Στο μέλλον στις ελίτ θα ανήκουν αυτοί που θα μπορούν να διαβάζουν μεγάλα κείμενα, αλλά κυρίως να κατανοούν τις σύνθετες έννοιες που περιγράφονται μέσα σε αυτά. Κι αυτό γιατί σε μεγάλο βαθμό θα έχουν υποχωρήσει πολλές από τις ικανότητες, όπως αυτή της κριτικής σκέψης.
Η κριτική σκέψη καλλιεργείται με το διάβασμα κι αυτό φαίνεται, πια, ότι είναι σπορ για λίγους. Η ετήσια έκθεση του Reuters λέει μερικά αποκαρδιωτικά -κατά μία έννοια- πράγματα.
Ότι οι περισσότεροι πια ενημερώνονται από τις πλατφόρμες, προτιμώντας το TikTok για να μάθουν τις ειδήσεις. Επίσης, επιλέγουν τους «newsfluencers» αντί για τους επαγγελματίες της είδησης, δηλαδή τους δημοσιογράφους. Τέλος, ένα ακόμα ανησυχητικό εύρημα είναι ότι αξιοποιούν τα chatbots αντί για να διαβάζουν τα ενημερωτικά sites.
Είναι φανερό ότι το κοινό στρέφεται όλο και περισσότερο στις κοινωνικές πλατφόρμες και το βίντεο, καθώς τα παραδοσιακά μέσα χάνουν έδαφος. Και το θέμα δεν είναι η επιλογή των νέων μέσων, αλλά ο τρόπος που ταξιδεύει η πληροφορία μέσα σε αυτά. Γιατί κακά τα ψέμματα είναι άλλο να διαβάζεις ένα εκτενές ρεπορτάζ σε μια εφημερίδα, άλλο να το βλέπεις σε 3 λεπτά στην τηλεόραση και άλλο σε 40′ στο TikTok.