σχόλια που έλαβε από τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τον κανονισμό για την επιβολή προσωρινών μέτρων.
Τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν επίσης τη δυνατότητα να ζητήσουν ακροάσεις με τις υπηρεσίες της Επιτροπής το συντομότερο δυνατό και να υποβάλουν σχόλια εντός 10 ημερών.
Στη συνέχεια, έχοντας λάβει υπόψη τα σχόλια των ενδιαφερομένων, η Επιτροπή θα υποβάλει την τελική απόφαση στα κράτη μέλη, τα οποία θα ψηφίσουν σύμφωνα με τη διαδικασία εξέτασης βάσει των κανόνων της επιτροπολογίας (η πρόταση της Επιτροπής εγκρίνεται εκτός εάν υπάρχει ειδική πλειοψηφία εναντίον της). Αυτή η ψηφοφορία θα έχει δεσμευτική ισχύ.
Τα οριστικά μέτρα πρέπει να επιβληθούν το αργότερο τέσσερις μήνες μετά την επιβολή των προσωρινών δασμών. Εκτελεστικός κανονισμός της Επιτροπής που θα περιλαμβάνει τα οριστικά πορίσματα της έρευνας θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα το αργότερο έως τις 30 Οκτωβρίου 2024 (μέσα σε 13 μήνες το πολύ από την έναρξη).
Οποιαδήποτε πιθανά μέτρα θα είναι σε ισχύ για 5 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος και επακόλουθης επανεξέτασης.
Ιστορικό
Η έρευνα ανακοινώθηκε από την Ursula von der Leyen, Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 13 Σεπτεμβρίου 2023 κατά τη διάρκεια της ομιλίας της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (SOTEU). Αυτή η απόφαση βασίστηκε σε αυξανόμενες τεκμηριωμένες ανησυχίες σχετικά με την πρόσφατη και ταχεία αύξηση των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων σε χαμηλές τιμές που προέρχονται από την Κίνα στην ΕΕ. Η Επιτροπή ακολουθεί αυστηρές νομικές διαδικασίες σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ, επιτρέποντας σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/εξαγωγέων, να παρουσιάσουν τα σχόλια, τα αποδεικτικά στοιχεία και τα επιχειρήματά τους.