Δεν αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση το υδρογόνο είπε ο υπουργός Ενέργειας
«Δεν σχεδιάζουμε να δώσουμε τις μαζικές επιδοτήσεις που θα επέτρεπαν να πάμε πολύ νωρίτερα από άλλες χώρες, στην ανάπτυξη της αγοράς του υδρογόνου, για τον απλούστατο λόγο ότι ως χώρα από πλευράς βιομηχανίας, δεν έχουμε κάποιο ειδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε αυτή την αγορά». Τάδε έφη υπουργός Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο οποίος μιλώντας στο «2ο Hydrogen & Green Gases» στην Αθήνα είπε ξεκάθαρα πως δεν αποτελεί το υδρογόνο προτεραιότητα.
Τα λόγια αυτά του υπουργού Ενέργειας, δείχνουν να μην τα υπολογίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με το υδρογόνο στην Δυτική Μακεδονία, συνεχίζοντας να προωθούν την δική τους ατζέντα. Ωστόσο κάποια στιγμή και μετά τα όσα έχει περάσει και περνάει η περιοχή, θα πρέπει να τεθούν τα πράγματα στην ρεαλιστική τους βάση και τα δεκάδες χιλιάδες ευρώ των ευρωπαϊκών προγραμμάτων να μην σπαταλιόνται σε μη ρεαλιστικά σχέδια αλλά να κατευθύνονται στις πραγματικές ανάγκες της περιοχής για να μην χαθεί ακόμη περισσότερος χρόνος.
Σημαντικοί ομιλητές συμμετείχαν στο πολύ ενδιαφέρον φόρουμ «2ο Hydrogen & Green Gases» από το energypress, όπου συζητήθηκαν, εν μέσω άλλων, οι πολιτικές και οι αποφάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι κινήσεις προσαρμογής στην Ελλάδα, το Hydrogen and biomethane readiness και τα Δίκτυα, η υδρογονοκίνηση και οι μεταφορές, η βιομηχανία, τα εμβληματικά επενδυτικά σχέδια στην Ελλάδα, οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και οι προκλήσεις αυτών των εγχειρημάτων και σχεδίων.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση με νομοθετικές και κανονιστικές αποφάσεις αλλά και χρηματοδοτικά εργαλεία, προωθεί την αξιοποίηση των ανανεώσιμων αερίων και κυρίως του πράσινου υδρογόνου. Η επιχειρηματική δραστηριότητα σε αυτό τον τομέα είναι μεγάλη και οι τεχνολογικές εξελίξεις, καταιγιστικές ενώ παράλληλα παρατηρούνται προβλήματα στην απορρόφηση της παραγωγής ΑΠΕ. Ωστόσο, στη χώρα μας παρατηρείται κάποια «οπισθοχώρηση» όσον αφορά την εθνική στρατηγική και το στρατηγικό πλαίσιο για το υδρογόνο και τα πράσινα αέρια. Η ενεργειακή μετάβαση λοιπόν, βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Το υδρογόνο ως ισχυρός πυλώνας της μετάβασης στη Δυτική Μακεδονία
Για σημαντικές δυνατότητες χρηματοδότησης σε ό,τι έχει να κάνει με το υδρογόνο, έκανε λόγο, εν μέσω άλλων, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Αμανατίδης μιλώντας στο φόρουμ. Όπως ανέφερε, η Δυτική Μακεδονία θέλει, προγραμματίζει, σχεδιάζει, κοιτάζει στο μέλλον και βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι καθώς μεταβαίνει από την εποχή του λιγνίτη σε μια νέα εποχή, την εποχή της πράσινης και καθαρής ενέργειας.
Συνέχισε λέγοντας πως η Δυτική Μακεδονία και να μην υπήρχε η απολιγνιτοποίηση, θα έπρεπε να μεταβεί σε μια νέα εποχή και να αλλάξει το παραγωγικό της μοντέλο, το οποίο χαρακτηρίζεται από την παραγωγή ενέργειας μέσω του λιγνίτη και την παραγωγή γούνας. «Είναι δύο ενέργειες που δεν καθορίζονται από τις τοπικές δυνάμεις μας αλλά από εξωγενείς παράγοντες και οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τη βιωσιμότητα της περιοχής μας. Θέλουμε η Δυτική Μακεδονία να συνεχίσει να αποτελεί το ενεργειακό κέντρο της χώρας και για να γίνει αυτό πρέπει να έχουμε τις αναγκαίες δομές και υποδομές, να έχουμε την παραγωγή ενέργειας και κυρίως τη γνώση αλλά και να κοιτάμε τις νέες τεχνολογίες, όπως το υδρογόνο» τόνισε ο κ. Αμανατίδης και πρόσθεσε πως προχωρούν ως περιφερειακή αρχή προς αυτό το σχεδιασμό.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η τεχνολογία του υδρογόνου μπορεί να αναδειχθεί σε έναν από τους ισχυρούς πυλώνες μετάβασης στην περιοχή μας, όμως είναι απαραίτητο να ακολουθηθεί μια προσέγγιση που θα βασίζεται σε μικρά σταθερά αλλά βήματα για να διασφαλιστεί η εφαρμογή του τόσο στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, όσο και σε ολόκληρη τη χώρα. «Η Δυτική Μακεδονία ήταν πρωτοπόρος σε πολλές καινοτόμες παρεμβάσεις και θεσμικές αλλαγές μέχρι τώρα στη χώρα και εκτιμώ ότι σε τέτοια θέματα θα συνεχίσουμε να είμαστε πρωταγωνιστές και πρωτοπόροι». Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υιοθέτησης του υδρογόνου ως ένας σημαντικός ενεργειακός πόρος που μπορεί να προσφέρει πολυάριθμα οφέλη στην περιοχή. Κάποια από αυτά είναι ότι συμβάλλει ουσιαστικά στη μείωση εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, προωθώντας την περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Επίσης, μπορεί να ενισχύσει την ενεργειακή αυτονομία μέσω των ΑΠΕ, και να δημιουργεί θέσεις εργασίας. Για την επίτευξη των στόχων όμως θα πρέπει να αξιοποιηθούν τα διαθέσιμα κεφάλαια, ανέφερε ο Περιφερειάρχης και ανέπτυξε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον κρίσιμο ρόλο του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη διαδικασία της μετάβασης και της ανάπτυξης της περιοχής. «Για εμάς η βιωσιμότητα και η προστασία του περιβάλλοντος είναι μια μακροπρόθεσμη παραγωγική επένδυση. Για αυτό όλες μας οι ενέργειες γίνονται με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη έχει μεγαλύτερη αξία όταν υπάρχει ποιότητα ζωής. Η μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας σε μια οικονομία υδρογόνου είναι και πρόκληση και ευκαιρία και μπορούμε με μικρά βήματα, με συνεχείς νίκες και πλατύσκαλα αφομοίωσης των νικών μας, μπορούμε να μετατρέψουμε την πρόκληση σε ευκαιρία» κατέληξε ο κ. Αμανατίδης.
Νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ από το ΥΠΕΝ
Νομοσχέδιο με σημαντικές ρυθμίσεις σχετικά με την αγορά των ΑΠΕ προετοιμάζει το Υπουργείο Ενέργειας, όπως προανήγγειλε από το φόρουμ ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Μιλώντας για την αγορά της πράσινης ενέργειας, ο κ. Σκυλακάκης σημείωσε ότι πολλές από τις υφιστάμενες δραστηριότητες έχουν ξεπεράσει κατά πολύ την απόδοση επένδυσης και ότι έχουμε μια αγορά σε μετάβαση. Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες στις ΑΠΕ και η μετάβαση στο καινούριο σύστημα έχει διάφορες ανάγκες προσαρμογής και από την πλευρά των επενδυτών αλλά και από την πλευρά των καταναλωτών. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επενδυτές πρέπει να καταλάβουν πως οι επενδύσεις τους θα είναι μακροχρόνιες, με σκαμπανεβάσματα στις τιμές και χρειάζεται υπομονή και στρατηγική σκέψη ενώ οι επιδοτήσεις δεν μπορεί να δίνονται σε παραγωγικές και αποδοτικές επενδύσεις ενώ χρειάζεται πολύ περισσότερη ελευθερία και πολύ μικρότερο κόστος ανάπτυξης.
