Δηλώσεις για την ενεργειακή μετάβαση, την ανάπτυξη και την καθημερινότητα των πολιτών
Στην εκπομπή «Στο Κόκκινο» της Κατερίνας Μαρκοπούλου στον τηλεοπτικό σταθμό Flash TV, ο Δήμαρχος Κοζάνης, Γιάννης Κοκκαλιάρης, αναφέρθηκε σε κρίσιμα ζητήματα της περιοχής, όπως η τηλεθέρμανση, η ΣΗΘΥΑ, η διαδημοτική επιχείρηση τηλεθέρμανσης, η ανάπτυξη της Αιανής και νέα έργα που σχεδιάζονται στην πόλη.
Ο κ. Κοκκαλιάρης έκανε λόγο για τη νομοθετική ρύθμιση που εξασφαλίζει τη συνεχή λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων για την τηλεθέρμανση, διασφαλίζοντας την αδιάκοπη παροχή θέρμανσης. «Έγινε νομοθετική ρύθμιση ώστε οι μονάδες να λειτουργούν αποκλειστικά για την τηλεθέρμανση, αδιάκοπα, και όσες μονάδες χρειάζεται να μπουν σε λειτουργία σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες και τη ζήτηση που υπάρχει, να μη σταματήσουν ούτε λεπτό», τόνισε.
Η αυξημένη τιμή της τηλεθέρμανσης
Αναφερόμενος στο κόστος, σημείωσε πως φέτος η τηλεθέρμανση είναι ακριβότερη, αλλά παραμένει η φθηνότερη επιλογή θέρμανσης, με το κόστος της να είναι περίπου 50% κάτω από την τιμή του πετρελαίου. Συγκεκριμένα, ένα διαμέρισμα που κατανάλωνε 10 μεγαβατώρες πλήρωνε περίπου 530 ευρώ συν ΦΠΑ 6%, ενώ τώρα θα πληρώσει περίπου 710 ευρώ συν ΦΠΑ. Επισήμανε, ωστόσο, ότι η αύξηση αυτή αντισταθμίζεται από την αντίστοιχη αύξηση του επιδόματος θέρμανσης. «Έρχεται και συμψηφίζεται αυτό και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει φθηνότερο καύσιμο», είπε χαρακτηριστικά.
Για τη συμφωνία που εξασφαλίζει τη λειτουργία της τηλεθέρμανσης για τα επόμενα 20 χρόνια, ανέφερε: «Σκεφτείτε να έκλειναν οι λιγνιτικές μονάδες και να έμενε η πόλη χωρίς τηλεθέρμανση. Το ότι εξασφαλίσαμε τη λειτουργία της για την επόμενη εικοσαετία είναι η μεγαλύτερη επιτυχία. Ήταν πολλές οι επιτυχίες και βγήκαν όλες από πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις. Για να έχεις διαπραγματευτικό χαρτί, θα πρέπει να συζητάς τέσσερα χρόνια πριν γίνει η αλλαγή. Τώρα ήμασταν στο και πέντε».
Σύμφωνα με τον Δήμαρχο, τα θέματα της ΣΗΘΥΑ και της διαδημοτικής επιχείρησης τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας έχουν προχωρήσει, ώστε να ολοκληρωθούν τα συνοδά έργα που θα συνδέσουν τις τηλεθερμάνσεις με το φυσικό αέριο.
Επέκταση τηλεθέρμανσης: Προτεραιότητα το Δρέπανο
Στα σχέδια της δημοτικής αρχής περιλαμβάνεται η επέκταση της τηλεθέρμανσης στις κοινότητες γύρω από την Κοζάνη, με προτεραιότητα το Δρέπανο. Ο κ. Κοκκαλιάρης τόνισε: «Αν το Δρέπανο δεν ήταν σε άλλο δήμο και ήταν εξαρχής στον Δήμο Κοζάνης, σήμερα θα είχε τηλεθέρμανση. Εξετάζουμε διάφορες λύσεις για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε θερμική ισχύ και για το Δρέπανο». Η πρόταση έχει ήδη υποβληθεί στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης.
Για τον Κρόκο, εξήγησε πως η επέκταση της τηλεθέρμανσης είναι πιο δύσκολη, αλλά όχι ακατόρθωτη. Σημείωσε πως γίνεται μελέτη για το eco θέρμανση, ένα σύστημα με αντλίες θερμότητας που θα μπορούσε να καλύψει όλα τα δημοτικά διαμερίσματα. «Με αυτή τη λογική, μπορεί ο Κρόκος να μη χρειαστεί τηλεθέρμανση και να μπορέσουμε να πάμε σε αυτό το σύστημα», πρόσθεσε.