Για αυτό το λόγο, το Υπουργείο Ενέργειας σχεδιάζει στην επόμενη νομοθετική του παρέμβαση να μειώσει τις εγγυητικές και να διευκολύνει την ανάπτυξη των ΑΠΕ χωρίς να υπάρχει η ασφυκτική πίεση των πολύ μεγάλων εξόδων των εγγυητικών επιστολών. Όπως τόνισε, χρειάζεται από την αγορά πολλή περισσότερη υπομονή για να εξελιχθεί τόσο η ζήτηση όσο και οι επενδύσεις ΑΠΕ στο δίκτυο ενώ θα διευκολύνουν ακόμη περισσότερο την αποθήκευση ενέργειας με πολλούς τρόπους για να επιταχυνθεί η είσοδος της και ταυτόχρονα θα αυξήσουν τις διασυνδέσεις ώστε να μειωθεί η στοχαστικότητα του συστήματος.
Αναφερόμενος στα ρυθμιστικά πλαίσια των πράσινων αερίων και στο βιομεθάνιο σημείωσε πως το υπουργείο έχει αυτή τη στιγμή ένα προσχέδιο νομοθετικής ρύθμισης που εντός των επομένων μηνών θα γίνει νομοθεσία. Όπως τόνισε ο υπουργός, όσον αφορά το βιομεθάνιο το βασικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η πρώτη ύλη. Τα οργανικά απόβλητα των αστικών κέντρων θα μπορούσαν να μην θάβονται και να αξιοποιούνται ως πρώτη ύλη, ενώ τα αγροτικά και κτηνοτροφικά οργανικά απόβλητα θα μπορούσαν να επιδοτηθούν ώστε να φτάνουν όσο γίνεται περισσότερο στις μονάδες βιομεθανίου, οι οποίες θα έπρεπε να είναι μονάδες αιχμής και όχι μονάδες βάσης. Για το θέμα του υδρογόνου, ο κ. Σκυλακάκης σημείωσε πως είναι περισσότερος ο χρόνος μελέτης που χρειάζεται και το αυτό το πλαίσιο, για την ώρα θα φιλοξενεί πιλοτικές επενδύσεις. «Δεν σχεδιάζουμε να δώσουμε τις μαζικές επιδοτήσεις που θα επέτρεπαν να πάμε πολύ νωρίτερα από άλλες χώρες, στην ανάπτυξη της αγοράς του υδρογόνου, για τον απλούστατο λόγο ότι ως χώρα από πλευράς βιομηχανίας, δεν έχουμε κάποιο ειδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε αυτή την αγορά» κατέληξε ο υπουργός.
Παράλληλη ανάπτυξη υδρογόνου και βιοαερίου
Στη συνέργεια των διαφορετικών τεχνολογιών και την αξιοποίηση των διαθέσιμων κονδυλίων, στάθηκε ο συνιδρυτής και διαχειριστής του CluBE (Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας), Νίκος Ντάβος και όπως ανέφερε, αυτά θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου παράλληλα με αυτή του βιοαερίου.
Όπως ανέφερε, το υδρογόνο και το βιοαέριο δεν ανταγωνίζεται το ένα το άλλο, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται. Συνέχισε λέγοντας πως οι τεχνολογίες του βιοαερίου είναι εδώ και έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια ότι είναι εμπορικά βιώσιμες και έχουν κάποια πλεονεκτήματα, όμως υπάρχουν προβλήματα στο κομμάτια της εφοδιαστικής αλυσίδας και της πρώτης ύλης.
«Η κάθε τεχνολογία έχει διαφορετικές δυσκολίες επομένως το να πηγαίνουν παράλληλα, νομίζω ότι είναι το ιδανικό για μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα, που έχει υψηλό δυναμικό σε ΑΠΕ. Δεν είμαστε πολύ πίσω στις τεχνολογικές εξελίξεις σε σχέση με την Ευρώπη, αλλά οφείλουμε να κινηθούμε γρήγορα. Είμαστε από τις λίγες χώρες που δεν εθνικό στρατηγικό πλαίσιο για το υδρογόνο. Πρέπει να έχουμε μια ξεκάθαρη εθνική στρατηγική για το υδρογόνο που πρέπει να διασυνδεθεί και με το βιοαέριο και την κυκλική οικονομία. Τους επόμενους μήνες, η ελληνική πολιτεία οφείλει να κάνει τα απαραίτητα βήματα για τη στρατηγική, το κανονιστικό πλαίσιο και για να δοθούν οι επιδοτήσεις για τα πρώτα έργα υδρογόνου που απαιτούνται ώστε να έχουμε τα πρώτα έργα υδρογόνου. Υπάρχουν οι προδιαγραφές και τα κονδύλια αλλά οφείλουμε να κινηθούμε γρήγορα, για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια οικονομία υδρογόνου που θα είναι οικονομική για τον τελικό καταναλωτή αλλά θα δημιουργήσει και τις απαραίτητες θέσεις εργασίας που απαιτούνται, σε περιοχές όπως η Δυτική Μακεδονία, και δεν μπορούν να τις δώσουν άλλες τεχνολογίες» κατέληξε ο κ. Ντάβος.
Ο «διάδρομος» υδρογόνου από τη Βαυαρία έως την Ελλάδα
Στο μεγάλο έργο του αγωγού μεταφοράς πράσινου υδρογόνου, Southeast Europe Hydrogen, του διαδρόμου υδρογόνου Νοτιοανατολικής Ευρώπης που μέσω Βουλγαρίας θα καταλήγει στη Γερμανία αναφέρθηκε ο Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Μιχάλης Θωμαδάκης.
Όπως ανέφερε, στο τέλος του επόμενου μήνα θα προχωρήσουν σε μη δεσμευτικό market test μαζί με την BULGARTRANSGAZ και η ομάδα εργασίας του ΔΕΣΦΑ είναι έτοιμη να υποβάλει τις πλήρεις μελέτες του ελληνικού τμήματος. Σημείωσε πως στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλη δυνατότητα παραγωγής πράσινου, και όχι μόνο, υδρογόνου.
Συνέχισε λέγοντας πως η σχετική οδηγία για το φυσικό αέριο και τα ανανεώσιμα αέρια αναμένεται να τυπωθεί τον Σεπτέμβριο και να τεθεί σε λειτουργία ενώ είναι εξαιρετικά σημαντικό η Πολιτεία από την πλευρά της πρέπει να μεριμνήσει άμεσα για δύο πράγματα. Το πρώτο είναι να ανατεθεί στο Ρυθμιστή και ο ρόλος του ρυθμιστή του υδρογόνου, ούτως ώστε όσες συζητήσεις γίνονται για τα θέματα του υδρογόνου να είναι νομοθετικά καλυμμένες και δεύτερον, να έχει ο ΔΕΣΦΑ το ρόλο του μεταφορέα υδρογόνου. «Είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί είμαστε ήδη μέσα στις ευρωπαϊκές εξελίξεις, στην πρώτη γραμμή και χρειάζεται να παραμείνουμε εκεί», τόνισε ο κ. Θωμαδάκης και πρόσθεσε ότι πριν από δύο μέρες ετοιμάστηκε και το καταστατικό του νέου ευρωπαϊκού οργανισμού υδρογόνου που προβλέπεται από την οδηγία για το υδρογόνο, ο οποίος θα συντονίσει τις προσπάθειες των διαχειριστών και θα παράξει τη νομοθεσία για τη λειτουργία της αγοράς του υδρογόνου.
Για τον αγωγό υδρογόνου που κατασκευάζεται στη Δυτική Μακεδονία, διευκρίνισε πως θα χρησιμοποιηθούν προσωρινά για φυσικό αέριο αλλά είναι αγωγοί υδρογόνου. «Έχουμε κάνει τις μελέτες μας, τελειώσαμε πρόσφατα και δεν τις έχουμε κάνει ευρέως γνωστές. Αυτή τη στιγμή ξέρουμε ότι πράσινο υδρογόνο, παραγόμενο στην Ελλάδα είναι από τους πιο οικονομικούς τρόπους για να μεταφερθεί πράσινη ενέργεια στην κεντρική Ευρώπη. Έχουμε κάνει τις αναλύσεις μας και τα Βαλκάνια και η κεντρική Ευρώπη, ιδίως η Γερμανία, μπορούν να απορροφήσουν περίπου πέντε με έξι φορές περισσότερο πράσινο υδρογόνο από αυτό που μπορεί να παράξει η Ελλάδα. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία για να αναπτυχθεί η αγορά υδρογόνου στην Ελλάδα» κατέληξε ο κ. Θωμαδάκης.
Σε τρία χρόνια η παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο
Το ότι σε τρία χρόνια θα υπάρχει παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο, διαβεβαίωσε o Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Hydrogen, Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος. «Εμείς προσπαθούμε να βλέπουμε την αγορά σε φάσεις και το υδρογόνο το ευνοεί αυτό γιατί είναι μια επένδυση στην οποία μπορείς σταδιακά να προσθέσεις μεγαβάτ. Η αρχική μας επένδυση στο Αμύνταιο μιλάει για 50 MW ηλεκτρόλυσης, δηλαδή περίπου 5.000 – 6.000 τόνους ενώ ταυτόχρονα συζητάμε με τον ΔΕΣΦΑ τη διοχέτευση αυτού του υδρογόνου σε Hydrogen ready αγωγούς, όπως αυτόν της Δυτικής Μακεδονίας».
Όπως ανέφερε, πέρυσι από το ίδιο φόρουμ, παρουσιάστηκε η εταιρεία τους και το επενδυτικό τους πλάνο ενώ το «North-1 Project» συνεχίζει να ωριμάζει τεχνικά, αδειοδοτικά και χρηματοδοτικά και αλλά και να αναπτύσσεται έχοντας μάλιστα και τη βοήθεια ξένων οίκων που έχουν εμπειρία με το υδρογόνο, το οποίο είναι ένα βιομηχανικό αέριο με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά με την παραγωγή του να μην είναι μια απλή διαδικασία.
«Μια επένδυση σε παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, δεν πρέπει να τη βλέπουμε μόνο στο κομμάτι της παραγωγής αλλά πρέπει να τη βλέπουμε και στο επίπεδο της κατανάλωσης. Η κατανάλωση είναι το μεγάλο μας θέμα στην Ελλάδα. Αν το υδρογόνο το δούμε σαν πρώτη ύλη για τα εναλλακτικά καύσιμα, η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να παράξει, να καταναλώσει ή να διανείμει μεγάλες ποσότητες ανανεώσιμων καυσίμων. Έχει την τεχνογνωσία από τα διυλιστήρια, έχει κάποιες υποδομές και θεωρώ ότι αυτό το κομμάτι της αγοράς είναι αρκετά πιο ώριμο από την κατανάλωση υδρογόνου που χρειάζεται βιομηχανικές υποδομές, τις οποίες δεν έχουμε» κατέληξε ο κ. Τριανταφυλλόπουλος.
Θένια Βασιλειάδου – www.xronos-kozanis.gr