Η Αιανή: Ανάπτυξη, ΚΕΠ και συγκοινωνία
Σχετικά με το ληξιαρχείο της Αιανής που κλείνει, ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι η τοπική κοινότητα είχε ενημερωθεί και πως στόχος είναι να ενισχυθεί το ΚΕΠ της περιοχής. Παράλληλα, ανέφερε ότι θα δοθεί έμφαση στην αναπτυξιακή προοπτική και την τουριστική αξιοποίηση, με σημείο αναφοράς το Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής.
Για τη συγκοινωνία, σημείωσε πως θα πραγματοποιηθεί συνάντηση με τα ΚΤΕΛ Αστικών και Υπεραστικών για την αύξηση των δρομολογίων, ώστε να διευκολυνθεί η μετακίνηση από και προς την Κοζάνη.
Όσον αφορά την πιθανή ανεξαρτητοποίηση της Αιανής, ανέφερε: «Αν πραγματικά το θέλουν οι πολίτες της κοινότητας Αιανής, θα είμαι στο πλευρό τους».
Έργα για πάρκινγκ και υποδομές στο κέντρο
Ο Δήμαρχος Κοζάνης αναφέρθηκε επίσης στα σχέδια για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στο κέντρο της πόλης, με έμφαση στη δημιουργία χώρων στάθμευσης. Συγκεκριμένα, ανέφερε τη δρομολόγηση της κατασκευής δύο πάρκινγκ για Ι.Χ. στο χώρο του πρώην ΟΣΕ, τα οποία θα συμβάλουν στην αποσυμφόρηση του κέντρου. Παράλληλα, θα δρομολογηθεί η διάνοιξη της οδού Μακρυγιάννη στον ίδιο χώρο, ενώ εξετάζεται και η δημιουργία ενεργειακά αυτόνομης, στεγασμένης λαϊκής αγοράς, η οποία θα μπορεί να λειτουργεί ως πολυχώρος για εκθέσεις και συναυλίες.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και τη λειτουργία ηλεκτρικού αστικού λεωφορείου που θα συνδέει τον χώρο του ΟΣΕ με το κέντρο της πόλης, προσφέροντας μια φιλική προς το περιβάλλον λύση για τη μετακίνηση των πολιτών. Εκτός από το πάρκινγκ για Ι.Χ., προβλέπεται και ειδικός χώρος στάθμευσης για τα αστικά λεωφορεία.
Ο Δήμος διερευνά, επίσης, τη δυνατότητα ενοικίασης ή αγοράς οικοπέδων από ιδιώτες, κοντά στο κέντρο της πόλης, ώστε να δημιουργηθούν νέοι χώροι στάθμευσης. Παράλληλα, αναζητά χρηματοδότηση για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ στην Ερμού, ένα έργο που, όπως τόνισε ο Δήμαρχος, θα προσφέρει σημαντική ανάσα στην πόλη και αποτελεί μέρος των εμβληματικών παρεμβάσεων που σχεδιάζονται.
Για τους κατοίκους στο κέντρο, υπογράμμισε πως προγραμματίζονται λύσεις για τη στάθμευση κοντά στα σπίτια τους, ειδικά για περιοχές όπως η πλατεία Λασσάνη, όπου λόγω της ανάπλασης έχουν καταργηθεί πολλές θέσεις. Ανέφερε, ωστόσο, πως υπάρχουν δυσκολίες, καθώς πολλά οικόπεδα ανήκουν σε πολλούς ιδιοκτήτες, γεγονός που καθιστά τη διαχείριση περίπλοκη.
«Με ειδικούς συγκοινωνιολόγους που έχω μιλήσει, μου έχουν πει ότι το αυτοκίνητο πρέπει να φύγει από το κέντρο. Όμως σήμερα στην Κοζάνη, όπως και σε άλλες πόλεις, ούτε να οδηγήσεις μπορείς ούτε να περπατήσεις», δήλωσε.
Ο κ. Κοκκαλιάρης παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο πλάνο για την ενεργειακή μετάβαση, την επέκταση της τηλεθέρμανσης, την ανάπτυξη των υποδομών και την καθημερινότητα των πολιτών, με στόχο μια πιο λειτουργική και βιώσιμη Κοζάνη.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr